محمدرضا عارف نمایه

اظهارات اخیر محمدرضا عارف درباره جدایی اصلاح‌طلبان از دولت، حواشی جدیدی را پس از ماجراهایی مثل «ژن خوب» و «سلفی حقارت نمایندگان اصلاح‌طلب» پدید آورده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

از اعتماد به جان کری تا اعتماد به آمانو...

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی طی سخنانی در نشست سالانه آژانس بین‌المللی اتمی گفته است:

به نظرم ضرورت دارد، ولو به اختصار، به تحرک جدید آمریکا در آژانس که با درخواست‌های عجیب و غیرقابل توجیه در مورد راستی‌آزمایی برنامه‌ صرفا" صلح‌آمیز کشور، فراتر از توافق برجام و مذاکرات جمعی آن و مفاد دقیقا" تعریف شده‌اش مطرح شده است، اشاره‌ای داشته باشم. نگرش آشکارا خصمانه دولت آمریکا و نیز سیاست‌های تخریبی و اقداماتی که با هدف تضعیف توافق هسته‌ای و جلوگیری از منافع مشروع ایران از اجرای کامل و بدون محدودیت آن صورت می‌پذیرد، مخالف متن و روح برجام است.

به گزارش ایسنا، او می‌افزاید:

«اطمینان داریم که آژانس و همچنین مدیرکل آن، در مقابل چنین درخواست‌های غیرقابل قبولی مقاومت خواهند کرد و به اجرای نقش نظارتی فنی آژانس به صورتی عینی، عادلانه و بی‌طرفانه شامل حفاظت از اطلاعات حساس فنی و صنعتی حاصله از بازرسی‌ها ادامه خواهند داد. موفقیت آژانس در این چالش مهم و حیاتی به نفع همگان خواهد بود و موجب افزایش اعتبار بین‌المللی این نهاد خواهد شد.»[۱]

*قبل از تحرکات اخیر آمریکا در آژانس اتمی، برخی تحلیلگران کشور تأکید داشتند که ارکان برجامی دولت یازدهم بر اثر خوشبینی مفرطی که به طرف‌های مذاکره دارند، هر دفعه به کسی از طرف‌های مقابل دل می‌بندند و بعداً مجبور می‌شوند با عقب نشینی، به شخص دیگری التجا ببرند و این حرکت گام به گام تا زمان اعلام احتمالی شکست رسمی برجام ادامه خواهد یافت.

کما اینکه در زمانی که آمریکا در پسابرجام اقدام به اعمال تحریم ویزا علیه ایران کرد، عباس عراقچی به نامه‌ای که جان کری (وزیر سابق خارجه آمریکا) به ظریف نوشته بود اشاره کرد و از این گفت که این نامه تضمینی است برای اینکه برجام با مشکلی مواجه نخواهد شد!

در اقتفای او نیز سخنی مستند از محمدجواد ظریف نقل شد که در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس طی اظهاراتی تأکید کرده بود که در اعتماد به جان کری برای تحریم‌های ISA اشتباه کرده است.[۲]

اکنون نیز صالحی در حالی از اطمینان به آژانس و مدیر کل آن در مقابل درخواست‌های آمریکا سخن می‌گوید که یوکیا آمانو همین چند روز قبل و پس از جلسه با نیکی هایلی آمریکایی اعلام کرد که آژانس برای بازرسی‌های خود مرزی میان اماکن نظامی و غیر نظامی قائل نیست![۳]

جالب آنکه آقای صالحی حکما با علم به این اظهارات بوده که مجدداً بر اطمینان به آمانو و آژانس تأکید کرده است.

مسئله عجیب و البته اشتباه دیگری که در صحبت‌های صالحی خود را نمایان کرده، اشاره به افزایش اعتبار آژانس در مواجهه با این چالش است!

این در حالی است که باید دید آیا آژانس اتمی مثلاً طی سال‌های قبل از انعقاد برجام و در هنگامه بهانه‌جویی‌های قبلی علیه ایران اسلامی آیا از نظر خود در حال کسر شأن بوده است که اکنون قرار است بر اعتبار خویش بیافزاید؟!

این دریافت اشتباه برخی مقامات دولت از رفتار نهادهای تحت نفوذ آمریکا، یکی از اصلی‌ترین نقاط ورود برجام به خُلل و فُرج‌های معروفش دانسته شده است...

***

اشاره یونسی به دین صهیونیست‌ها!

علی یونسی، مشاور رییس جمهور در امور ادیان و اقلیت‌های مذهبی به تازگی طی سخنانی گفته است:

«امروز بشر و برخی ادیان از عدم پذیرش پیروان دیگر ادیان توسط سایر ادیان رنج می‌برند، یعنی اینکه دین به دین رحم نمی‌کند به عنوان مثال فاجعه میانمار، فاجعه داعش و القاعده و مردم مظلوم فلسطین که آنگونه توسط رژیم غاصب اسرائیل مورد هجوم قرار می‌گیرند را می‌توان از جمله این فجایع‌های دین با دین به حساب آورد.»

به گزارش جماران، او تاکید کرد: نباید میان هیچ دینی استثنا قائل شد، چرا که همه ادیان دارای تنوع و تکثر هستند. نیاز است که آنها را به رسمیت بشناسیم.[۴]

*مشخص نیست علی یونسی بر اساس چه استدلالی و با کدامین منطق نتیجه گرفته است اشغال کشور فلسطین، کشتار مردم و حملات بی‌امان به غزه بی‌دفاع توسط صهیونیست‌ها نوعی معارضه دینی است؟!

آیا مثلا کشتار صبرا و شاتیلا، فاجعه قانا، ترور رنتیسی، فتحی شقاقی و شیخ‌احمد یاسین و قتل راشل کوری آمریکایی بر اساس انگیزه دینی صورت گرفته است؟!  

این در حالی است که صهیونیسم یک قرائت نژادی_سیاسی از یهودیت اصیل است که حتی مورد انتقاد شدید یهودیان دنیا نیز قرار دارد.

از طرفی آیا یونسی از دیدن نقش اسرائیلی‌ها در پدید آوردن داعش، فجایع میانمار و هرگونه نسل‌کُشی مرتبط با مسلمانان عاجز است؟! و آیا این نقش‌آفرینی‌ها را نیز تقابل دین با دین تلقی می‌کند؟!

قبح مسئله وقتی بیشتر می‌شود که یونسی با این مقدمه بر ضرورت پذیرفتن همه تکثرها در ادیان هم تأکید می‌کند و اشاره‌ای هم به فارغ بودن صهیونیسم از مناصبات مذهبی و عقلانی ندارد.

خاصه آنکه خبری از یونسی وجود دارد که با اظهارات بالا متناقض است و شائبه تعمدی بودن آنها بویژه در هنگام حضور آقای روحانی در آمریکا را تقویت می کند.

یونسی، زمانی در چند سال قبل و در جمع تعدادی از یهودیان ایرانی گفته بود: یهودیان ساکن در ایران از خلط مبحث یهودیت و صهیونیسم، رنج برده و می‌برند. این دو موضوع از هم جداست. بسیاری از یهودیان ضدّ صهیونیسم هستند.[۵]



***

سلفی حقارت، ژن خوب و اینک جدایی از دولت! پس‌لرزه‌های اظهارات جدید عارف

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید اصلاح‌طلبان در مجلس و از چهره‌های شاخص جریان چپ اخیراً طی اظهاراتی تأکید کرده است که «در انتخابات سال ۹۸ با پرچم اصلاح‌طلبانه وارد می شویم یعنی –با دولت- ائتلاف نمی کنیم.»

در همین راستا، محمد عطریانفر از مشاهیر حزب کارگزاران سازندگی در واکنش به صحبت‌های عارف به خبرآنلاین گفته است: قاعدتا استدلال فرمایش آقای عارف را باید از خودشان شنید که چرا چنین موضوعی را طرح کرده اند. اما اظهار نظر روی مباحث کلان، کلیدی و راهبردی نمی تواند اظهار نظر فردی باشد و حتما باید در زمان و درکانون جمعی اصلاح طلبان وبا رعایت اقتضائات سیاسی و البته با محوریت شخصیت های جامع الاطراف از جمله آقای عارف طرح شود.

او می‌افزاید:

اظهار نظرهای فردی بیش از آنکه ناشی از جمع بندی راهبردی و تشکیلاتی باشد به خاطر برخی از ارتباطات مقطعی و تماس های لحظه ای است که بعضی خبرنگاران عزیز در محافل یا مجالس ختم با شخصیت‌ها گفت و گو می کنند و در رسانه ها بزرگنمایی می شود. البته من تصور نمی کنم این اظهار نظر جناب آقای عارف که شما به آن اشاره کردید نشان دهنده نظر نهایی ایشان باشد. حتما قبل یا بعد از این اظهار نظر نکات و جملات دیگری را بیان کرده‌اند که نظر ایشان را بیشتر روشن می‌کند.[۶]

در کنار او، محسن رهامی، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز در مصاحبه با ایسنا به اظهارات عارف اشاره کرده و با بیان اینکه موضع گیری نسبت به چگونگی آرایش سیاسی در انتخابات ۹۸ خیلی زود است، تصریح می‌کند: فکر می‌کنم نظر عارف در مورد چگونگی حضور درانتخابات مجلس یازدهم نظر شخصی او باشد نه نظر مجموعه اصلاحات .

او می‌افزاید: سیاست مثل مسائل شرعی نیست که بتوان از قبل احکام حلال و حرام صادر کرد. تصمیمات سیاسی بر واساس اقتضائات زمان و شرایط روز ومصالح  کل کشور اتخاذ می‌شود.چه بسا در انتخابات ۹۸ به علت مصالح کشور لیستی ارائه نشود یا از فرد دیگری حمایت شود یا اصلاحات موضع دیگری بگیرد. این مسائل باید در زمان خود مطرح شود. موضع آقای عارف نه در شورای هماهنگی مطرح شده است نه تک تک احزاب اصلاح طلب چنین نظر و موضعی داشتند.[۷]

*اگرچه برخی تحلیلگران حتی پیش از عارف معتقد بودند که اصلاح‌طلبان دیر یا زود فرایند «طلاق سیاسی» خود از روحانی را با صدای رساتری جار خواهند زد؛ اما گویا این کار توسط عارف نمی‌بایست صورت می‌گرفت.

به سخن دیگر اینکه سخن عارف اگرچه شاید درباره انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ درست باشد اما قضیه این است که این اعلان سیاسی نمی‌بایست از جانب او رخ می‌داد.

چه اینکه ستاد جریان خاص، عارف را اصطلاحاً یک اصلاح‌طلب مجاز و یا بدلی می‌داند و تمایلی به مطرح شدن او به عنوان نمایه اصلاح‌طلبان ندارد. تمایلی که در سال ۹۲ هم مانع از معرفی عارف بعنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان می‌شد. (اگرچه بعدها و پس از پیروزی روحانی شاهد این نمایش بودیم که چپ‌ها گفتند عارف کاندیدای ما بود اما به نفع روحانی کنار رفت! ۲ گزاره‌ای که هیچیک راست نبودند و سندی هم برای آنها وجود ندارد...)

ماجرای دیگری که ناخشنودی عمومی اصلاح‌طلبان از اظهارات عارف را سبب شده؛ کارنامه ضعیف و پرهزینه عارف در مجلس برای اصلاح‌طلبان بوده است.

چه اینکه ستاد جریان خاص با توجه به رأی نیاوردن تنها وزیر اصلاح‌طلب پیشنهادی در روز رأی اعتماد، ماجرای سلفی حقارت و ایضاً ماجرای «ژن خوب» که توسط پسر عارف در رسانه عنوان شد و اعتراضات عمومی را علیه اصلاح‌طلبان برانگیخت؛ دل خوشی از عارف ندارد و نمی‌خواهد که مردم عارف را بعنوان سلسله‌جنبان اصلاح‌طلبی ببینند و در نتیجه هزینه رفتارهای منشأ گرفته از عارف، دامان ستاد اصلاحات را بگیرد.

***

1_ http://www.isna.ir/news/96062715543/

2_ http://kayhan.ir/fa/news/111610

3_  http://kayhan.ir/fa/news/112965

4_ http://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-744004

5_ http://www.khabaronline.ir/detail/352826/Politics/government

6_ http://www.khabaronline.ir/detail/708618/Politics/parties

7_ http://www.isna.ir/news/96062715575/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    49 23
    برجام= خیانت بزرگ
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      16 12
      برجام کبیر توسط تمام ارگانهای قانونی ایران تایید شده.
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      11 14
      ناشناس 14:14 چه خبر از شروط 9 گانه رهبری؟؟
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    24 1
    همیشه اینجوری بوده که مسئولین ما درس از گذشته مدیران قبلی نمیگیرن و راه اونها رو ادامه میدن البته با روش و آدمهای خودشون
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    22 2
    نباید ساده لوح بود و عبرت نگیر بود
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    5 27
    مشتریای وبلاگ مشرق زودی کامنتاشونو بنویسن الان این آقاهه که میگه اصلاح طلبان تهوع عاورن !! سر و کلّش پیدا می شه.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      23 1
      باور کن اصلاح طلب یعنی یک کلم دو پا
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    29 3
    به همه اعتماد کردند غیر از رهبرشان.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    25 2
    امریکا برجام را زیر پا گذاشته است
  • طاها IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    16 2
    تخصص این عزیزان هستش
  • طاها IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    21 2
    کدومشون توی بدبختی بزگ شدن وبازحمت به اینجارسیدن؟؟ البته هیچ کدام!
  • طاها IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    6 1
    لطفا نظرات راکامل بزارید
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    6 2
    ژن خوب که بیشتر برگشت به جناح شما.به شماها باشه سلفی حقارت که هیچ همه چیز حقارته به جز عقب ماندگی در راه هیچ و پوچ
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    1 0
    اصلاحات چی ها دکان بار کرده اند و نان می خورند
  • بهرام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    1 0
    اصلا عارف در حد لیدر اصلاح طلبان نیست بیخود او را بزرگ نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس