کد خبر 770074
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
روسیه و آمریکا

سه ساختمان دیپلماتیک متعلق به روسیه در شهرهای سانفرانسیسکو، واشنگتن و نیویورک بعد از جستجو توسط مامورین «اف بی آی»، در اختیار وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت.

 به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ساختمان کنسولگری روسیه در شهر سانفرانسیسکو و همچنین دفاتر نمایندگی تجاری روسیه در شهرهای واشنگتن و نیویورک، در ساعات اولیه صبح امروز (روز شنبه به وقت آمریکا) به درخواست وزارت امور خارجه آمریکا، به مقامات آمریکایی تحویل داده شد.

البته وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که این اقدام در شرایطی انجام شده که جستجوی «غیرقانونی» از سوی مامورین «اف بی آی» در این ساختمانها که مصونیت دیپلماتیک داشته اند، صورت گرفته است. البته در وزارت خارجه آمریکا دخالت دفتر تحقیقات اف بی آی در این قضیه را تکذیب کرده و مدعی شدند که مسئله «تجسس» مطرح نبوده، بلکه تنها از این ساختمانها «بازرسی» بعمل آمده است.

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه صحنه هایی از تجسس مامورین امنیتی آمریکایی در این سه ساختمان را منتشر کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا ساعتی قبل تایید کرد که روسیه ساختمان کنسولگری این کشور در سانفرانسیسکو و همچنین دو دفتر نمایندگی تجاری روسیه در واشنگتن و نیویورک را تخلیه کرده و به مقامات این کشور تحویل داده است.

در بیانیه این وزارتخانه اذعان شده که افسران امنیتی آمریکایی هر سه ساختمان را مورد بازرسی قرار دادند تا از عدم حضور دیپلماتهای روسی در آنها اطمینان پیدا کنند. به گفته آنها «این اقدام به منظور تامین امنیت و اطمینان یافتن از تخلیه کامل این ساختمانها صورت گرفته است.»

طرف آمریکایی همچنین یادآور شد که به دیپلماتهای روسی و اعضای خانواده های آنها که در این ساختمانها ساکن بودند، فرصت کافی داده شد تا وسایل خویش را جمع آوری کرده و این ساختمانها را ترک کنند.

دولت آمریکا روز پنج شنبه از طرف روسی خواست که تا تاریخ دوم سپتامبر (روز شنبه) کنسولگری این کشور در سانفرانسیسکو و دفاتر نمایندگی تجاری روسیه در واشنگتن و نیویورک را تعطیل کند.

وزارت خارجه روسیه روز شنبه "انتونی گودفری" مشاور و نماینده ویژه سفیر آمریکا در مسکو را احضار و یادداشت اعتراض رسمی این کشور نسبت به اقدام طرف آمریکایی در تجسس ساختمانهای متعلق به دولت روسیه که دارای مصونیت دیپلماتیک بودند، به وی تسلیم شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس