کد خبر 770214
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
20170903104033.jfif

قریشی معتقد است با توجه به رفتاری که از علی عبدالله صالح انتظار می‌رود، او بر اساس منفعت خود ممکن است با آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها مذاکره کرده باشد و نباید به ائتلاف حزب وی با انصارالله خوشبین بود.

 به گزارش مشرق، تلاش برای ایجاد آشتی ملی در یمن این روزها به موضوعی داغ تبدیل شده است که بازیگران سیاسی این کشور به بهانه‌های مختلف از آن سخن می‌گویند. پنجشنبه جنبش مردمی انصارا... با مطرح کردن طرح آشتی ملی تلاش کرد شرایط پر از تنش این کشور را به سمت آرامش پیش ببرد. پس از گذشت 24 ساعت علی عبدا... صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن نیز از طرح آشتی ملی خود رونمایی کرد.  صالح در سخنرانی خود به مناسبت عید قربان از انصارا... خواست به مشارکت در اداره دولت بر اساس توافقنامه منعقدشده بین حزب کنگره سراسری و انصارا... پایبند باشد. وی در این سخنرانی تلاش کرد طرح آشتی ملی را برای همه گروه‌های یمنی یک ضرورت تلقی کند.  این روزها صالح به مذاکره و ارتباط با ائتلاف عربی با محوریت عربستان متهم است. برخی تحلیلگران دعوت‌های مکرر وی از سران کشورهای همسایه را در همین راستا ارزیابی می‌کنند.

در همین خصوص هم عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارا... در پیام خود به مناسبت عید قربان، به فتنه‌انگیزان و مزدوران ائتلاف سعودی هشدار داد.  درگیری‌های مسلحانه بین انصارا... و نیروهای صالح از شنبه گذشته شدت یافته و منجر به کشته شدن خالد رضی، از رهبران حزب کنگره، سه تن از اعضای انصارا... و زخمی شدن ۱۰ تن دیگر شده است.

  به‌منظور بررسی شرایط موجود در یمن و سرنوشت ائتلاف بین انصارا... و حزب سراسری کنگره با سیدعلی اصغر قریشی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یمن گفت‌وگو کرده‌ایم.

وی معتقد است دستان پشت پرده‌ای در صحنه وجود دارد و به‌طور دقیقی مشخص نیست تحولات آینده یمن چگونه رقم خواهد خورد. اما با توجه به رفتاری که از علی عبدا... صالح انتظار می‌رود، او بر اساس منفعت خود ممکن است با آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها مذاکره کرده باشد و نباید به ائتلاف حزب وی با انصارا... خوشبین بود. هرچند هنوز انصارا... در یمن دست برتر را دارد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

ائتلاف موجود میان انصارا... و حزب صالح چگونه شکل گرفت؟

این ائتلاف از سه سال پیش به صورت غیرآشکاری وجود داشت اما دوطرف رغبتی به آشکار کردن آن نداشتند. همین پیوند هم درنهایت سبب شد یمن از دست عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی خارج شود. صالح در یمن نفوذ خوبی داشت و این نفوذ شرایط را برای انصارا... فراهم می‌کرد. به‌طور مشخص‌تر این پیوند هنگامی به موفقیت رسید که گروه‌های انصارا... از سعده به سمت صنعا حرکت کردند و در میانه راه نفوذ صالح باعث شد راه برای انصارا... باز باشد.  این ائتلاف بالاخره بعد از سه سال آشکار شد تا دوطرف بتوانند دولتی را شکل بدهند. این ائتلاف به تازگی شورای سیاسی را ایجاد کرده که به‌منظور حفظ تعادل در آن پنج نفر از انصارا... و پنج نفر از حزب صالح در آن عضویت دارند.
 
چقدر این ائتلاف در عملکرد جدید خود موفق بوده است؟

ائتلاف میان حزب صالح و انصارا... حالت پایداری ندارد. به همین دلیل هم شاهد هستیم که دوطرف وارد درگیری‌های مسلحانه شده‌اند. البته باید توجه داشت که صالح فردی است که گزینه‌های مختلفی روی میز دارد و از تاکتیک‌های مختلفی استفاده می‌کند تا بقای سیاسی خود را در یمن تضمین کند. صالح فردی است که بر اساس منافع خود عمل می‌کند. به همین دلیل پایبندی او به ائتلاف و خروجش محتمل است.

سایر بازیگران موثر در یمن از ائتلاف رضایتی دارند؟

عربستان و آمریکا از شکل‌گیری ائتلاف رضایت ندارند. این موضوع را می‌توان از سیگنال‌هایی که در این مدت کوتاه آشکار شده است، مشخص کرد. این نارضایتی هم سبب شده تا آنها از درگیری‌های مسلحانه میان گروه‌های انصارا... و حزب صالح خوشحال باشند. شخص منصور هادی نیز از وجود این ائتلاف ناراضی بود. مجموع این بازیگران سیاسی یمن در تلاشند تا هرطور شده این ائتلاف را بر هم زنند.

سرنوشت این ائتلاف در یمن چه می‌شود؟

طرفین هنوز به حل مسائل پیش آمده امیدوارند. به‌خصوص اینکه آنها نمی‌خواهند حداقل درگیری‌های مسلحانه‌ای که از شنبه هفته گذشته رخ داده است، ادامه پیدا کند. اما به دلیل غیرقابل اعتماد بودن صالح به‌طور مشخص نمی‌توان آینده این ائتلاف را مشخص کرد. دور از انتظار نیست که صالح برای دستیابی به منافع حداکثری خودش با عربستان و آمریکا وارد مذاکره شده باشد. البته این موضوع را نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد، چراکه دست‌های پشت‌پرده در کار هستند و چنین مسائلی به راحتی معلوم نمی‌شود.

یمن بیش از دو سال است که درگیر جنگ شده، آینده این کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مطالعه تاریخ یمن نشان داده که جنگ‌های این کشور طولانی است. اما در جنگ اخیر این کشور انصارا... دست برتر را پیدا کرده است. حداقل می‌توان گفت در صنعا این برتری محسوس است. به مصلحت مردم یمن نیست که این کشور در شرایط کنونی بیش از این درگیر جنگ باشد. سازشی منطقی و هوشمندانه شاید بهترین راه‌حل باشد اما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در کوتاه‌مدت دستاوردی حاصل شود.

منبع: فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
    0 1
    وقتی که دشمنان نمیتوانند در جبهه نظامی موفق شون بین گروهها اختلاف میندازن . یه ضرب المثل قدیمی انگلیسیها تفرقه بنداز و حکومت کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس