کد خبر 772166
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
سید

مدیر حوزه علمیه خوانسار گفت: ۶۰ میلیون نفر از سادات در کشورهای مختلف جهان زندگی می کنند. حتی برخی رقم های بالاتر از این عدد را در این خصوص گفتند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مرتضی صالحی خوانساری خطیب دانشمند و مدیر حوزه علمیه خوانسار در حاشیه حضور خود در "پژوهشکده الذریة النبویة" در قم با اشاره به اهمیت تشکیل این پژوهشکده اظهار کرد: حجت الاسلام و المسلمین سید منذر حکیم با مدیریت و راه اندازی پژوهشکده الذریة النبویة یک قدم خدایی، رسول خدا پسند و قرآن پسند برداشت.

وی ادامه داد: به عنوان خطیبی که در سراسر کشور تریبون دارم و در ماه های محرم و صفر در ۶ استان کشور منبر می روم و جامعه را می شناسم، می گویم که موضوع پژوهشکده الذریه النبویه نه تنها از نظر عوام، بلکه از نظر خواص جامعه هم مغفول مانده بود.

استاد وخطیب توانای حوزه علمیه قم افزود: نه تنها اهل بیت(ع) مظلوم بودند، بلکه فرزندان آنها هم در طول تاریخ در مظلومیت قرار داشتند. باید نسل ائمه معصومین(ع) در جهان شناخته شوند و بدانیم که آنها در چه وضعیتی قرار دارند.

صالحی خوانساری، تعدادی از سادات را از اهل سنت دانست و تصریح کرد: مراد از انا عطیناک الکوثر، کثرت نسل رسول خدا(ص) از حضرت زهرا(س) است. باید از نسل پیامبر(ص) در جهان خبر داشته باشیم و چنین حرکتی، یک حرکت رسول خدا پسندانه است.

وی که با خبرنگار ابنا گفتگو می کرد ادامه داد: گفته می شود که ۶۰ میلیون نفر از سادات در کشورهای مختلف جهان زندگی می کنند. حتی برخی رقم های بالاتر از این عدد را در این خصوص گفتند. هم اکنون سادات زیادی در کشور هند داریم که از وضعیت این سادات خبر نداریم.

استاد حوزه علمیه قم در خصوص پاداش خدمت کردن به سادات خاطرنشان کرد: رسول خدا(ص) در روز قیمت به کسانی که به نسل ایشان خدمت کنند، پاداش خواهد داد. به نظر من پرداختن به نسل پیامبر(ص) اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: هنوز ما به مفهوم و مصادیق کوثر نرسیدیم، بلکه فقط ترجمه این کلمه را می دانیم. یزید پس از واقعه عاشورا و در هنگام مرگش حدود ۱۲ پسر داشت اما اکنون هیچ کس حاضر نیست بگوید که از نسل یزید است. اما نسل امام حسین(ع) پس از واقعه عاشورا تنها از یک فرزند ادامه پیدا کرد ولی با این وجود بیشتر سادات جهان از نسل امام حسین(ع) هستند.

صالحی خوانساری با اشاره به ضرورت انجام مطالعه در خصوص سادات جهان اظهار کرد: اطلاعات دقیقی در خصوص تعداد، وضعیت کنونی و محل اقامت سادات در کشورهای مختلف جهان نداریم. این در حالی است که نسبت به سادات وظیفه داریم. کسی که ندای انسانی را بشنود و به دنبال صاحب ندا نرود مسلمان نیست.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آیا اکنون زندگی تمام سادات تامین است و آنها مورد ظلم قرار نمی گیرند؟ ما نسبت به کسانی که از نسل حضرت زهرا(س) هستند مسئول هستیم و پرداختن به مساله سادات یک وظیفه است. من در منابر خودم در ماه های محرم و صفر به مساله ذریه رسول خدا(ص) خواهم پرداخت.

وی افزود: پرداختن به سادات یک مساله مباح یا مستحب نیست. بلکه اعتقاد داریم که این مساله واجب است و کسی که توان پرداختن این کار را داشته باشد و به آن نپردازد مسئول است. سادات زیادی را در جهان داریم که نمی دانند جزء سادات هستند. حتی در میان چنین افرادی عالمان بزرگی هم بودند.

صالحی خوانساری با اشاره به اهمیت معرفی کردن سادات در جامعه اظهار کرد: باید عالمان به میدان بیایند و کسانی که جزو سادات هستند و از این مساله بی خبر هستند را آگاه کنند. چنین کاری دل ائمه معصومین(ع) را شاد خواهد کرد. سادات زیادی در کشورهای اهل سنت داریم و کسانی که پرداختن به مساله ذریه رسول خدا(ص) را بی اهمیت می دانند در اعتقادشان به ائمه معصومین(ع) ضعیف هستند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: شناخت سادات اهمیت زیادی دارد و من صد درصد از اقدام پژوهشکده الذریه النبویه حمایت می کنم و هر کاری که از توانم بربیاید را برای حمایت از این پژوهشکده انجام خواهم داد.

صالحی خوانساری، ماه های محرم و صفر، را زمان تبلیغ خطبا و وعاظ دانست و تصریح کرد: من از این افراد می خواهم که مردم را به شناخت ذریه رسول اکرم(ص) تشویق کنند. این مساله وظیفه ما است و سادات در جهان یاران ما هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه شناخت سادات در جامعه خلا داشتیم و حجت الاسلام و المسلمین سید منذر حکیم با راه اندازی ومدیریت پژوهشکده الذریة النبویة با تعدادی از فضلا ی حوزه علمیه قم وبا امکانات کم در راستای کم کردن این خلا تلاش می‌کند. خداوند همه را دراین مسیرتوفیق کامل عنایت فرماید.

منبع: ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس