کد خبر 775326
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
ذرت

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر مردم محصول تراریخته را طبق اتیکت و برچسب نصب شده شناسایی کنند، محصولات تراریخته را مصرف نمی کنند زیرا احتمال خطر درمحصولات تراریخته وجود دارد.

به گزارش مشرق، علی محمد شاعری درباره وضعیت ورود محصولات تراریخته به کشور،گفت:طبق برنامه ششم توسعه، واردات،رهاسازی، تولید و مصرف محصولات تراریخته بدون رعایت قوانین و مقررات ممنوع است؛ بنابراین اگر قرار است محصولات تراریخته وارد کشور شوند، باید کنترلهای لازم از جمله  ارزیابی خطر،نمونه برداری و انجام آزمایشات لازم به منظور اطمینان از  بی‌خطر بودن محصولات تراریخته  توسط آزمایشگاههای مرجع و مجهز   صورت بگیرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس،تصریح کرد: پس از اطمینان از اینکه محصولات تراریخته وارداتی و برای سلامت انسان وایمنی زیستی کشور بی خطر است، باید برچسب گذاری و شناسنامه دار شوند و سپس  اجازه ورود داده شود، اما اگر احتمال ناسالم بودن محصولات تراریخته براثر اقدامات کنترلی،تحقیقات و پژوهشهای لازم وجود داشته باشد بایدجلوی واردات گرفته شود.

محصولات تراریخته بایداتیکت گذاری و شناسنامه دار شود

وی ادامه داد:محصولات تراریخته بایداتیکت گذاری و شناسنامه دار شود تا شهروندان با آگاهی نسبت به مصرف محصولات تراریخته تصمیم گیری کنند.

شاعری افزود:براساس گزارشات رسیده، برخلاف برنامه ششم واردات محصولات تراریخته به صورت گذشته ومانند سال‌های قبل در حال اخذ مجوز واقدام است و این درحالی است که سیاست گذاری، مقررات جدید و دستورالعمل جدیدی توسط وزارت کشاورزی اتخاذ نشده است و در صورتی که بنا بود در ابتدای سال 96 کنترل‌های جدیدی بر روی محصولات تراریخته انجام شوداما هم اکنون هیچ کدام از این مقررات در زمینه محصولات تراریخته  در کشور اعمال نمی شود ودستگاه های مربوطه  نیز به جای اجرای وظیفه قانونی خودشان در رسانه ها بی خطر بودن محصولات تراریخته را به چالش می کشند.

 محصولات تراریخته  سهم ناچیزی  درسبد غذایی کشورهای پیشرفته دارند

 شاعری با  بیان اینکه  محصولات تراریخته در کشورهای  پیشرفته سهم  ناچیزی در سبد غذایی شهروندان دارند،افزود:بنده به عنوان یک فرددانشگاهی، تحصیل کرده و متخصص علوم کشاورزی که سال‌ها درمحیط زیست ،آب و منابع طبیعی و درحوزه‌های مختلف اجرایی فعالیت کردم از محصولات تراریخته استفاده نمی کنم و به خانواده خود نیز سفارش کردم که محصولات تراریخته را از بازار نخرند، چون احتمال خطردرمحصولات تراریخته وجود دارد.

نماینده  مردم  نکا ، گلوگاه و بهشهر در مجلس،ادامه داد:  بنده مطئن هستم اگر مردم محصول تراریخته را طبق اتیکت و برچسب نصب شده شناسایی کنند، محصولات تراریخته را مصرف نمی کنند زیرا احتمال خطر درمحصولات تراریخته وجود دارد.

 نباید برای  ارزانی و دسترس  بودن محصولات تراریخته  را استفاده کرد

 وی ادامه داد: ما باید پژوهش های لازم را در زمینه محصول تراریخته را با استفاده از فناوری های نوین و  پژوهش‌های لازم را در حوزه بیو تکنولوژی  گسترش دهیم وتا زمانی که به این نتیجه نرسیده ایم که محصولات تراریخته بی خطر است آن را استفاده نکنیم ،دلیلی ندارد برای دلایلی  همچون ارزانی  ودر دسترس بودن به سمت محصولات تراریخته برویم.

مسئولین جمهوری  اسلامی  ایران  نباید بر طبل واردات محصولات  تراریخته بزنند  

 شاعری افزود: درصورتی که بسیاری از کشورهای مسلمان و غیر مسلمان محصولات تراریخته ممنوع یا به حداقل میزان مصرف رسانده اند چه دلیلی داردکه جمهوری  اسلامی ایران که  امنیت   غذایی مردم در  اولویتش  براساس سیاست های اجرایی مقام معظم رهبری قرار دارد، این گونه  مسئولین جمهوری  اسلامی  ایران بر طبل واردات محصولات  تراریخته بزنند.

وی ادامه داد: زمانی بودکه مصرف کود و سموم های شیمیایی در دنیا با هدف انقلاب سبزمطرح شده بود،هدف استفاده از سموم و کود شیمیایی افزایش تولید بود اما درآینده مشخص شدکه ضرر استفاده از سموم و کودهای شیمیایی  بالاتر از سود آن است.   

سفره ایرانیها نباید با محصولات تراریخته ناامن شود

 وی در ادامه  در  گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت،افزود: باید نسبت به محصولات تراریخته دست به عصا حرکت کرد و نسبت به این محصولات جنبه های احتیاطی را  رعایت کرد و اجازه نداد؛محصولات غذایی تراریخته ارزان قیمت  واردکشور شوند تا هم تولید داخل را از بین ببرند وهم سلامت مردم به خطر بی افتد بنابراین سفره ایرانیها  نباید با محصولات تراریخته ناامن شود.

 ممنوعیت یا محدودیت مصرف محصولات تراریخته در 40 کشور جهان

 نماینده مردم نکا،گلوگاه و بهشهر مجلس با بیان اینکه  مصرف محصولات تراریخته  در 40 کشور جهان  محدود یا ممنوع شده است،یادآورشد: میلیون ها تن محصولات تراریخته از جمله ذرت،  کلزا ،روغن مایع، خوراک دام واحتمالا  مقادیری برنج وارد کشورمی شود و این در حالی است که در برخی از کشورها مصرف بی ظابطه محصولات تراریخته  جرم  است و متخلف را مجازات می نمایند.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    24 0
    باید واردات و کشت محصولات تراریخته کاملا ممنوع شود
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    23 0
    باید نمایندگان مجلس به فکر سلامت مردم باشند و باید ممنوع کنند تراریخته را نباید نمایندگان فریب کاسبان تراریخته را بخورند و اجازه واردات و کشت تراریخته را بدهند اگر به فکر سلامت مردم و آخرت خود هستند
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    8 0
    تراریخته یعنی سرطان و بیماری و نازایی و مرگ و میر
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    12 0
    خدا ما رو از شر تراریخته حفظ کنه
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    8 0
    نباید با سلامت مردم بازی کرد محصول غذایی که سلامتش نه تنها ثابت نشده بلکه ادله فراوانی برای مضر بودن آن وجود دارد تبدیلش به غذای اصلی مردم جز حماقت یا خیانت نیست
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    8 0
    تراریخته یک سلاح کشتار جمعی هست برای نسل کشی ملت ایران
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    0 0
    یا باید محصولات ترایخته برچسب گذاری شوند یا کشت آنها ممنوع شود آدم عاقل محصولی رو که سال ها مصرف کرده و ضرری ندیده رها نمیکنه محصولی که هنوز بر سر سلامت اونها در دنیا یک نظر واحد وجود نداره مصرف کنه البته وزیر کشاورزی گفتند اکثر سویا و ذرت وارد شده به کشور تراریخته است که بسته بندی این محصولات اطلاعاتی در این باره در اختیار مصرف کننده نمیذاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس