موبایل نمایه

تحریم دو برنامه ایرانی -اسنپ و تپسی- در سرویس‌های اپل استور و گوگل‌پلی علاوه بر اینکه به کساد شدن کاسبی راننده‌ تاکسی‌ها منجر می‌شود هشداری نیز برای مسئولان درخصوص تحریم‌ مجازی کشور به همراه دارد.

 سرویس اقتصاد مشرق - دومینوی لگد زدن آمریکایی‌ها به برجام تمامی ندارد و هر روز شاهد اقدامی جدید در محدود سازی ایران در دوران پسا توافق هسته ای هستیم. دورانی که قرار بود نه تنها بر محدودیت‌ها افزوده نشود بلکه از روز اجرای برجام همه محدودیت‌ها رفع شده و دیگر باز نگردد اما واقعیت طور دیگری رقم خورد.

مسافران ایستگاه اول تحریم مجازی؛ اسنپ و تپسی

در تازه ترین اقدامت کشورهای غربی علیه ایران، ابتدا دو برنامه پر مخاطب اسنپ و تپسی که کسب و کارهایی در جهت تسهیل حمل ونقل هستند از سرورهای اپل استور حذف شدند. مدت زیادی نگذشت که سرویس گوگل پلی هم این دو نرم‌افزار ایرانی را از دسترس کاربران خود خارج کرد.

اولین برداشت از اقدام دو شرکت عرضه کننده برنامه‌های تلفن همراه در حذف اسنپ و تپسی از سرورهای خود را می‌توان تاثیر آن بر کساد شدن بازارکار راننده‌هایی درنظر گرفت که از طریق این سیستم‌های اینترنتی درآمد کسب می‌کردند و با فیلتر شدن این دو برنامه با کاهش مسافر روبرو شده و ناچارا به همان شیوه سنتی باز می‌گردند.

زنگ خطر آغاز تحریم‌های فضای مجازی

اما در طرف مقابل، این تصمیم می‌تواند زنگ خطری جدی در خصوص گسترش دامنه‌ این فیلترینگ به سایر برنامه‌ها و دسترسی‌های شهروندان ایرانی به اپلیکیشن‌های مورد نیاز باشد که می‌تواند موجب شود تکنولوژی‌های جدید کارایی خود را از دست داده و امور روز مره به همان شیوه چندین سال قبل باز گردد.

به عنوان نمونه، اگر گوگل پلی ویا اپل استور همینطور که به راحتی و بدون هیچ هزینه‌ای دو برنامه ایرانی را از دسترس کاربران خود خارج کردند، به همین روش نرم افزارهای بانکی تحت سیستم عامل‌های تلفن همراه را نیز محدود کنند، قابل پیش‌بینی است که حجم عظیمی از کارهای بانکی روزمره مردم نظیر پرداخت قبوض و انتقال وجه و ... تحت تاثیر قرار گرفته و صف‌های طویلی مقابل باجه‌ها و در شعب بانک‌ها شکل می‌گیرد.

براین اساس می‌توان گفت، حذف این دو اپلیکیشن ایرانی می‌تواند هشداری باشد برای مسئولان چراکه در حال حاضر طبق آمارها بخش بزرگی (حدود 97 درصد) از تکنولوژی‌های مورد نیاز فضای مجازی کشور اعم از تلفن‌های همراه و تجهیزات و شبکه‌های کمپیوتری و مخابراتی و همچنین نرم افزارها و سیستم عامل‌های مورد استفاده در کشور وارداتی است که به این معناست شرکت‌های خارجی به راحتی می‌توانند آن‌را از دسترس کاربران ایرانی خارج کنند.

برای مثال‌، این امکان وجود دارد که استفاده از برخی برنامه‌های تلفن همراه برای مخاطبان ایرانی محدود شود و یا بروزرسانی‌های جدید برای آی‌پی های ایران بسته شده و یا حتی گوشی‌های هوشمند از دسترس خارج شوند و یا حتی امکان استفاده  کاربران ایرانی از دامنه‌های بین‌المللی مسدود شود و .. که این موارد می‌تواند باعث فلج شدن برخی از کارهای روزمره مردم باشد.

در واقع اگر مسئله محدود سازی دسترسی ایران به فضای مجازی روزی در دستورکار کشورهای غربی به خصوص آمریکا قرار بگیرد و همانند سایر تحریم‌های غیرانسانی بر کشور تحمیل کنند نیاز است، زیرساخت‌های مناسبی برای جایگزینی فراهم شود که در وقت لازم، خللی در زندگی مردم به وجود نیاورد.

تحریم موبایلی و مخاطرات رجیستری

محدودیت دسترسی ایران به فضای مجازی به حذف دو اپلیکیشن حمل و نقل از سرورهای اپل استور و گوگل پلی ختم نشد و در تازه‌ترین اقدام از جنس تحریم‌های مجازی ایران، اتحادیه جهانی تلفن همراه نیز به تحریم شرکت‌های مخابراتی ایران روی آورد.

اولین تاثیر ملموس در اجرای این تحریم که گفته می‌شود مرتبط با تحریم‌های جدید آمریکا است ، بروز مشکل درخصوص حضور یا عدم حضور اپراتورهای ایرانی در کنگره جهانی موبایل بارسلون به عنوان رویداد جهانی موبایل است.

این تحریم، واکنش وزیر ارتباطات را  نیز به همراه داشت و وی نیز ابعاد دیگری از این موضوع را روشن کرد. جهرمی در این خصوص در صفحه  توئیتر خود با اشاره به اینکه عدم صدور مجوز برای حضور همراه اول در کنگره جهانی موبایل به دلیل صادر نشدن مجوز OFAC‌ است گفت:

آن‌چه اتفاق افتاده این است که درباره همراه اول از وزارت خزانه‌داری آمریکا استعلامی انجام دادند و این وزارتخانه برای عضویت همراه اول مجوز صادر نکرده است.

آنطور که از این سخنان وزیر ارتباطات برداشت می‌شود، علت اصلی ممانعت از حضور همراه اول در این کنگره ارتباط مستقیمی با تحریم‌ها دارد.

از سوی دیگر باتوجه به اینکه یکی از خدمات GSMA (انجمن جهانی موبایل) تعیین ساختار شناسه جهانی تجهیزات موبایل (شماره سریال) IMEI و ارسال آن به کشورهای مرتبط با این مجموعه است، این سوال پیش می‌آید که در صورتی که این سازمان، شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده باشد، و از ارسال اطلاعات ثبتی گوشی‌ها به ایران خودداری کند، باتوجه به برنامه ریزی ها برای اجرای طرح رجیستری تلفن‌های همراه وارداتی به کشور که مبتنی بر شماره سریال گوشی‌هاست، درصورتی که مبنای اجرای طرح، اطلاعات ورودی از این انجمن باشد، وزارت ارتباطات چه برنامه‌ای در این خصوص دارد؟

تاثیر تحریم‌مجازی ایران بر بازار آی‌تی

ابتدایی ترین تاثیری که می‌توان برای حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از سرورهای گوگل پلی و اپل استور در نظر گرفت، از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ورود به این حوزه باتوجه به افزایش ریسک ناشی از ناممکن بودن استفاده از برنامه تولیدی شان توسط مخاطبان است.

طبق آمارها درصد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور، در رشته‌های مرتبط با کامپیوتر و برنامه‌نویسی مدرک گرفته‌اند و درصورتی که تصمیم جدی در خصوص مقابله با اقدامات یک‌جانبه بازارهای برنامه موبایل علیه ایران گرفته نشود،  علاوه بر اینکه برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان برنامه‌ها محصولات جدیدی تولید نمی‌کنند بلکه بر جمعیت بیکاران این رشته تحصیلی نیز افزوده می‌شود.

از این رو به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مسئله تحریم مجازی ایران هم‌اکنون جدی نشده و تنها نشانه‌ هایی که دلالت بر این مسئله دارد در حال نمایان شدن است، بهترین راهبرد در حال حاضر می‌تواند برنامه ریزی دقیق و آماده‌سازی زیرساخت های لازم برای قطع وابستگی کشور در این حوزه باشد.

کاری که چندین سال قبل تعدادی از کشورها شروع کردند و به عنوان نمونه هم اکنون مسئولان روسی اعلام می‌کنند درصورتی که دسترسی این کشور به شبکه اینترنت جهانی قطع شود، زیرساخت ها و تجهیزات لازم به حدی فراهم شده که مردم این کشور از قطع دسترسی به شبکه اینترنت خبر دار نمی‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    22 4
    نگران نباشید در بدترین حالت بجای اپلیکیشن میشه تحت وب از خدماتشون استفاده کرد
    • توسعه دهنده IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      6 6
      خدا رو شکر شما ما رو از نگرانی در اوردی بابا یه چیزی هست به نام عقل ولا خوب چیزیه تو که سواد نداری میمیری ببندی هنتو !؟ همین الان هم از خدمات وب استفاده میکنن برنامه های موبایل فقط از گوگل حذف شده
    • amir IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      2 4
      همینجوری سر خودت رو شیره بمال ... جای گول زدن خودت به این فکر کن که چرا تمام دنیا با ما ایرانی ها چپ هستن ...
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      9 2
      نه ما كه نگران نيستيم !!!اما يك رييس جمهور و دولت پركار و پر دغدغه داريم ممكنه اونها خيلي غصه جوونهاي بيكار را بخورند!!خصوصا جناب جهانگيري كه سريع بغضش ميگيره!!منكه طاقت ندارم!!
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    7 4
    کافه بازار هست. گو ر بابای تحریما. اگه واسه هر سرویس خارجی ای نمونه مشابه داشته باشیم دیگه به مشکل نمیخوریم. باید بومی بشه. اونم توسط خود مردم و جوان ها نه دولت ها
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      2 0
      کافه بازار توسط یک هلدینگ پوششی ایرانی بنام سرآوا یا همان آواتک به نمایندگی از یک هلدینگ سوئدی بنام پامگرنت خریداری شده است. غصه نخورید. کنترل آنهم با خرید 51% سهام در اختیار تیم تحریم کننده است.
  • وداد IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    13 0
    به این دولت ما نمیتوانیم امیدی نیست ؛ دولتی از جنس ما میتوانیم لازمه
  • محمد IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    0 5
    چرا شما الکی شلوغش میکنید؟ براحتی برنامه های اپل و اندروید رو میشه از طریق نرم افزار های دیگه نصب کرد. البته موضوع بازگشت تحریم ها مسئله جداگانه ایه . اما فرض مسئلتون غلطه.
  • حسین IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    2 2
    ولا ما بچه های کامپیوتر جزو بدبخترین قشر ها هستیم تو ایران هم از خارج محدودیت داریم و ایپی ایران رو بر روی ما بستن هم از داخل فیلتر دست از سر ما ور نمیداره اخه یوتیوب یا فیسبوک چی داره که اونا هم فیلتره
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    11 1
    چند درصد از کاربران تپسی و اسنپ اپلیکیشن خودشونو از گوگل پلی دانلود کردن ؟ آمار بگیرین به 10 درصدم نمی رسه
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    11 1
    و اینک روز به روز آفتاب برجام را بیشتر مشاهده می کنیم !!!!!!!!!!!!!!! متاسفم آقای روحانی اگه برجامتون نمیتونه پول های بلوکه شده و تحریم های اقتصادی رو برداره حداقل سعی کنید این تحریم های سایبری برداشته بشن
  • علی US ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    1 3
    یکی از آرزوی های من تحریم اینترنت روی ایران است. به شما برنخورد اما ایرانی فرهنگ استفاده ندارند. آمار پرونده های جرایم و ... این رو می گه. فرهنگ کپی رایت ندارند فرهنگ اخلاقی ندارند و ...
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      2 1
      مشکل فقط از فرهنگ ایرانیها است؟ اینترنت معصوم است؟ چون ایرانیها فرهنگ ندارند نباید به اینترنت معصوم دسترسی پیدا کنند؟ یا اینکه ما نتوانستیم زیرساختها را برای اینکه از خدمات فضای مجازی بدون انکه آسیب ببینیم استفاده ببریم آماده کنیم ؟
  • CN ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    7 1
    چینی‌ها بجای شعار عمل کرده‌اند و با اینکه تحریم هم نیستند با این فرض که تحریم شده اند سالهاست که در این زمینه خودکفا و مستقل شده و از این بابت بجای اینکه پول شهروندانشان به جیب گوگل و اپل ریخته بشه به جیب خودشان ریخته میشه، بهتره بجای واردات دسته بیل و سنگ پا و امثالهم از چین، از این تجارب خوب چینی‌ها و تکنولوژی‌های برترشان در این زمینه و زمینهای دیگر استفاده کنید تا بجای اشک ریختن بخاطر تحریم‌ها، حتی غربی‌ها مجبور به التماس جهت استفاده از امکاناتشان شوند
  • مهدی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    3 0
    خواستم خاطرنشان کنم این تو تا هیچ ربطی به تاکسی ها ندارن و در واقع باعث بروز مشکلات عدید معیشتی برای تاکسی داران شدند در نتیجه قطعا تاکسی ها از حذف شدن این دو برنامه خوشحال هستند
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      2 0
      اره ديگه مسيري كه از فرودگاه با ١٠تومن اسنپ مياره تاكسي دار ٢٤ تومن اونهم با غر ولند بياره كه چرا چمدان داري جا نميشه!و يا راست راست تو شهر بگردند و ببينند كي دربست ميره !؟
  • مهماندار هواپیما DE ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    6 1
    جوانان بسیجی وطن پرست جهاد خودکفایی را باید بدون کمک دولتها خودشان شروع کنند والا باید حسرت زمان از دست رفته را بخورند مگر رسول الله (ص) نگفته که اگر علمی در ثریا باشد ایرانی به ان دست می یابد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس