کد خبر 773379
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵
سرفه نمایه

یک فوق تخصص ریه گفت: نارسایی قلبی، سرطان ها، مصرف سیگار و مصرف برخی داروها مثل ضدفشار خون می تواند در بروز سرفه مزمن نقش داشته باشد.

به گزارش مشرق، دکتر سیدعلی‌جواد موسوی با بیان اینکه سرفه نشانه‌ای از بیماری و البته مکانیسم دفاعی بدن است، گفت: وقتی یک جسم خارجی وارد ریه فرد می شود مکانیسم سرفه اتفاق می‌افتد تا ماده خارجی از ریه خارج شود. اگر مکانیسم سرفه از بین برود عوارض جدی برای بدن ایجاد می‌کند. اگر میزان سرفه از حد عادی بیشتر شود یا تغییر کند، پاتولوژیک محسوب می‌شود. سرفه‌هایی که سه چهار هفته طول بکشد حاد محسوب می‌شود. سرفه‌های حاد بین ۳ تا ۸ هفته و سرفه‌های مزمن بیشتر از ۸ هفته طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه با بروز سرفه در بچه‌ها به ویژه نوزادان همیشه باید به پزشک مراجعه کنیم، افزود: در بالغان نیز بروز سرفه حاد اگر با شرایط خاص (مثلا همراه با تب، خلط، خلط خونی یا درد سینه، تنگی نفس) باشد فرد باید به پزشک مراجعه کند.

این فوق تخصص ریه با تاکید بر اینکه سرفه اکثرا بعد از عفونت ایجاد می‌شود، ادامه داد: این موارد ممکن است خود به خود بهبود یابند، اما اگر طول بکشد باید به پزشک مراجعه کنیم چون بیشتر آنها ناشی از آلرژی هستند.

وی سرفه در افراد سالمند را دارای اهمیت بیشتری دانست و گفت: سرفه مزمن در خانم‌ها از آقایان شایع‌تر است. سرفه‌های مزمن به بررسی نیاز دارد که نارسایی قلبی، سرطان ها، مصرف سیگار و مصرف برخی داروها مثل ضدفشار خون می تواند در بروز سرفه مزمن نقش داشته باشد.

موسوی در خصوص منشا آلرژی تنفسی افزود: آلرژی یا به دستگاه تنفس فوقانی مربوط می‌شود یا به دستگاه تنفس تحتانی. اگر اشکال در دستگاه تنفس فوقانی باشد رینیت آلرژیک گفته می‌شود که همراه با علائمی مانند سرفه، آبریزش بینی، صاف کردن گلو و کیپ شدن بینی است؛ اما اگر علت آلرژی دستگاه تنفسی تحتانی باشد، به آن آسم گفته می‌شود که همراه با سرفه، خلط، تنگی نفس و خس‌خس سینه است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای افرادی که مشکوک به مشکلات تنفسی هستند چه ارزیابی‌هایی انجام می‌شود، گفت: از طریق معاینه فیزیکی، رادیوگرافی قفسه سینه، تست ریه و اپسبیرومنزی، حجم ریوی اندازه‌گیری می‌شود و متوجه می‌شویم آیا فرد آسم دارد یا خیر.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه  اولین علامت نارسایی قلبی ممکن است سرفه در حالت خوابیده باشد، گفت: یکی از علل شایع سرفه، شغل است. بر حسب این که فرد با چه ماده‌ای در تماس است ممکن است دچار سرفه شود.

وی در خصوص درمان خانگی‌ سرفه به طور موقت اظهارداشت: مصرف کمی عسل و خوردن آب می‌تواند مفید باشد. اگر بینی کیپ شود و گلودرد نیز داشته باشیم بخور آب گرم به طور موقت مفید خواهد بود، اما بخور آب گرم در طولانی‌مدت مضر است و شست‌وشوی گلو و بینی با سرم نمکی به طور موقت سرفه را کاهش می‌دهد تا به پزشک مراجعه کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس