لرد کرزن

کرزن به عنوان یکی از طراحان اصلی این با دادن طرح رشوه به سه نفر از روشنفکران دولتمرد ایرانی قصد اجرایی کردن این طرح را داشت که به علت مخالفت مجلس شورای ملی روبرو شد.

سرویس سیاست مشرق - لرد کرزن یکی از سیاستمداران انگلیسی (وابسته به حزب محافظه کار) است که در پیشبرد سیاست های استعماری رژیم انگلستان نقش فعالی داشت. جورج ناتیل کرزن متولد سال ۱۸۵۹ میلادی است. در سی و نه سالگی لقب اشرافی بارون دریافت کرد و در سال های ۱۹۱۱ و ۱۹۱۲ صاحب القاب اشرافی دیگری شد. کرزن از اعضای فعال فراماسونری انگلستان بود و در اواخر قرن نوزدهم از طرف دولت انگلستان نایب السلطنه هند گردید. کرزن در پیشبرد و تامین برنامه ها و اغراض استعماری دولت انگلستان در ایران نقش فعالی ایفا کرده است.

کرزن در جذب برخی دولتمردان ایرانی به لژهای ماسونی و شکل دهی به نخستین هسته های روشنفکری ماسونی در ایران زمان فتحعلی شاه قاجار و نیز دخالت های مستمر دولت انگلستان در امور ایران ایفای نقش کرده است. کرزن یکی از برنامه ریزان اصلی طرح تحت الحمایه قرار دادن ایران (قرارداد ۱۹۱۹ میلادی) بود. کرزن به عنوان یکی از طراحان اصلی این با دادنطرح رشوه به سه نفر از روشنفکران دولتمرد ایرانی (وثوق الدوله، نصرت الدوله فیروز، صارم الدوله) قصد اجرایی کردن این طرح را داشت که به علت مخالفت مجلس شورای ملی این امر تحقق نیافت. دو سال بعد با انجام کودتای سوم اوت (سوم اسفند ۱۲۹۹ شمسی) و روی کار آمدن رضاخان اغراض استعماری دولت انگلیس در پوششی جدید دنبال و اجرا گردید. کرزن در سال ۱۹۲۵ میلادی در گذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس