کد خبر 772450
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
امضای ترامپ

در حالیکه ترامپ به عملکرد اقتصادی دولت خود افتخار می‌کند، آمارها حاکی از آن است که تراز منفی تجاری و بدهی بالا، کماکان مشکل اصلی دولت وی خواهد بود.

 به گزارش مشرق، با گذشت بیش از هشت ماه از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، گزارش ها از تغییر مثبت برخی آمارها به ویژه در حوزه اشتغال و بازار بورس حکایت دارد. بنا به گزارش دفتر تحلیل اقتصادی وزارت بازرگانی آمریکا، رشد یک و دو دهم درصدی اقتصاد آمریکا هم اگرچه در سه ماهه اول ریاست جمهوری ترامپ نسبت به سه ماه قبل از آن (فصل آخر ریاست جمهوری اوباما) شش دهم درصد کاهش یافت، اما در سه ماهه دوم ریاست جمهوری ترامپ به سه درصد رسید. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است رشد اقتصاد آمریکا از یک و نیم درصد در سال ۲۰۱۶ به دو و دو دهم درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یابد. در مطلب پیش رو با استناد به گزارش وزارتخانه‌های کار، بازرگانی و انرژی آمریکا و نیز بانک جهانی و برخی دیگر از نهادهای معتبر اقتصادی، تغییر وضعیت شاخص‌های مهم اقتصاد آمریکا نشان داده شده است.
تولید ناخالص داخلی آمریکا

در نیمه اول سال ۲۰۱۷ ارزش کل تولید ناخالص داخلی آمریکا ۱۹ تریلیون و ۱۵۲ میلیارد دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۷۲۰ میلیارد دلار افزایش یافت.

موازنه تجارت

موازنه تجاری آمریکا در چند دهه اخیر همواره منفی بوده است. کسری تجاری در سال ۲۰۱۵ بالغ بر۵۰۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰۵ میلیارد دلار بود. این رقم در دوره شش ماهه اول ریاست جمهوری ترامپ ۲۷۶ میلیارد و ۵۹۷ میلیون دلار اعلام شده است. بیشترین میزان کسری در رابطه تجاری با چین است که ۳۳ درصد کل کسری تجاری در نیمه اول سال ۲۰۱۷ را شامل می شود.

بدهی دولت

بدهی‌های ایالات متحده که مبلغ آن از ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور فراتر رفته است، همچنان سیر صعودی دارد. مبلغ بدهی این کشور در ماه جولای به ۱۹ تریلیون و ۸۴۴ میلیارد و ۹۰۹ میلیون دلار رسید.

درآمد و هزینه

میانیگن درآمد در ماه جولای (ماه هفتم میلادی) در مقایسه با ماه قبل از آن ۴ دهم درصد و در مقایسه با ماه آخر ریاست جمهوری اوباما ۶ دهم درصد افزایش یافت. البته در این مدت هزینه‌ها نیز بیشتر شد. طبق گزارش دفتر تحلیل آمار وزارت بازرگانی، هزینه ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ سه دهم درصد نسبت به فصل آخر ۲۰۱۶ رشد کرده است.

سرمایه گذاری بین‌المللی

سرمایه‌گذاری بین‌المللی آمریکا در پایان فصل اول سال ۲۰۱۷ بیش از ۸ تریلیون و ۱۴۰ میلیارد دلار بود که در مقایسه با فصل آخر ۲۰۱۶ حدود ۱۸۰ میلیارد دلار تغییر یافته است.

نرخ بیکاری

در دوره ترامپ شرایط بازار کار بهتر از چند سال قبل از آن شده است. طبق گزارش دفتر تحلیل آمار وزارت کار آمریکا نرخ بیکاری از ۴ و ۷ دهم درصد در پایان دوره اوباما به ۴ و ۴ دهم درصد در ماه هشتم میلادی رسیده است. برخی کارشناسان معتقدند با کاهش نرخ بیکاری، از این پسصاحبان کسب و کار مجبورند برای استخدام کارکنان واجد شرایط، دستمزدها را افزایش دهند که این خود به افزایش تورم خواهد انجامید.

نرخ تورم

نرخ تورم در ایالات متحده در سالهای ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۷ به طور متوسط ۳ و ۲۸ صدم درصد بوده است. بالاترین نرخ تورم مربوط به سال۱۹۲۰ است که به حدود ۲۴ درصد رسید.  

شاخص سهام

روند افزایشی شاخص بازار سهام در سال ۲۰۱۷ پیروزی بزرگی برای ترامپ به شمار می‌رود. روزنامه واشنگتن‌پست راهیابی یک تاجر به کاخ سفید و وعده‌های وی در خصوص کاهش مالیات، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و افزایش هزینه‌های نظامی را از دلایل رونق بازار سهام عنوان کرده است. به نوشته این روزنامه سهام شرکت بوئینگ از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات تاکنون ۷۰ درصد رشد کرده است که این رشد حدود نیمی از مجموع رشد سهام داوجونز (میانگین ارزش سهام ۳۰ شرکت برتر صنعتی، ۲۰ شرکت حمل و نقل و ۱۵ شرکت خدماتی در بورس نیویورک) در این مدت به حساب می‌آید. در نمودار زیر رشد شاخص سهام S&P ۵۰۰ که یکی از مهمترین شاخص های بازار سهام آمریکاست، ‌ نشان داده شده است.

تولید نفت خام

تولید نفت خام در ایالات متحده در ژوئن سال ۲۰۱۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است. طبق آمار وزارت انرژی آمریکا در ماه ژوئن روزانه نه میلیون و ۹۷هزار بشکه نفت در این کشور تولید شد. بیشترین آمار تولید روزانه نفت در آمریکا ده میلیون و ۴۴ هزار بشکه و مربوط به اکتبر ۱۹۷۰ است.

نکته

 در حالیکه ترامپ به عملکرد اقتصادی دولت خود افتخار می‌کند، آمارها حاکی از آن است که تراز منفی تجاری و بدهی بالا، کماکان مشکل اصلی دولت وی خواهد بود. نرخ رشد اقتصادی نیز به دلایلی همچون پیر شدن جمعیت ایالات متحده، همچنان پایین خواهد ماند. در حوزه اشتغال هم به نوشته واشنگتن پست، در شرایط فعلی تنها بازار کار از رکود خارج شده و موضوع رشد کمرنگ دستمزدها همچنان برای جویندگان کار مسئله است. نکته دیگر درباره رشد شاخص سهام در دوره ترامپ است که حدود نیمی از آمریکایی‌ها هیچ سهمی از آن ندارند. (طبق آمار در حال حاضر ۵۴ درصد آمریکایی‌ها در بازار سهام سپرده‌گذاری کرده‌اند.) با توجه به این موارد به نظر می‌رسد، تبلیغ موفقیت دولت جدید آمریکا در حوزه اقتصاد، ترفندی برای پوشاندن ضعف های بیشمار دونالد ترامپ در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس