کد خبر 771475
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
عادل الجبیر نمایه

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در موضع گیری جدید سخنانی را مطرح کرد که تعجب هر ناظر سیاسی را برانگیخت.

به گزارش مشرق، صرف نظر از اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی علیه ایران که "ادعای تکراری و  نیازی به پاسخگویی" ندارد اما آن بخش از سخنان وی درباره یمن جای تأمل دارد.

به همین دلیل ناگزیرم که سخنان وی را عنیا و بدون دخل تصرف تکرار کنم. الجبیر در سخنان خود درباره یمن که شبکه العربیه وابسته به عربستان سعودی منتشر کرد، گفت: جنگ یمن انتخابی نبود بلکه بر ما تحمیل شد.

در اصطلاح نظامی در صورتی از واژه «جنگ تحمیلی» استفاده می کنند که یک کشوری مورد تجاوز کشوری دیگری قرار گرفته باشد و کشور مورد تجاوز ، چاره ای جز دفع خطر و دفاع از خود نداشته باشد در این صورت می‌گویند که به اصطلاح جنگ بر آن کشور تحمیل شده است مثل جنگ تحمیلی هشت ساله صدام علیه ایران که جمهوری اسلامی ایران ، تنها به دفاع از خود و دفع تجاوز پرداخت.

در صورتی که استفاده از جنگ تحمیلی یا استفاده از گزینه نظامی علیه یمن اصلا درباره عربستان صدق پیدا نمی کند و این عربستان بود که به اختیار و اراده و تصمیم خود و به بهانه به خطر افتادن منافع و امنیت این کشور به یک کشوری دیگر تجاوز کرد و جنگی را علیه یمن به راه انداخت.

اما سوال اساسی این است که "چرا عادل الجبیر در این شرایط از این کلمات استفاده کرده آیا طرح این سخنان تصادفی و از روی عمد صورت گرفته است یا خیر؟"
در پاسخ  به این سوال باید گفت به نظر نمی رسد که الجبیر که سالهای متمادی را در آمریکا گذرانده و با شخصیت های سیاسی بلندپایه این کشور نشست وبرخاست داشته، از کم تجربگی و به عمد این سخنان را بر زبان جاری کرده باشد.

همه تحلیلگران سیاسی و نظامی بر این امر اتفاق نظر دارند که عربستان در این جنگ نتواست به اهدافی که از ابتدا برای آن در نظر گرفته بود، دست یابد . سعودی‌ها از حمله به یمن دو هدف عمده را دنبال می‌کردند :

اول به قدرت رساندن هادی و آنچه به اصطلاح بازگردان مشروعیت و  دولت قانونی به قدرت می‌خوانند.

دوم : خروج انصارالله از صنعا و خلع سلاح این جنبش.

در این مدت عربستان گرچه زیرساخت‌های حیاتی یمن را هدف قرار داد و چندین هزار یمنی کشته و زخمی و آواره شدند و بر اثر فقر و بیماری همچنان با کمبود مواد غذایی و نیز دارویی مواجه‌اند ولی هیچ یک از این دو هدف عربستان محقق نشده است .

سعودی ها با توجه به تغییرات در حاکمیت داخلی و فراهم کردن شرایط لازم برای به قدرت رسیدن "بن سلمان" به یک ثبات داخلی و نیز آرامش در مرزهای این کشور با یمن نیاز دارند که این امر مستلزم اعلام فوری پایان جنگ در یمن است .

طرح سخنان الجبیر در این شرایط را می توان توجیه سیاست های این کشور در جنگ علیه یمن و در واقع فرار از زیر بار مسئولیت و پیامدهای جبران ناپذیر آن و زمینه سازی و جلب افکار عمومی برای اعلام پایان جنگ در یمن دانست.

مقامات سعودی در صدد توجیه افکار عمومی این کشورند و در صدد القای این مطلبند که انصار الله راهی جز گزینه نظامی برای آنها باقی نگذاشته و آنها مجبور بودند که به گزینه نظامی متوسل شوند.

به عبارتی دیگر سعودی‌ها نمی خواهند مسئولیت شکست این جنگ را بپذیرند و قصد دارند با طرح این سخنان و فرار به جلو از خود رفع مسئولیت کنند و نتایج وخیم این جنگ را بر گردن انصار الله و دیگر گروههای مقاومت مردم این کشور بیدازند و هزینه آن را متوجه دیگران نمایند.
 
البته طرح این سخنان از سوی مقامات سعودی رافع مسئولیت آنها در جنگ نخواهد بود زیرا افکار عمومی داخلی و خارجی به آسانی با این توجیهات متقاعد نخواهد شد و تنها با اذعان به شکست نظامی در جنگ، افکار عمومی جهان متقاعد خواهد شد و از بازخواست سران این رژیم صرف‌نظر خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس