کتاب خاطر اعلی حضرت آسوده - کراپ‌شده

کتاب «خاطر اعلی حضرت آسوده!» امروز مراحل چاپ و صحافی را پشت سر گذاشت و پس از تعطیلات جاری، در کتابفروشی های معتبر سراسر کشور قابل ابتیاع است.

به گزارش خبرنگار گروه جهاد و مقاومت مشرق، عصر امروز اولین نسخه ها از کتاب «خاطر اعلی حضرت آسوده!» که شامل گفتگوی حمید داودآبادی (رزمنده و نویسنده دفاع مقدس) با دکتر محمد سام کرمانی، وزیر کشور و وزیر اطلاعات و جهانگردی حکومت پهلوی است، رونمایی شد.

در این رونماییِ خودمانی که در دفتر کار داودآبادی برگزار شد، علی اصغر بهمن نیا (مدیر انتشارات نارگل)، محمدعلی صمدی (نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس) و علی اکبری مزدآبادی (مدیر انتشارات یازهرا(س)) نیز حضور داشتند.

کتاب «خاطر اعلی حضرت آسوده!» امروز مراحل چاپ و صحافی را پشت سر گذاشت و پس از تعطیلات جاری، در کتابفروشی های معتبر سراسر کشور قابل ابتیاع است.

این کتاب حاصل گفتگوی حمیدداودآبادی با دکتر محمد سام کرمانی، وزیر کشور و وزیر اطلاعات و جهانگردی حکومت پهلوی است که آغاز آن بر عهده علیرضا کمری (محقق، پژوهشگر و نویسنده تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) بود و در ادامه به حمید داودآبادی محول شد.

در بخشی از مقدمه مفصل و خواندنی کتاب، می خوانیم: آقای کمره ای او را معرفی کرد و گفت: " ایشان آقای دکتر محمد سام، وزیر کشور و وزیر اطلاعات زمان شاه هستند."

جا خوردم. ناخواسته در چشمانش خیره شدم، مجدداً برخاستم و با او دست دادم. تا آن روز - و حتی تا امروز - حتی یک عضو حکومت پهلوی، آن هم وزیر! را از نزدیک ندیده ام، چه برسد. با او دست بدهم! نه اینکه بخواهم او را بستایم، اصلا! بلکه بنا به نوع کارم و اینکه همواره دنبال خاطرات و ناگفته ها دربارهٔ وقایع و شخصیت های مختلف سیاسی بوده ام، برایم بسیار جذاب و مهم آمد. آقای کمره ای گفت: "من صحبت های مقدماتی را با ایشان انجام داده ام، قرار براین شده که خاطرات ایشان را از دوران کودکی تا دوران وزارت و تا پیروزی انقلاب بگیریم..."

در دل حسرت خوردم به آنکه قرار است مقابل او بنشیند، خاطرات و ناگفته هایش را بشنود و ضبط کند. ناگهان در بین صحبت های آقای کمره ای شنیدم: "کسی که به نظر من رسید می تواند در اینجا خاطرات ایشان را بگیرد، شما هستید آقای داودآبادی!" شوکه شدم. جا خوردم. باورش برایم کاملاً غیرممکن بود که من باید مقابل یک وزیر بنشینم و کاملاً دوستانه و نه بازجویی و بازخواستگونه ! خاطراتی را که شاید برای اولین بار و چه بسا تنها بار برای کسی می گوید، بشنوم.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی که مأموریتش ثبت و ضبط اسناد مرتبط با انقلاب اسلامی است، در آن برهه فقط به گردآوری خاطرات انقلابیون و مبارزین زمان شاه توجه داشت و همه روزه تعدادی از آنها به استودیوی آنجا آمده و خاطراتشان ضبط ویدئویی می شد.

متأسفانه مسئولین امر برای خاطرات و ناگفته های دکتر محمد سام ارزشی قائل نشدند و نپذیرفتند که خاطرات یک وزیر حکومت پهلوی را ولو برای حفظ و بایگانی در آرشیو تاریخ شفاهی اسناد انقلاب اسلامی، ضبط و ثبت کنند. بنابراین، بر آن شدم تا شخصاً خاطرات ایشان را ضبط کنم که در طی پنج جلسه گفت وگوی مان حدود چهارده ساعت طول کشید.

به دلایلی بی معنی و غیرقابل توجیه! قریب بیست سال این خاطرات بکر و ناب ماند تا امروز که مقابل چشمان شما است و دکتر سام نیست که ببیند!

ظاهراً دکتر محمد سام برای بازپسگیری اموال خویش - به خصوص خانه اش در قیطریه که می گفت از حقوق شخصی خود خریده و ریالی از بیت المال برنداشته است - آمده بود. البته او بیشتر از خانه، دنبال دفترچه ای بود که می گفت یادداشت ها و خاطرات گذشته اش را در آن نوشته و همینطور آلبوم عکس خانوادگی اش که برایش بسیار اهمیت داشت. با وجودی که دربارهٔ شخصیت آقای محمد سام کاملاً خالی الذهن بودم، ولی توضیحات و کمک های آقای کمره ای برایم راهنمای بسیار خوبی بود تا گفت وگو با ایشان را پیش ببرم.

روزهایی که قرار مصاحبه داشتیم، دکتر سام از شهریار کرج که خانهٔ پدرزن و محل سکونتش بود، می آمد تجریش تا خاطراتش را باز گوید. کم کم احساسم این شد که او شدیداً به بازگویی این خاطرات نیاز دارد. انگار دردی سخت در سینه اش سنگینی می کرد و اولین بار بود که کسی بدون اینکه نگاه متهم و بازجویی به او داشته باشد، همانطور که او صادقانه خاطراتش را می گوید، او نیز صادقانه بشنود و برایش جذاب و ارزشمند باشد. شاید به همین دلیل بود که هیچ وقت به خود اجازه ندادم به خاطرات و برخوردهای او به چشم بی صداقتی، ریا و تزویر نگاه کنم؛ و همواره برایم فردی بسیار سختکوش و معتقد به اعتقادات مذهبی و سنتی خودش به نظر می آمد.

کتاب «خاطر اعلی حضرت آسوده!» حدود 588 صفحه متن و 26 صفحه عکس دارد و در انتهای آن نیز نمایه و فهرست اعلامی پر و پیمان اضافه شده است تا کار محققان و علاقمندان به پژوهش های تاریخی را راحت کند.

این کتاب با قیمت بسیار مناسبی فقط با 30000 تومان به زودی در کتابفروشی های معتبر سراسر کشور قابل تهیه خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس