کد خبر 774420
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
بحران آب

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت آب در کشور اصلا مناسب نیست و نگران‌کننده است، گفت: جامعه از دولت و سیاسیون نسبت به مسئله آب آگاه‌تر است.

به گزارش مشرق، عباس کشاورز امشب در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی فناوری‌های آب، بهره‌وری و بازچرخانی، با تاکید بر اینکه وضعیت آب در کشور اصلا وضعیت مناسبی نیست، اظهار داشت: در بحث آب هیچ حوزه‌ای در کشور شرایط خوبی ندارد و کشف‌رود، کارون و سفیدرود همه با وضعیت بحرانی مواجه‌اند.

وی گفت: آن چیزی که در مسئله آب مطرح می‌شود فقط نقد است و با نقد مشکلات حل نمی‌شود، نقد تنها مسائل را مطرح و تحلیل می‌کند، اما مشکل ما نقد و تحلیل نیست.

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مسئله بحران آب در کشور، افزود: اگر بتوانیم با تدبیر و تفاهم پیش برویم می‌توانیم مسئله آب را حل کنیم و باید به جای لغت بحران از چالش و کم‌آبی استفاده کنیم.

کشاورز یادآور شد: اولین گامی که باید در مسئله آب انجام دهیم ارائه اندیشه و افکار جدید برای جایگزین کردن به جای اندیشه‌های سنتی است چرا که دانش امروز برای مدیریت مشکلات کافی نیست.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین اشتباه در مسئله آب به‌کارگیری افکار سنتی است، ادامه داد: بیش از 90 درصد کشاورزی در گرو آب است و کار در بخش کشاورزی رویکردهای جدیدی را می‌طلبد.

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه آب مایه پایداری سرزمین است، گفت: کم‌آبی خشونت ایجاد می‌کند و دست‌اندرکاران آب باید قبول کنند که در تعارض و خشونت تصمیم‌گیری سخت است.

کشاورز بیان داشت: جامعه از دولت و سیاسیون نسبت به مسئله آب آگاه‌تر بوده و اولین گام برای حل مشکل کم‌آبی دید فرابخشی به مسئله است.

وی با اشاره به اینکه دو مسئله در مدیریت بحران وجود دارد، افزود: برای حل مشکل نسخه‌های موردی نباید ارائه شود و اصل اولیه ورود به مدیریت جدید آب این است که باید تقاضا محور شود و در تقاضا در ابتدا باید سهم پایداری داده شود، سپس سهم فعالیت‌های اقتصادی پرداخت شود.

معاون امور زراعی وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه آب، خاک و اقلیم نیاز به دگرگونی دارد، گفت: امکان توسعه زمین در کشور وجود ندارد.

کشاورز ادامه داد: کاشت برنج در کشور به غیر از گیلان و مازندران جایی نداشته و کشت گیاهان در مناطق کشور نیاز به جابه جایی دارد و در واقع یونجه و ذرت در کشاورزی کشور جایگاهی ندارد و بهره‌وری کلید توسعه کشاورزی و اقتصاد است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس