کد خبر 774570
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
نشست آستانه

براساس بیانیه ششمین نشست روند آستانه ایجاد مناطق کاهش تنش و نوارهای امنیتی موقتی بوده و مدت زمان اجرای آن در آغاز 6 ماه می‌باشد و در صورت اجماع ضامنین به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

به گزارش مشرق، هیأت‌های سه کشور ضامن روند آستانه (ایران،‌روسیه و ترکیه) در پایان ششمین نشست بین‌المللی روند آستانه که طی دیروز و امروز (پنجشنبه و جمعه) 23 و 24 شهریور 1396 در پایتخت قزاقستان برگزار شد، بیانیه‌ای را صادر کردند.

 

بر طبق این بیانیه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه ضمن تاکید مجدد بر تعهد راسخ خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه، بر اساس مفاد قطعنامه 2254 شورای امنیت ملل متحد، ضمن استقبال از کاهش چشمگیر خشونت‌ها در عمل در سوریه در نتیجه اقدامات اتخاذ شده با هدف حفظ و تقویت رژیم آتش‌بس، رضایت خود را از پیشرفت‌های حاصل شده در اجرای تفاهم مورخ 4 مه 2017 در خصوص ایجاد نواحی کاهش تنش در جمهوری عربی سوریه اعلام کردند.


حاضران همچنین ایجاد نواحی کاهش تنش مطابق با تفاهم مورخ 4 مه 2017 در غوطه شرقی، در مناطق مشخصی در شمال استان حمص، استان ادلب و مناطق مشخصی در استان‌های همجوار آن (استان‌های لاذقیه، حماه و حلب) و همچنین در قسمت‌های مشخصی از جنوب سوریه (بر اساس ابتکار فدراسیون روسیه، به عنوان یکی از کشورهای ضامن در فرایند آستانه، با هدف تضمین رژیم آتش‌بس، تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و ادامه مبارزه علیه تروریسم) را اعلام کردند.


در این بیانیه یکبار دیگر بر این موضوع تاکید شده که ایجاد نواحی کاهش تنش و نوارهای امنیتی موقتی بوده و مدت زمان اجرای آن در آغاز 6 ماه می‌باشد و در صورت اجماع ضامنین به صورت خودکار تمدید خواهد شد؛
طرفین تاکید می‌کنند که ایجاد نواحی کاهش تنش فوق‌الذکر تحت هیچ شرایطی حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را خدشه‌دار نمی‌کند.

در این بیانیه بر نیاز طرف‌های درگیر نسبت به اتخاذ اقدامات اعتمادساز، از جمله آزادسازی بازداشت شدگان تأکید شده است.

در بیانیه بر نیاز به استفاده از نواحی کاهش تنش جهت دسترسی سریع، ایمن و بدون مانع بشردوستانه تاکید کرده و در این خصوص مفاد مرتبط تفاهم مورخ 4 مه 2017 را یادآور می‌شوند.


حاضران در این نشست از ناظرین فرایند آستانه و سایر اعضای علاقه‌مند جامعه بین‌الملل می‌خواهند از فرایند کاهش تنش و ایجاد ثبات در سوریه و همچنین ارسال کمک‌های بیشتر به مردم سوریه، تسهیل مین‌زدایی بشردوستانه، حفظ میراث تاریخی این کشور، بازسازی زیرساخت‌های اصلی در سوریه، از جمله تسهیلات اجتماعی و اقتصادی حمایت کنند.


شرکت کنندگان در نشست مذکور از طرف‌های درگیر، نمایندگان معارضین سوری و جامعه مدنی می‌خواهند از فرصت‌های مساعد در حال ظهور جهت افزایش تلاش‌ها با هدف تقویت گفتگوهای سوری-سوری و پیشبرد فرایند سیاسی تحت هدایت سازمان ملل متحد در ژنو و همچنین سایر ابتکار عمل‌ها اقدام نموده و و به ضرورت این کار توجه داشته باشند.


در این بیانیه یکبار دیگر بر اراده خود نسبت به تداوم اجرای مفاد تفاهم مورخ 4 مه 2017 و سایر تصمیمات اتخاذ شده پیش از آن در چارچوب فرایند آستانه تاکید شده است.


در بیانیه مذکور از نورسلطان نظریابف، رئیس جمهوری قزاقستان و سایر مقامات قزاق به دلیل میزبانی از ششمین نشست عالیرتبۀ آستانه با موضوع سوریه قدردانی شده است.


طرفین در پایان نسبت به برگزاری نشست عالی آتی آستانه در دهه اول آبان 1396 توافق کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس