کد خبر 775210
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰
یادداشت نمایه

امریکا از یک طرف و محور مقاومت به همراه روسیه از طرف دیگر تلاش می‌کنند زودتر از دیگری بر مناطق تحت کنترل داعش در دیرالزور مسلط شوند.

به گزارش مشرق، «محمد بابایی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

امریکا از یک طرف و محور مقاومت به همراه روسیه از طرف دیگر تلاش می‌کنند زودتر از دیگری بر مناطق تحت کنترل داعش در دیرالزور مسلط شوند، هر چند روند تحولات حاکی از آن است که این نیروهای دولتی و متحدانشان هستند که ابتکار عمل را در دست دارند.

روز گذشته منابع خبری نزدیک به کردهای سوریه گزارش دادند جنگنده‌های روسی و سوری مواضع آنها را در اطراف دیرالزور هدف قرار داده‌اند. هر چند ارتش سوریه این ادعای کردها را رد کردند اما منابع میدانی نزدیک به کردها تأکید داشتند مواضع آنها هدف قرار گرفته است. کردهای سوریه در قالب «نیروهای دموکراتیک سوریه» نقش نیروی زمینی امریکا را در عملیات بازپس‌گیری رقه دارند. 

پس از اینکه نیروهای دولتی موفق شدند به محاصره سه ساله بخش‌های تحت کنترل دولت در شهر دیرالزور پایان دهند، امریکایی‌ها برای اینکه دیرالزور کاملاً به دست دولت مرکزی سوریه نیفتد، کردها را به سمت دیرالزور اعزام کردند؛ اقدامی که با هدف جلوگیری از رسیدن نیروهای مقاومت به مرز عراق نیز صورت می‌گیرد.  استان و شهر دیرالزور در شرق سوریه قرار گرفته و دروازه ورودی به غرب عراق محسوب می‌شود.

اکثر مناطق استان به جز بخش‌های کوچکی از شهر دیرالزور در همان اوایل بحران سوریه به کنترل گروه‌های تروریستی درآمد. در طول پنج سال گذشته تلاش گروه‌های تروریستی (ابتدا جبهه النصره و بعداً داعش) برای تسلط کامل بر شهر با مقاومت سرسختانه نیروهای دولتی محاصره شده در این شهر، به در بسته خورد.  اگر گروه‌های تروریستی موفق می‌شدند تمامی شهر را به کنترل خود درآورند بال شرقی سوریه کاملاً سقوط می‌کرد و بازگشت نیروهای دولتی به این مناطق تقریباً غیرممکن می‌شد.  سقوط شرق سوریه بیش از همه رؤیایی بود که امریکا در سر داشت.

امریکایی‌ها برای رسیدن به این رؤیای خود از هیچ کوششی دریغ نکردند و در مقاطعی به عنوان نیروهای هوایی داعش عمل کردند تا آخرین مناطق تحت کنترل دولت دیرالزور سقوط کنند. در همین راستا جنگنده‌های امریکایی حداقل دوبار مواضع دفاعی ارتش سوریه را در دیرالزور هدف قرار دادند و متعاقب این حملات شبه‌نظامیان داعش به مواضع ارتش هجوم بردند، هر چند با مقاومت سرسخت مدافعان شهر به ویژه حزب‌الله لبنان این حملات نتایجی برای داعش و امریکا درپی نداشت. واشنگتن بلافاصله پس از این حملات مدعی شد قصد زدن داعش را داشتند و اشتباهی مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دادند. 

هیچ‌کس در محور مقاومت ادعای امریکایی‌ها را مبنی بر اینکه عمداً مواضع ارتش سوریه را هدف قرار نداده‌اند باور نکرد چراکه به خوبی نیت و اهداف امریکا مشخص شده بود. امریکایی‌ها قصد داشتند با تسلط بر مناطق شرقی سوریه شکافی بزرگ در مرزهای غربی عراق ایجاد کنند تا بدین طریق مانع از اتصال زمینی محور مقاومت در یک جغرافیای گسترده شوند که از شرق ایران شروع می‌شود و در غرب سوریه و سواحل جنوبی مدیترانه پایان می‌یابد. 

ناظران معتقدند هدف اصلی امریکا از جلوگیری از اتصال زمینی محور مقاومت تأمین امنیت رژیم صهیونیستی است به ویژه اینکه سیدحسن نصرالله در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود هشدار داد در جنگ آتی با صهیونیست‌ها هزاران رزمنده از کشورهای مختلف به حزب‌الله ملحق خواهند شد. 

حالا با رسیدن نیروهای مقاومت به دیرالزور و پایان محاصره مناطق تحت کنترل دولتی نه تنها روزهای سخت این شهر تمام شده بلکه اهداف و برنامه‌های امریکا دچار شکست سنگینی شده است. باوجود این واشنگتن هنوز از رؤیاهای خود دست برنداشته و همچنان تلاش دارد سهمی در دیرالزور داشته باشد.  روز گذشته فرماندهان کردی به ارتش سوریه هشدار دادند از رودخانه فرات عبور نکنند. احمد ابوخوله، رئیس شورای نظامی دیرالزور گفت: «ما به نظام و روسیه هشدار دادیم در حال آمدن به سمت کرانه رود فرات هستیم و آنها می‌بینند ما در حال پیشروی هستیم. ما به نیروهای نظامی و همپیمانانشان اجازه نمی‌دهیم از رود عبور کنند. هر روستایی که از توابع کرانه شرقی رود فرات باشد تا مرزهای عراق و سوریه هدف نیروهای ماست.

ما امیدواریم هرچه سریع‌تر کرانه شرقی به طور کامل آزاد شود.» اما ظاهراً هشدار نیروهای ارتش سوریه کمی دیر اعلام شده بود. مسکو در واکنش به این تهدید کردها اعلام کرد، یگان‌های ارتش سوریه عملاً از رود فرات در نزدیکی دیرالزور عبور کرده‌اند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری اعلام کرد، ارتش سوریه عملاً از روند مذکور عبور کرده است.

بعد از پیروزی بزرگ در اطراف دیرالزور ارتش سوریه به طرد داعش از مناطق شرقی کشور ادامه می‌دهد.  پیشتر مشاور ارشد رئیس‌جمهوری سوریه هشدار داده بود دولت سوریه برای آزادسازی کامل این سرزمین، علیه تمامی نیروها از جمله شبه‌نظامیان کرد خواهد جنگید.

«بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، روز جمعه در گفت‌وگو با تلویزیون «المنار» اعلام کرد دولت سوریه هم با «نیروهای دموکراتیک سوریه» که مورد حمایت امریکا هستند و هم با داعش و هم با هر نیروی خارجی که حضوری غیرقانونی در این کشور دارند، خواهد جنگید.  عزم رهبران سوریه برای تسلط بر سرتاسر کشور و پیروزهای پی‌درپی نیروهای متحد تنها دلایلی نیستند که باعث شده امریکا ابتکار عمل را در میدان از دست بدهد.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای تحت امریکا با چالش درونی کردی و عربی مواجه شده‌اند و اختلافات شدید بین کردها و عرب‌ها وجود دارد. منابع نظامی وابسته به ارتش آزاد (الجیش‌الحر) اعلام کردند امریکا در قانع کردن گروه‌های وابسته به ارتش آزاد برای جنگیدن در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه برای تسلط بر دیرالزور شکست خورده است. ‌رسانه‌های وابسته به ارتش آزاد افزودند «جیش مغاویر الثوره» (وابسته به ارتش آزاد) که از سوی امریکا حمایت می‌شود اعلام کرد به هیچ وجه در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه نمی‌جنگد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • GB ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    21 21
    لعنت بر شبهه نظامیان تروریست کرد که مزدوران امریکا و اسرائیل شده اند نباید اجازه ادامه گستاخی را به این مزدوران داد نیروهای متحد مقاومت باید از فرات عبور کرده و راه خود را به سمت الحسکه باز کنند و تمام شرق سوریه را تا مرزهای عراق از مزردوران پاکسازی کنند
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      6 0
      اینایی که گفتی همش خواب و خیاله - برو ادلب و الباب رو پس بگیر بعد بیا ببینم چند چندی
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      5 0
      13:51 لعنت برخودت
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    9 10
    مرگ بر آمریکا مرگ بر تروریست های مزدور آمریکا
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    10 9
    ارتش سوریه باید از فرات عبور کند و تروریست های آمریکایی تجزیه طلب رو نابود کند
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    2 11
    هیچکس نمی تواند قتل عام مردم سوریه توسط بمب های فسفری و نسل کشی اعراب در سوریه را توسط کردها و آمریکا فراموش کند یک یا حسن تا آزادی مسلمین از دست صهیونیزم
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    3 10
    راهکار ریشه کنی داعش بیرون راندن آمریکایی ها از سوریه است تا آنها در سوریه پایگاه دارند ریشه داعش در سوریه خشک نخواهد شد
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    0 7
    باید مواضع مزدوران اسرائیلی در شهر رقه بمباران بشود می بینید هر قدم عقب نشینی باعث پرورتر شدن این سگهای یانکی می شود
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    1 6
    پیش بسوی نیروهای محاصره شده ارتش سوریه در حسکه و قامشلی
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    0 7
    مقاومت پیروزه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس