کد خبر 770134
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
مناطق آزاد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رقابت بین شهرها برای تبدیل شدن به مناطق آزاد را خطرناک دانست و گفت: اگر اینگونه باشد همه نمایندگان تمایل دارند منطقه آزاد داشته باشند.

به گزارش مشرق، مهرداد لاهوتی در مصاحبه با رادیو مناطق آزاد را دارای مزیت برشمرد و گفت: اگر بتوانیم مناطق آزاد کشور را ساماندهی کنیم می تواند مزیت و حسن برای کشور باشد. مناطق آزاد، جایی است که بایدحوزه ورود گردشگران در این مناطق زیاد و برای ورودشان محدودیتی نباشد و ما از ورود گرشگران می توانیم ارز وارد کشور کنیم و این از دیگر مزیت های مناطق آزاد است.

وی در عین حال بیان داشت: اگر به مناطق آزاد توجه نشود می تواند برای کشور آسیب زا باشد. منطقه آزاد به این معنا نیست که ما واردات داشته باشیم و این منطقه واسطه ای برای ورود کالاهایی که نمی توانیم وارد کنیم، متاسفانه در حال حاضر مناطق آزاد در کشور ما این نقش را دارند و این آسیب و ضربه زدن به پیکره تولید کشور است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس ادامه داد: مناطق آزاد در کشور نه بجهت خلاءهای قانونی بلکه به جهت عدم نظارت درست دستگاه های نظارتی و مجلس آسیب زا هستند.

وی به فلسفه مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد یعنی ما بخشی از کالاهایی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد در این مناطق تولید کنیم و از همان سرزمین محدودی که برایش تعریف کردیم، بتوانیم صادرات داشته باشیم. بنابراین در مناطق آزاد باید صادرات بیشتر از واردات باشد. متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست و حدودا 90 درصد واردات و ده درصد صادرات است.

لاهوتی به یکی از مشکلات مناطق آزاد اشاره کرد و بیان داشت: دبیرخانه مناطق آزاد کشور زیر نظر شخص رئیس جمهور بود و اگر تذکر یا سوالی می کردیم باید از شخص رئیس جمهور می کردیم اما با وجود اینکه سوال از رئیس جمهور امری عادی است ولی متاسفانه کش و قوس و بلواهای سیاسی در کشور ایجاد می شود.

وی افزود: در قانون برنامه ششم این خلا را حذف کردیم و مناطق دبیرخانه مناطق آزاد کشور را زیر نظر وزارت امور و اقتصاد دارایی کشور قرار دادیم و در اینجا نظارت ما بیشتر می شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس رقابت در بین شهرها برای تبدیل شدن به مناطق آزاد را خطرناک دانست و تصریح کرد: اگر اینگونه باشد همه نمایندگان تمایل دارند منطقه آزاد داشته باشند. در حالیکه منطقه آزاد باید تعداد محدودی باشد و از گسترش آن پرهیز کنیم.

وی پیشنهاد داد: به جای افزایش تعداد مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی، گردشگری و اهداف دیگری که هر استان و شهر می تواند داشته باشد، اضافه کنیم. مناطق ویژه اقتصادی با معافیت هایی که دارند عدالت سرمایه گذاری را بیشتر کند و از مطالبه بیشتر تعداد مناطق آزاد جلوگیری نماید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس