کد خبر 775670
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۲
سازمان سنجش

قبول نشدن رتبه‌های خوب کنکور امسال با وجود صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها به اعتراضات دامن زده است.

به گزارش مشرق، وقتی وزارت علوم به عنوان یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های کشور با سرپرست اداره می‌شود و وزارتخانه‌ای که با آینده کشور و سرنوشت چندین میلیون جوان سر و کار دارد دستمایه سهم‌خواهی‌های سیاسی شده است، آشفتگی در نتایج کنکور امسال و حاشیه‌هایی که به تجمعات اعتراض‌آمیز در برابر سازمان سنجش منتهی شده چندان دور از انتظار نیست. اگر به میان این تجمعات بروید، متوجه می‌شوید کنکوری‌هایی که یک سال از عمرشان را پای قبولی در دانشگاه گذاشته‌اند با نتایج غیرقابل قبولی مواجه شده‌اند. در برابر این اما مشاور عالی سازمان سنجش این اعتراضات را طبیعی می‌داند و معتقد است اعتراض داوطلبان کنکور با دیدن کارنامه برطرف می‌شود. به گفته توکلی درصد زیادی از ظرفیت‌ها خالی است و داوطلبان به تکمیل ظرفیت امیدوار باشند. خالی ماندن ظرفیت‌ها به‌رغم وجود رتبه‌هایی که می‌توانند این ظرفیت‌ها را پرکنند، حکایت از ضعفی جدی در ساختار پذیرش دانشجو دارد. سابقه هم نشان داده مهر که شروع شود و دانشجویان دانشگاه‌های خودشان را بشناسند، سازمان سنجش اعتراضات را به ندرت به سرانجام می‌رساند و از پذیرفتن کاستی‌های احتمالی‌اش طفره خواهد رفت، چون دیگر آب‌ها از آسیاب می‌افتد. نادیده گرفته شدن حق عده‌ای از داوطلبان و بازی با زندگی آنها هم چندان سازمان سنجش را قانع نمی‌کند که از تصمیم اولیه خود بازگردد.

کنکور ورودی دانشگاه‌ها بی‌تردید یکی از جدی‌ترین رقابت‌های زندگی اغلب ماست و همین مسئله حساسیت این آزمون را بیشتر می‌کند، اما امسال کنکور و انتخاب رشته در دانشگاه‌ها در حالی انجام شد که درست مانند چهار سال پیش در چنین روزهایی وزارت علوم با سرپرست اداره می‌شود و همین مسئله هم چالش‌های حوزه آموزش عالی را جدی‌تر از قبل مطرح می‌کند و تجمع اعتراض‌آمیز کنکوری‌ها بعد از اعلام نتایج کنکور و غیرقابل قبول دانستن این نتایج از سوی این تجمع‌کنندگان یکی از مصادیق چالش‌هایی است که رها شدن وزارت علوم در سهم‌خواهی‌های سیاسی را به نمایش می‌گذارد.

نتایج عجیب و غریب کنکور 96

ماجرای اعتراض به نتایج کنکور حکایت تازه‌ای نیست و همه ساله با اعتراض‌هایی از این دست مواجه هستیم، امسال ابعاد این اعتراض جدی‌تر از گذشته است. این مسئله در حوزه سهمیه‌های خانواده شهدا و جانبازان بیش از همه خودنمایی می‌کند.  اگر به میان تجمع‌کنندگان بروید با حکایت‌های جالبی مواجه خواهید شد. یکی از معترضان می‌گوید: من متقاضی گروه آزمایشی هنر بودم که در آزمون رتبه 283 را کسب کردم و رتبه زیرگروهم 195 شد و در زمان انتخاب رشته تمام رشته‌های مربوط را انتخاب کردم، اما هیچ رشته‌ای قبول نشدم در صورتی که آنهایی که رتبه 500 آوردند نیز قبول شدند، ولی من با این رتبه قبول نشدم.  یکی دیگر از معترضان هم می‌گوید با رتبه 2 هزار و 700 در گروه ریاضی در هیچ رشته‌ای در گروه ریاضی و فنی در دانشگاه سراسری قبول نشده در صورتی که رتبه‌های پایین‌تر قبول شدند. جوان دیگری که رتبه‌اش  هزار و 300 شده می‌گوید با وجود آنکه در انتخاب رشته همه دانشگاه‌های ایران را انتخاب کرده بودم هیچ‌جا قبول نشدم.

یکی دیگر از معترضان هم که از خانواده جانبازان است درباره اعتراضش اینچنین توضیح می‌دهد: سهمیه‌ای به خانواده‌ها با جانبازی مختصر نداده‌اند در واقع رتبه 3هزار با سهمیه ۸۵۰ اعلام شده و الان فیزیوتراپی شیراز قبول شده! یعنی تأثیری نداشته است.

همه چیز آرام است

در برابر تجمع اعتراض‌آمیز این داوطلبان به نتایج آزمون سراسری 96 رئیس این سازمان با تأکید بر اینکه بسیاری از ابهامات داوطلبان پس از انتشار کارنامه علمی نتایج رفع خواهد شد، می‌گوید: داوطلبان از 28 شهریور تا 20 مهر ماه فرصت دارند درخواست‌ها و اعتراض‌های خود را به نتایج کنکور 96 از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش اعلام کنند.  از نگاه دکتر خدایی اعتراض به آزمون از سوی دانشجویان امری کاملاً عادی است. مسلماً آزمون سراسری که مهم‌ترین آزمون در کشور است، همیشه اعلام نتایج آن همراه با یکسری اعتراضات مواجه می‌شود که بخشی از اعتراضات داوطلبان در ارتباط با قبول نشدن آنها در آزمون و همچنین رضایت نداشتن از رتبه کسب شده بود.

کاهش 5 درصدی ظرفیت تجربی

آنطور که رئیس سازمان سنجش می‌گوید بیشترین اعتراضات در کنکور 96 مربوط به گروه آزمایشی تجربی بوده است. وی درباره چرایی نتایج نامطلوب در این گروه آزمایشی تصریح می‌کند: داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی به ظرفیت‌های ثابت این گروه‌های آزمایشی و از طرف دیگر داوطلبان اعتراض داشتند، با توجه به قانون ششم توسعه و افزایش ظرفیت 5 درصدی که از امسال اجرایی شده، 5 درصد از ظرفیت آزاد پذیرش در علوم تجربی کاهش یافت که به این موضوع اعتراض داشتند.  حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش هم درباره این اعتراض‌های منجر به تجمع اینگونه توضیح می‌دهد: در سال جاری 750 هزار ظرفیت پذیرش داشتیم که بیش از 500 هزار نفر انتخاب رشته کردند و اگر همه این افراد هم قبول می‌شدند باز ظرفیت خالی وجود داشت، اما باید توجه کرد که حدود 62 درصد داوطلبان در گروه علوم تجربی شرکت می‌کنند در حالی که ظرفیت گروه تجربی حدود 150 هزار نفر است و بیشترین معترضان در این گروه آزمایشی قرار دارند.  رئیس سازمان سنجش معتقد است با انتشار کارنامه نهایی بسیاری از معترضان پاسخ خود را می‌گیرند.  خدایی با تأکید بر اینکه کارنامه علمی داوطلبان کنکور سراسری سه‌شنبه 28 شهریور از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود، می‌افزاید: داوطلبان می‌توانند تا 20 مهر پس از مشاهده کارنامه علمی خود درخواست‌ها و اعتراضات خود را از طریق سیستم اینترنتی سازمان سنجش ارسال کنند.  بنا به تأکید وی نتایج اعتراضات و درخواست‌های داوطلبان به نتایج آزمون سراسری یک هفته پس از پایان مهلت ارسال اعتراضات به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

لزوم بازنگری در شیوه پذیرش

آنطور که توکلی هم می‌گوید درصد زیادی از ظرفیت‌ها خالی است و تعدادی از داوطلبان می‌توانند امیدوار باشند در مرحله تکمیل ظرفیت پذیرش شوند.  خالی ماندن برخی رشته‌ها و ظرفیت‌ها که بنا به تعبیر مشاور سازمان سنجش کم هم نیستند، خود گویای ضعف ساختار پذیرش دانشجوست؛ ‌ضعفی که موجب می‌شود بازار انتخاب رشته از سوی مؤسسات کنکور داغ شود و در نهایت هم برخی افراد با رتبه‌های خوب و سطح علمی مناسب از راهیابی به دانشگاه‌ها و رشته‌های خوب جا بمانند. این مسئله هم این استعدادها را دچار خسران و هم آموزش عالی را از جذب دانشجویی مستعد محروم می‌کند.  اعتراضات به نتایج کنکور که امسال به تجمع و درگیری مقابل سازمان سنجش هم منجر شده است، لزوم پاسخگویی فوری این سازمان را بیش از پیش می‌کند. البته که آقای خدایی گفته است داوطلبان فرصت اعتراض دارند، اما به ندرت پیش آمده که سازمان سنجش زیربار اعتراضات برود و کاستی‌ها را جبران کند، آن هم وقتی مهر شروع شده و دانشجویان دانشگاه‌های خود را شناخته‌اند و آب‌ها از آسیاب افتاده است.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مشاور آموزشی ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    2 15
    با سلام. تیتر خبر بالا با عنوان (قبول نشدن رتبه‌های خوب کنکور امسال با وجود صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها به اعتراضات دامن زده است) اظهار نظر منصفانه ای نیست زیرا صندلی خالی بیشتر برای رشته ریاضی به چشم می خورد از طرف دیگر خانواده ها و داوطلبان خودشان انتخاب رشته نامناسبی داشته اند. چرا گناه قبول نشدنشان را به گردن سهمیه ها می اندازند؟ بچه های رشته تجربی فقط پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی را می پسندند در صورتی که مسلم است رتبه بالای هزار یا در این رشته ها قبول نمی شود یا باید این رشته ها را در دانشگاه آزاد انتخاب کند. توقع داوطلبان این است که فرد دارای سهمیه، حق آنها را سلب کرده است. اما این فرض درستی نیست و دانش آموزان دارای سهمیه باید از لحاظ علمی هم در سطح بالایی باشند و 70 درصد از نمره و تراز آخرین فرد قبولی در هر رشته و دانشگاهی را کسب کرده باشند. کمی منصف باشید.
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    3 13
    به نظرم خودشون درست انتخاب رشته نکرده اند و هر سال همین اعتراض ها رو شاهد هستیم
  • مشاور آموزشی ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    3 12
    در جواب داوطلب عزیزی که عنوان می کند با رتبه 2700 ریاضی، هیچ جایی قبول نشده است باید عرض کنم بچه برادر من با رتبه 12000 ریاضی، هم مهندسی نفت دانشگاه علوم تحقیقات قبول شده و هم مهندسی نرم افزار غیر انتفاعی در تهران قبول شده و بسیار هم خوشحال است. دختر یکی از دوستانم که خودم برایش انتخاب رشته کردم با رتبه 18000 ریاضی، مهندسی IT علوم تحقیقات و مهندسی کامپیوتر همدان قبول شده. پس این آمار نشان می دهد که داوطلبان معترض، درست انتخاب رشته نکرده اند یا فقط روزانه تهران یا رشته های خاصی را انتخاب کرده اند. آن وقت سازمان سنجش را مقصر قبول نشدن خودشان می دانند.
    • US ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      11 0
      خیلی از شما مشاور ها خودتون مشکل هستین!!!
  • ابوالفضل شبانی IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    3 0
    لطفا اگه قبول کردین تا فردا ادرس سایتتون رو به ایمیلم بفرستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس