برجام

فرانسه روز چهارشنبه از احتمال رایزنی با اعضای ۱+۵ برای مذاکره درباره یک توافق مکمل «برجام» که برنامه موشکی ایران را هم شامل می‌شود، خبر داد.

به گزارش مشرق، «آگنس روماتت اسپاین»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه در کنفرانس خبری گفت: «رئیس‌جمهور [امانوئل ماکرون] روز ۲۹ آگوست خاطرنشان کرد که توافق وین را می‌توان با همکاری برای دوران پس از سال ۲۰۲۵ و همکاری‌های ضروری درباره استفاده [ایران از] موشک‌های بالستیک تکمیل کرد.»

وی در ادامه گفت: «این همکاری می‌تواند موضوع رایزنی‌های آتی با شریکان ما باشد.»

ایران و گروه ۱+۵ سال ۲۰۱۵ به توافقی برای حل و فصل یک دهه تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست پیدا کردند. این توافق قرار است در ازای اقدام ایران برای محدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود، تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور را کاهش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفت گزارش بعد از اجرایی شدن این توافق هسته‌ای پایبندی ایران به مفاد آن را تأیید کرده است، اما کارشکنی‌های دولت آمریکا باعث شده تهران هنوز از مزایای اقتصادی وعده‌داده شده در این توافق برخوردار نشود.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید بارها از «برجام» به عنوان یک «توافق بد» یاد کرده و تهدید کرده از آن خارج خواهد شد. وی همچنین در اجلاس گروه ۲۰ در اقدامی که نقض آشکار دست‌کم یکی از بندهای این توافق هسته‌ای است سران کشورها را به دوری از بازار ایران ترغیب کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته اظهارات مقام‌های فرانسه در شرایطی مطرح شده‌اند که تهدیدهای ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای باعث نگرانی پاریس شده است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «توافق وین درباره برنامه هسته‌ای ایران برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و منع اشاعه ضروری است. هیچ جایگزین معتبری ندارد.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    8 0
    مکمل برجام! علی برکت ا...
  • دکتر IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    5 0
    همین تحریم 8 ساله موشکی و تسلیحاتی که ایران قبول کرده پدر ایران رو درآوره و شده بهانه کلی تحریم جدید چه رسد تمدید اونها!!!..اینها واقعا فکر کردن با کی طرف هستند؟ حداقل چهار کشور همسایه ایران یعنی پاکستان اسراییل روسیه و عربستان موشک بالستیک دور برد یا قاره پیما دارن که سه تای اونها با کلاهک اتمی هست
    • نصیر IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
      3 1
      اونها فکر کردن به یه دسته گاو طرفن به اسم میانه رو!..
  • ایران IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    6 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه.......حضرات 1+5 به نظر می آید هوس کرده اند آزمایشهای موشکی به مراتب قدرتمندتر از کره شمالی در ایران ببینند.پیشنهاد میکنیم جهت امنیت آینده خود وفرزندانشان در مورد ایران و قدرت موشکی اش وارد این قمار خطرناک برای نسل آتی و آینده شان نشوند.هرچند که امتحانش مجانی است .میتوانند وارد این معرکه شوند تا آزمایشهای موشکی کره شمالی درمقابل موشکهای ایران شبیه اسباب بازی جلوه کند.اگرطالبید بسم الله...
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    9 0
    پلیس خوب فرانسه پلیس بد امریکا
  • هاتف IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    4 0
    آقای ظریف تحویل بگیر. همیشه می فرمایید اروپا ما را همراهی می کند. همه غرب کلاهبردارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس