«ریاض کریم» تحلیلگر سیاسی مستقر در لندن

یک تحلیلگر سیاسی مستقر در لندن، کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار را با نسل کشی مسلمانان صربرنیتسا قابل مقایسه دانسته است.

به گزارش مشرق، «ریاض کریم» تحلیلگر سیاسی مستقر در لندن تاکید کرد: عملیات پاکسازی قومی توسط دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، چیزی از سادیسم و دیگر آزاری کمتر ندارد و این پاکسازی قومی مانند کشتار مسلمانان صربرنیتسا است.

وی در ادامه تصریح کرد: این عملیات همه نشانه های قتل عام و نسل کشی صربرنیتسا را داراست. شکنجه هایی که مسلمانان روهینگیا از سوی سربازان دولتی میانمار تحمل می کنند، چیزی جز رفتارهای سادیسمی و مردم آزاری نیست.

این تحلیلگر ارشد سیاسی در پاسخ به سئوالی درباره واکنش آنگ سان سوچی رهبر میانمار به کشتار مسلمانان روهینگیا و انتقادات رهبران جهان نسبت به سکوت سوچی و حزب وی در قبال این تحولات و علت عدم حضور رهبر میانمار در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: آنگ سان سوچی مسلمانان روهینگیا را تروریست های بدون هویت می داند و حاضر نیست ارتش میانمار را به خاطر هدف قراردادن مسلمانان و غیر نظامیان، سرزنش و محکوم کند.

سخنگوی آنگ سان سوچی در یک کنفرانس خبری گفته است: نخستین علتی که سوچی نتوانست در نشست سازمان ملل شرکت کند، حملات تروریستی استان راخین بوده است.

علت دوم این است که افرادی هستند که آشوب و هرج و مرج را در برخی مناطق تحریک می کنند. ما در حال تلاش برای حل مسائل امنیتی در بسیاری از مناطق دیگر هستیم.

بر اساس گزارش ها، چیزی که ما دریافت می کنیم این است که آنگ سان سوچی ۱۹ سپتامبر درباره آشتی و صلح ملی در تلویزیون سخنرانی می کند. سوچی به خاطر دریافت جایزه صلح نوبل، پول زیادی گرفته است. بلندپروازی ها و آرمان های سیاسی سوچی بر اهداف دموکراتیک وی پیشی گرفته و چیزی که امروز می بینید، نتیجه همین مساله است. سوچی زمانی برای جامعه بین المللی عزیز بود. او نخستین رهبر غیر نظامی میانمار در دهه های اخیر بود. او وعده داده بود تا راهکاری را برای حل و فصل اختلافات و تنفرهای قومی و مذهبی در استان راخین پیدا کند تا این راهکار منجر به برقراری صلح ثبات و توسعه برای همه ساکنان این استان شود. وی اکنون هدف انتقاد و سرزنش گروه های حقوق بشری قرار گرفته است که برای آزادی اش از حصر خانگی ، به طور بی وقفه تلاش کردند، آن هم به خاطر ناکامی اش در دفاع از مسلمانان روهینگیا.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره تحولات اخیر میانمار و ادامه تراژدی انسانی برای ۱.۱ میلیون مسلمان روهینگیا، اظهار داشت: همان طور که قبلا هم اعلام کرده ام، این یک عملیات پاکسازی قومی توسط دولت میانمار است. زمانی که شما شکم یک زن باردار را پاره می کنید، مردم را زنده زنده در آتش می اندازید، و به زنان و دختران تجاوز می کنید، آن هم در حالی که خانواده آنها در حال نظاره هستند، این اتفاقات از همه مرزهای بشری فراتر رفته و بنابر این چیزی جز رفتارهای سادیسمی و دیگر آزاری نیست.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره محکوم کردن سکوت جهانی در قبال ادامه خشونت علیه مسلمانان روهینگیا و درخواست از کشورهای اسلامی برای اتخاذ تدابیر عملی با هدف مجبور کردن دولت بی رحم میانمار برای متوقف کردن آزار و اذیت مسلمانان، گفت: من به ایران و رهبر انقلاب اسلامی به خاطر هدایت این کمپین احترام می گذارم. به این علت که اظهارات ایشان موجب توجه واقعی جهان به وضعیت مسلمانان روهینگیا می شود. فارغ از اینکه آنها سنی یا شیعه باشند، نمی توانیم فراموش کنیم که آنها در ابتدا انسان هستند و بعد مسلمان و فرقه گرایی نباید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس