ابراهیم یزدی در مستند آقای‌نخست وزیر

در جریان جنگ تحمیلی دیدم که این هواپیماها چقدر نقش موثری داشتند و وجود آنها چقدر اهمیت داشت. هواپیماهای اف۱۴ هنوز جزو بهترین و پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها به شمار می‌روند.

سرویس تاریخ مشرق- مسئله قراردادهای به جا مانده از دوره رژیم پهلوی، در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از چالش‌برانگیزترین بحث‌های روز بود. این قراردادها که اکثرا در دوره وزارت خارجه ابراهیم یزدی به آن‌ها پرداخته شد، ابعاد نظامی٬ سیاسی و اقتصادی گوناگونی را در پی داشت اما آنچه که بسیار مورد توجه قرار گرفت طرح پس دادن هواپیماهای اف۱۴ به امریکا توسط دولت موقت بود که ابراهیم یزدی آن را مطرح کرد که در نهایت با مخالفت شورای انقلاب مواجه شد.

ابراهیم یزدی در مصاحبه‌ای با حسین دهباشی ادعا می‌کند که دلیل حمایت از پس دادن اف ۱۴ این بود که هیچ قدرت خارجی در اول انقلاب ما را تهدید نمی‌کرد، اما بلافاصله پس از این ادعا دکتر یزدی اضافه می‌کند که من در اسفند ۵۷ مطرح کردم که تنها صدام پتانسیل حمله به ایران را دارد. مشخص نیست که این تناقض به چه معناست و بالاخره ایشان معتقد بودند که کشوری ما را تهدید می‌کند یا نمی‌کند؟ در ادامه می‌توانید بخشی از مصاحبه یزدی با دهباشی را در همین باره مشاهده کنید:

حسن روحانی در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، می‌گوید:

«در تابستان ۱۳۵۸ موضوعی رخ داد که باعث نگرانی فراوانی شد، مسئله پس دادن هواپیماهای اف۱۴ به امریکا بود. در آن زمان دکتر یزدی، وزیر امور خارجه در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد ما با امریکایی‌ها صحبت کردیم که جنگنده‌های اف۱۴ را به آنها پس بدهیم.

یکی از افسران ارتش با نگرانی فراوان این خبر را به من داد و  گفت: این‌ها می‌خواهند هواپیماهای اف۱۴ (تام‌کت) را به امریکایی‌ها پس دهند. ما در ستاد ارتش، خیلی صحبت کردیم و متوجه شدیم این کار مانند پس دادن هواپیماهای اف ۱۶ در زمان بختیار، خیانت بسیار بزرگی است که باید جلوی آن را گرفت.

در این میان فقط هواپیماهای اف ۱۴ در دست ایران بود که آن را هم می‌خواستند پس بگیرند، زیرا در خاورمیانه فقط ایران از این نوع هواپیما در اختیار داشت؛ حتی اسرائیل و عربستان هم از این نوع هواپیماها نداشتند. روزی که وزیر امورخارجه اعلام کرد که دولت قصد دارد هواپیماهای اف ۱۴ را به امریکا پس بدهد، من بسیار نگران شدم و به دکتر بهشتی زنگ زدم و قرار ملاقات گذاشتم و در دیدار با ایشان درباره این ماجرا صحبت کردم و گفتم: اجرای این تصمیم بسیار خطرناک و مانند تقلیل دوره سربازی به یک سال، نوعی "خیانت" است.

دکتر بهشتی در پاسخ گفت: این آقایان در شورای انقلاب، موضوع فروش هواپیماهای اف ۱۴ را مطرح کردند و گفتند: ما قادر به استفاده از این هواپیماها نیستیم، زیرا کادر فنی و خلبانان این جنگنده‌ها، امریکایی‌ها بودند و با رفتن آنها از کشور، کسی توانایی پرواز و تعمیرات این هواپیماها را ندارد. گفتم: چنین چیزی نیست و ما به تعداد کافی خلبان و متخصص فنی داریم. این حرف‌ها بی‌پایه است و آقایان می‌خواهند هواپیماها را به امریکا پس دهند.

بعد از این دیدار، من موضوع را پیگیری کردم و با آیت‌الله خامنه‌ای و دیگران صحبت کردم و بالاخره این تصمیم با مخالفت شدید دکتر بهشتی، آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی در شورای انقلاب به اجرا در نیامد و در نهایت هواپیماها به امریکا پس داده نشد. این هواپیماها در دوران دفاع مقدس نقش بسیار مؤثر و استثنایی در حفاظت از آسمان ایران و مراکز حساس و حیاتی کشور داشتند.

بنده در دوران جنگ، در یک سخنرانی در دانشگاه تهران به همین ماجرا اشاره کردم و گفتم که دولت موقت با این تصمیم، خطای بزرگی مرتکب شد، ولی جلوی این کار گرفته شد.

پس از آن سخنرانی، دکتر یزدی مصاحبه کرد و اظهار داشت که چنین تصمیمی در کار نبوده و ما نمی‌خواستیم هواپیماها را پس بدهیم. من همان وقت، اسناد آن را از مذاکرات شورای انقلاب جمع آوری کردم و با متن مصاحبه‌ آقای ابراهیم یزدی در سخنرانی دیگری با استناد به اسناد و مدارک، دوباره درباره فروش هواپیماها صحبت کردم و روشن کردم که در دوران دولت موقت، دولت قصد فروش هواپیماها به امریکا را داشته است.

من چون در جریان این کار بودم، تردید ندارم که موضوع فروش جنگده‌های اف ۱۴ طرحی بوده که امریکایی‌ها طراحی کرده بودند و با فریب دولت موقت، طرح آن را به شورای انقلاب برده بودند تا فروش هواپیماها را به تصویب شورای انقلاب برسانند. بعدها که صورت مذاکرات شورای انقلاب را درباره موضوع مزبور مطالعه کردم، دیدم که آقای بازرگان و یزدی اصرار داشتند که هواپیماهای اف ۱۴ به امریکا پس داده شود، ولی در مقابل دکتر بهشتی، آیت‌الله خامنه‌ای و آقای هاشمی با پافشاری گفته‌اند که این تصمیم درست نیست و ما باید هواپیماها را حفظ کنیم.

به این ترتیب خوشبختانه جلوی این کار گرفته شد و این خیانت تحقق پیدا نکرد. بعدها در جریان جنگ تحمیلی دیدم که این هواپیماها چقدر نقش موثری داشتند و وجود آنها چقدر اهمیت داشت. در حال حاضر نیز، هواپیماهای اف۱۴ هنوز جزو بهترین و پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها به شمار می‌روند و از آن‌ها به خوبی استفاده می‌شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    63 4
    این مصاحبه نشان می دهد دولت موقت به خاطر سفارش اسرائیل و امریکا می خواستند هواپیما ها مسترد گردد زیرا امریکا از اهداف استکبار ستیزی جمهوری اسلامی آگاه بود ولی نهضت ازادی از اهداف مقدس جمهوری اسلامی با خبر نبودند
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      5 3
      تاریخ ایران نشان داده که اصلاح طلبی با آمریکا پرستی همراه بوده.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    90 14
    این یزدی خائن فارسی هم را نمی توانست درست صحبت بکند. باید در گزینش ها بازنگری شود تا دیگر شاهد یزدی ها و خائنین مشابه نباشیم. هیچ کس به اندازه دولت موقت به آمریکایی ها خدمت نکرده است.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    38 6
    حسن روحانی بالاخره با کی بوده
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    33 10
    موضوع پس دادن هواپيما به امريكاآقاي يزدي در ورزشگاه خيابان 17شهريور درسخنراي كه براي ما داشت اين موضوع را عنوان كرده است كه ما با كسي جنگ نداريم وچون جنگ نداريم هواپيماهارا پس داديم .
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      26 0
      در سخنرانی بلندش در نیمه شعبان مسجد صدریه (میدان خراسان) همین مطالب را برای همه مردم گفت و من و برادرم نیز در آن مجلس حضور داشتیم و آنقدر آسمان و ریسمان بافت که واقعاً ما پیش خود گفتیم اگر پس ندهیم خیانت کرده ایم!!!
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    0 8
    اجب
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    45 3
    چقدر عقل سیاسی نظامی این لیبرالها و غرب زده ها کم است - شبه آدمهای مختل المشاعیر که مصالح دفاعی را هم تشخیص نمی داده و نمی دهند.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    26 2
    مردک کم عقل طوری می گوید قیمت تمام شده مثل این مسؤل بودجه دفاعی آمریکا بوده است
  • ا IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    48 2
    دوران این جاهل ها یا خائن ها که تمام شد ولی حواسمون باشه امثال اینها الان هم کم نیستند داخل دولت
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    53 2
    فرق ایشون با کسی که تاسیساتو بتن میگیره چیه؟ جفتشون مردمشونو خلع سلاح کردن
  • اقایی US ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    44 4
    فقط موضوع f14 ها نبود. این مامور زیرک سیا دو فروند تاو شکن بسیار پیشرفته که ساخته شده بود در آمریکا و تحویل پرستل نیروی دریایی ایران شده بود و پرچم ایران بر دکلش نصب بود به اضافه زیر داریایی "کوسه" که آنهم آمده تحویل بود و پولشو پیش پیش آمریکا گرفته بود ، به دستور سیا به آمریکا پس داد. قراداد زیر دریایی هایی که با آلمان غربی امضا شده بود و stell cutting و keel laying ان ها انجام شده با پرداخت خسارت پس داد و اسراعیل نژاد پرست آنها را خید تحت نام dillphin class و از شون استفاده می کنه. تقصیر ندانم کاری دستگاه های امنیتی هست که با این مامور برجسته سیا برخورد درست و حسابی نکرد(شاید هم دست هایی در کار بود) به هر روی یزدی مامور خوش خط و خالی بود برای سیا و خیلی به کشور صدمه زد . ما تنها توانستیم نگزاریم F14 ها رو پس یده - در بقیه کار هاش موفق بود . خوب است به کارنامه او به خصوص در لغو قراداد هاش چه مالی و چه نظامی در سال های اول انقلاب پرداخته بشه. من با یزدی دشمنی ندارم ولی با جاسوس ها و کسانی که به منافع ایران صدمه زدند و می زنند کنار نمی آیم. آمزیکا شاه رو را نداد - چرا باید به یک مامور سوخته شده اش ویزا بده؟ یزدی اینو خوب می دونست خواست با این نقشه نعل وارونه بزنه. برسی بی غرض پروند او خیلی نکات رو روشن می کنه
    • صابر IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      4 10
      بیشترین سود از ادامه جنگ ایران و عراق را اسرائیل ملعون برد . دو ملتی که هر دو شیعه بودند خون همدیگر را ریختند . آخرش خسارت جنگ که نگرفتیم هیچ . یک جیزی هم از جیبمون دادیم . فتنه های جنگ داعش با محور مقاومت در منطقه هم بیشترین سود را به اسرائیل میرساند . این وسط خیانتکارهای همسو با اسرائیل را پیدا کنید . همانهائیکه الان همزبان با نتانیاهو به برجام فحش میدهند !!!!
    • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      8 0
      به صابر- طوری حرف می زنی که انگار ما قصر جنگ بوده ایم! وظیفه ما دفاع از کشور و سرکوب متجاوز بود. آن هم وقتی بدانیم نفت شهر تا زمان آتش بس هنوز در تصرف صدام بود. نکند از نظر شما باید برای مصلحت می دادمیش برود؟
    • ح م IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      5 0
      صابر جان خواهشا دری وری نگو ، قبل از تصویب برجام این نتایاهو یه ژست گرفتکه اره برجام خیلی چیز بدیه که شماها به اون دستاویز کنین بگین اسراییل میگه بده شما نباید بگید بده ، وگرنه بعد از تصویبش خیلی هم خوشحال و راضی بودند و از تامین امنیتشون توسط برجام سخن میگفتن ، برجام در بهترین حالتش مثل خرید پراید با قیمت بنزه تازه اونم در بهترین حالتش با کلی ارفاق
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    44 3
    یزدی نفوذی امریکا درایران بود بیخود نیست امام ره اینها رابدتراز منافقین خطاب میکرد
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    41 2
    این خائن با این کارها چه بلایی سر ارتش ما آورد خدا میداند.
  • اقایی US ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    36 0
    مشرق من اشتباه کردم دو تا ناوشکن نبود 4 تا ناوشکن از نوع kidd/class بود که مخصوص دفاع ضد هوایی بود. بر اساس طراحی کشتی های spruance class ساخته شده بودند. این ناو شکن های قدرتمند ساخته شده بودند که هواپیما های دشمن رو در هوا نابود کنند. شما تیم تحقیق دارید- برسی کنید آقای یزدی جه ها کرد با لغو این قرار دادها. دولت آمریکا الحق باید به این مرد بالاترین جایزه رو بده. با هم آهنگی خود یزدی این نمایش نامه ندان ویزا به او را بازی کردند که رد پا را پاک کنند وبگنکهجاسوس نبوده. او حتا برای بعد از مرگش هم سناریو نوشت.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    50 4
    این خائنان ارتش مارا ضعیف کردند و افسرانرا اعدام و بازدارندگی مارا کم.ننگ بر آنان.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    36 3
    نسبت نهضت آزادی به آمریکا مشابه است با نسبت حزب توده به شوروی
  • مهدی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    1 9
    پشت سر مرده می توان با ادبیات بهتر صحبت کرد.
  • بینام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    2 1
    در حال حاضر نیز، هواپیماهای اف۱۴ هنوز جزو بهترین و پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها به شمار می‌روند در حال حاضر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      4 0
      این هواپیماها دارای رادارهای قدرتمند و موشکهای برد بلند بودن که الان هم با هواپیمای دیگه قابل رقابتن . علت بازنشستگی اف 14 های آمریکا اتمام جنگ سرد و پایان تهدیدهای شوروی بودنه ناکارآمدیشون
  • مسعود IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    2 1
    سی و چند سال از انقلاب گذشته همه روسا جمهوری را افراد نالایق نامیدن از هاشمی و خاتمی و احمدینژاد و روحانی از نهضت آزادی گرفته تا بقیه علت ناکارآمدی خواسته بی جا بعضی از قدرت طلبها نیست
  • شادالله اشرف آبادی IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    پس شما میدانستین عراق حمله می کند ومی خواستین تامکتها راپس بدین اگر این خیانت نیست پس چیه قراردادهای نظامی با امریکاه هم شما لغو کردی ضربه ای که شما به ایران زدین صدام نزد خون این همه شهید گردن شماست اگر ما اف 16ها را داشتیم سرنوشت جنگ عوض می شد خائنها
  • US ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    هر انسان عاقلی تشخیص می دهد که دکتر یزدی در زمان این مصاحبه به علت کهولت سن و عوارض آن، در شرایط مناسب برای مصاحبه و روایت تاریخ نیستند.وانگهی اشتباه بودن تصمیم بازگرداندن هواپیماها دلیل بر خیانت دولت موقت نیست.
  • بهارلو IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 0
    دم شان گرم اونایی که ایران را از کشورهای همسایه قوی تر کردن ولی همچون مزدوران ۱۶۰فروند f16خریداری شده را پس دادن بدون اینکه حتی پولش رو بگیران اگه میگرفتن دو ماهه تا کربلا و آزادی قدس هم پیش می رفتیم ،لعنت خدا برخائنین الی یوم القیامت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس