کد خبر 776373
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
ماجرای نیمروز

ماجرای نیمروز می‌توانست با حضور در اسکار 2018 چهره تازه‌ای سینمای جوان ایران را به نمایش بگذارد. ساخت فیلمی متفاوت از کارگردانی جوان اتفاق ویژه ای در سینمای ایران محسوب می‌شد.

به گزارش مشرق، هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، فهرست کوتاه ۴ فیلم برای بررسی در مراحل نهایی را اعلام کرد. 

چهار فیلم "رگ خواب" ساخته حمید نعمت‌الله، "مالاریا" ساخته پرویز شهبازی، "نفس" ساخته نرگس آبیار و "ویلایی‌ها" ساخته منیر قیدی نام آثاری هستند که به فهرست نهایی انتخاب اسکار 2018 رسیده‌اند.

در این میان حذف فیلم سینمایی "ماجرای نیمروز" که طی سال گذشته اکثر جوایز سینمایی را به خود اختصاص داده بسیار عجیب است. فیلمی که علاوه بر ساختار متفاوت سینمایی از لحاظ مفهومی نیز ویترین خوبی برای سینمای ایران است.

شیوه کارگردانی، ژانر متفاوت و همچنین داستانی تازه در کنار بازی‌های یکدست و درست تماماً دلایلی هستند که از نگاه بسیاری منتقدین مورد ستایش قرار گرفته شده اند.ماجرای نیمروز به عنوان دومین اثر بلند سینمایی محمدحسین مهدویان در تمام رویدادهای حاضر توانست جوایز بسیاری را بدست آورد و علاوه بر آن در گیشه نیز به اقبال قابل توجهی دست یافت.

ماجرای نیمروز می‌توانست با حضور در اسکار 2018 چهره تازه‌ای سینمای جوان ایران را به نمایش بگذارد. ساخت فیلمی متفاوت از کارگردانی جوان اتفاق ویژه ای در سینمای ایران محسوب می‌شد اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد و این فیلم چرخه اسکار حذف شد.

جوایز زیر از جمله جوایز مهم و رسمی بودند که ماجرای نیمروز از آن خود کرد:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم (جشنواره فیلم فجر)
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس (جشنواره فیلم فجر)
بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه ملی (جشنواره فیلم فجر)
بهترین چهره پردازی (جشن منتقدان سینما)
دیپلم افتخار بهترین کارگردانی(جشن منتقدان سینما)
جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد/هادی حجازی فر(جشن منتقدان سینما)
دیپلم افتخار بهترین تدوین(جشن منتقدان سینما)
جایزه بهترین چهره‌پردازی(جشن منتقدان سینما)
جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس(جشن منتقدان سینما)
بهترین تدوین (هفدهمین جشن حافظ)
بهترین بازیگران مرد (هفدهمین جشن حافظ)
بهترین کارگردان (هفدهمین جشن حافظ)

حال باید دید که هیات انتخاب بر چه اساس موفق‌ترین فیلم سینما طی سال گذشته را از چرخه انتخاب حذف کرده است. فیلمی که نه تنها برای مخاطبین بلکه برای منتقدین نیز قابل احترام و از لحاظ فنی بسیار قوی بود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 6
  • نکته AU ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    21 5
    حال باید دید که هیات انتخاب بر چه اساس موفق‌ترین فیلم سینما طی سال گذشته را از چرخه انتخاب حذف کرده است. فیلمی که نه تنها برای مخاطبین بلکه برای منتقدین نیز قابل احترام و از لحاظ فنی بسیار قوی بود. چون میل و اراده آنها که در تاریکی نشستند و عروسکها را تکان می دهند, اینطور اراده کرده. حالا شما ببین چقدر روایت پیچیده تر از ماجرای نیمروز در جامعه امروز ما در حال جولان دادن است!!! بعد شما می‌خواهید سناتورهای آمریکایی حمایت نکنند از اوون گروهک منافقین! فیلم ماجرای نیمروز هرچند که از جانب اسکار رد می شد, اما در شرایط کنونی منطقه دارای یک پیام مهم بود. انفعال انقدر بالاست که آدم نمی دونه به کجا ببره این درد را!
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
      4 12
      نیمروز و اسکار؟ خخخخخخخ فیلم های ارزشی شما فقط برای خودتون ارزش داره
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    7 37
    تمام جوایز داخلی بود ولی اگر جایزه جهانی می خواهید باید نگاه دنیا به سینما را هم در نظر بگیرید . ماجرای نیمروز فیلمی خوش ساخت و لایق است اما موضوع منافقین و وضعیت سیاسی که دنیا با ما دارد نه تنها مانع از دیده شدن آن خواهد شد بلکه این فیلم را درگیر حواشی غیر فنی خواهد ساخت
    • محمد IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      20 4
      مگر فیلم جدایی نادر و سیمین نگاه جهانی و بین المللی داشت که معرفی شد به اسکار. فیلم به شدت ایرانی هست . اتفاقا در اسکار چیزی که زیاد مهم نیست همین نگاه جهانی یا وطنی هست. فروشنده هم بر همین اساس یک رویداد ایرانی و داخلی رقم خورد. اگر دنبال جایزه اسکار هستیم ، باید بر اساس سلیقه انها فیلم ساخت ولی اگر به دنبال معرفی سینمای ایران به جهانیم باید راه خود را رفت . چه ببینند و چه نبینند. با این طرز تفکر همیشه باید منتظر رکود بین المللی سینما ایران در عرصه بین المللی باشیم. یعنی اونها بگویند چه بسازید و چه نسازید. این تفکر یعنی جایزه سیاسی اسکار . پس جوایز اقای فرهادی جوایز سیاسی هستند تا فنی و تکنیکی. فیلم یه حبه قند چی شد؟؟؟؟؟
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      2 0
      بله!آرگو کاملا بر اساس نگاه دنیا بود!!!!!!!!!آدم خیلی باید بیچاره باشه که هر کاری که غربی ها میکنند رو به زور توجیه کنه!
  • ریحانه IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    40 11
    مرحوم سلحشور : سینمای ایران در اختیار سلطنت طلبان و بهاییان است.
  • مرتضی US ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    25 11
    چون موضوعش روشنگری بود. جنایت های منافقین و اعدامهای دهه 60..
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    26 5
    حذف این فیلم خیانت به کشور بود.
  • شناس IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    1 2
    کارگردان زرنگ باشه یه فیلم برای مخاطب جهانی بسازه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس