کد خبر 769896
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹
بشار اسد

با توجه به تحولات اخیر سوریه و افزایش وقوع حملات تروریستی در کشورهای اروپایی، موضع این کشورها نسبت به سرنوشت بشار اسد تغییر کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از شام تایمز، اروپا از آغاز بحران سوریه در سال 2011 همواره دو نقش مشخص‌شده داشت. نخست تشویق ارتش این کشور برای مقابله با تروریست های افراطی و دوم حمایت پنهانی از همین گروه های تروریستی، اما با پیش‌روی نیروهای ارتش سوریه و کشانده‌شدن ریشه‌های تروریسم به درون کشورهای اروپایی بیشتر این کشورها به سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از زاویه ای جدید نگریستند. تا آنجا که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به افزایش قدرت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اعتراف کرد و گفت بشار اسد از آنچه می خواهیم قدرتمندتر است.

وی افزود انتقال سیاسی، نقش موثری در تحقق صلح در این کشور دارد و مذاکرات مربوط به انتقال سیاسی در سوریه به کندی پیش می رود.

همچنین امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در ماه گذشته تاکید کرد هیچ جانشین قانونی برای بشار اسد وجود ندارد و تعهد به مقابله با گروه های تروریستی و کمک به پیروزی سوریه از اولویت های پاریس است.

وی در ادامه افزود فرانسه از شش سال پیش تاکنون کناره گیری بشار اسد از سمت ریاست جمهوری را پیش نیاز برقراری صلح در این کشور نمی دانست و گفت هنگامی که جانشین قانونی برای بشار اسد وجود ندارد پس استعفای وی، پیش نیاز برقراری سازش نیست.

ژان لودریان، وزیر دفاع فرانسه نیز گفت این کشور به دنبال شکستن بن بست های موجود بر سر راه بحران سوریه است.

از سوی دیگر بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس به تغییر در موضع کشورش نسبت به بحران سوریه پرداخت و در مصاحبه مطبوعاتی گفت اگر کناره گیری بشار اسد را پیش شرط برقراری صلح در این کشور بدانیم، ستم کرده ایم و اکنون می گوئیم بشار اسد باید از سمت خود کناره گیری کند، اما می تواند نامزد انتخابات دموکراتیک در این کشور شود.

علاوه بر اینها روزنامه تایمز انگلیس نوشت کشورهای غربی تمام مخالفان سوریه را در جریان ناتوانی آنها در استعفای بشار اسد، رئیس جمهور این کشور گذاشتند و گفتند بشار اسد می تواند در انتخابات آینده این کشور شرکت کند.

در این میان می توان گفت موضع انگلیس و بسیاری از هم پیمانانش نسبت به کناره گیری بشار اسد از ریاست جمهوری به شکل ریشه ای تغییر یافته است. آنان که پیش از این خواهان استعفای رئیس جمهور کنونی سوریه بودند، هم اکنون معتقدند اسد می تواند نامزد انتخابات آینده بشود.

گفتنی است بسیاری از هم پیمانان غربی در نشست ریاض به رهبران گروه های مخالف سوریه گفتند تنها گزینه پیش روی آنها، قبول بشار اسد در سوریه است و ایجاد موانع بر سر مذاکرات مربوط به آینده سوریه، با اصرار بر استعفای بشار اسد بی فایده است.

بسیاری از سیاست مداران آمریکایی و عرب گفتند با واقعیت های جدید سازگار شوید و باقی ماندن بشار اسد را بپذیرید. رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه تاکید کرد هیچ توافق نامه نظامی نمی تواند سبب کناره گیری بشار اسد از ریاست جمهوری شود.

آنها که پیش از این از عبارت شمارش روزهای باقی مانده ریاست جمهوری بشار اسد استفاده می کردند، هم اکنون می گویند بشار اسد می ماند و ما باید این مساله را بپذیریم.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
    7 0
    مقاومت همیشه جواب می دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس