دلار

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرد دولت برای جبران کسری بودجه سنگین خود در سال جاری، مجبور به افزایش نرخ رسمی دلار به بیش از ۳۹۰۰ تومان خواهد بود؛ نرخ رسمی دلار در حال حاضر حدود ۳۳۰۰ تومان است.

 سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت درآمدها و هزینه‌های دولت در بودجه امسال، به علت کاهش سهم دولت از درآمدهای نفتی و از سوی دیگر، روند قیمت جهانی نفت، دولت با کسری بودجه سنگینی مواجه خواهد شد.

 مطابق با سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و قانون برنامه ششم توسعه سهم صندوق توسعه ملی از ۲۰ درصد پیشنهادی دولت در لایحه به ۳۰ درصد و سهم مناطق نفت خیز، گازخیز و محروم، از ۲ درصد به ۳ درصد از کل صادرات نفت افزایش یافت. درنتیجه سهم دولت از صادرات نفت از ۶۲.۵ درصد به ۵۲.۵ درصد در قانون بودجه ۱۳۹۶ کاهش پیدا کرد.

با توجه به افزایش سهم صندوق توسعه ملی و کم شدن سهم دولت از درآمد نفتی در بودجه مصوب، سهم در دسترس دولت از درآمد نفت، از ۱۱۱ هزار میلیارد تومان مندرج در لایحه به ۹۳ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

بنابراین، کاهش ۱۸ هزار میلیارد تومانی منابع دولت در این بخش باید با کاهش معادل آن در مصارف تراز می‌شد، اما به دلیل انعطاف ناپذیری مصارف و کسری شدید بودجه (کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه معادل ۷۶۸ هزار میلیارد ریال بود) انجام این کار ممکن نبود.

چاره کار از نظر مجلس شورای اسلامی حفظ رقم فوق و حتی افزایش آن بوده است، زیرا بعداً در بخش مصارف تمایل به افزایش اعتبار ردیف‌های موجود یا ایجاد ردیف‌های جدید وجود داشت که باید منابع آن قبلاً ایجاد می‌شد. به همین دلیل نه تنها رقم لایحه کاهش نیافت، بلکه افزایش هم یافت.

بنابراین اکنون که دولت در حال اجرای بودجه است، برای جبران مابه التفاوت مذکور (۱۸ هزار میلیارد تومان) یا باید قیمت تسعیر ارز بسیار فراتر از ۳۳۰۰ تومان شود، یا صادرات نفت کشور به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز برسد یا قیمت نفت به حدود ۶۵ دلار برای هر بشکه افزایش یابد.

* تحلیل گزارش مرکز پژوهش‌ها

در قانون بودجه امسال، قیمت محاسباتی هر بشکه نفت صادراتی ایران به طور متوسط ۵۵ دلار، نرخ رسمی دلار ۳۳۰۰ تومان و صادرات نفت کشور ۲.۵ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده است. اما همانطور که ذکر شد با این پیش‌فرض‌ها هم دولت هم‌اکنون با ۱۸ هزار میلیارد تومان کسری مواجه است.

اما از آنجا که قیمت نفت در سال جاری به طور متوسط زیر ۵۰ دلار در هر بشکه بوده، حتی تحقق قیمت پایه نفت در بودجه امسال هم تاکنون غیرممکن بوده و این موضوعی است که اخیراً محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم به آن اشاره کرد.

هفته گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:

با توجه به کاهش قیمت نفت، بودجه سال جاری با کسری مواجه می شود. با توجه به افت قیمت نفت به حدود ۴۷ دلار بودجه سال جاری عملا تحقق نمی یابد و از ۳۴۶ هزار میلیارد تومان در حد ۳۰۹ هزار میلیارد تومان تحقق می‌یابد. پیش بینی ما این است که قیمت نفت پایین‌تر از این هم بیاید.

وی ادامه داد: بنابراین باید برنامه‌ای برای صرفه جویی در هزینه های جاری و عمرانی داشته باشیم تا بتوانیم بدون کسری بودجه  سال را به پایان ببریم.   

با توجه به واقعیات فوق و توضیحات نوبخت، مشخص است که تحقق نفت ۶۵ دلاری در بودجه امسال برای اینکه دولت با کسری مواجه نشود، تقریباً محال است.

افزایش صادرات نفت خام کشور به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز نیز با توجه به ظرفیت فعلی تولید کشور و مصرف داخلی، غیر ممکن است. مگر این که وزارت نفت بخواهد به پالایشگاه‌های داخلی نفت کمتری بدهد و سهم بیشتری به صادرات اختصاص دهد. در آن صورت هرچند درآمد صادرات نفت کشور بیشتر می‌شود، اما با کاهش تولید پالایشگاه‌های داخلی مواجه خواهیم شد و عرضه بنزین و گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی  در کشور دچار اختلال شده و دولت مجبور به افزایش واردات این فرآورده‌ها خواهد شد. بنابراین نتیجه نهایی این سناریو هم افزایش هزینه‌های دولت به علت تأمین بودجه واردات خواهد بود و مشکل کسری بودجه را رفع نخواهد کرد.

از این رو فقط می‌ماند گزینه سوم یعنی افزایش قیمت دلار. برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس این است که دولت برای رفع کسری بودجه امسال باید نرخ تسعیر ارز را ۳۹۳۷ تومان تعیین کند؛ یعنی حدود ۶۰۰ تومان گران‌تر از نرخ فعلی.

البته گزینه آخر که مرکز پژوهش‌های مجلس به آن اشاره نکرده، عدم تخصیص بودجه عمرانی است. یعنی دولت به جای گران کردن دلار، می‌تواند بودجه عمرانی را تخصیص ندهد. این اقدام هم هرچند گرانی‌های ناشی از افزایش قیمت دلار را در پی ندارد، اما به تشدید بیشتر رکود اقتصادی در کشور منجر خواهد شد.

اکنون باید دید دولت دوازدهم کدام گزینه عملیاتی را انتخاب می‌کند: افزایش قیمت دلار به بالای ۳۹۰۰ تومان و پذیرش عواقب تورمی آن یا عدم تخصیص بودجه عمرانی و تشدید رکود.

در سال‌های اخیر روند تحقق بودجه عمرانی نسبت به بودجه جاری، بسیار ناچیز بوده است به طوری که هزینه‌های جاری دولت با سرعت بیشتری از پرداخت‌های عمرانی رشد کرده است. بنابراین اگر دولت بخواهد امسال کسری بودجه خود را با عدم تخصیص بودجه عمرانی،‌جبران کند، باید شاهد افزایش رکود و بیکاری در اقتصاد کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    11 0
    این دقیقا دوتا معنی دارد: 1-آغاز موج جدید گرانی کالا و....با افزایش نرخ ارز 2-ارتزاق دولت از جیب خالی مردم و در نهایت خالی تر شدن هر چه بیشتر جیب مردم مچکریم
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    4 0
    یک‌دفعه شش هزار واحد پولمون تنزل پیدا کنه حساب کنید دلار سی ونه هزار برابر پول ایران این یعنی...!
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    0 0
    درسایه نادانی و بی سواد مدیران با مدارک قلابی و بدون تخصص دلار به 3500 تومان رسید حالا می رود به 4000 تومان برسد. بگذار اشراف اشراف تر شوند وملت فقیر تر .
  • ابوالحسن US ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    1 0
    با وسلام اخه این چه سیستمی است که جلوی خرجش خودش را نمتونه بگیره فشارش را به مردم میاره اخه اگر این فروش نفت و دلار نیود این دولت چکار میخواست بکنه اخه با دست کردن تو جیب مردم که نمیشه حکومت داری کرد افزایش نرخ دلار به 3900 تومان یعنی رساندن دلار ازاد به نزدیک 5000 هزار تومان اخه اقای پژهشگر مجلس بادلار 5000 تومان میدانید چه بلایی بر این ملت و تولید و اقتصاد کشور میاد لطفا بجای این کارا دولت را مجبور کنید در هزینه های بیکران خودش صرفه جویی کنه و به ملت اجازه بدهید ضمن نفس کشیدن فعالیت اقتصادی سالم در محیطی با ثبات اقتصادی داشته باشند متاسفم این ره که میروید جز دولت بقیه اقشار جامعه متضرر خواهند شد و فاتحه این تولید نیم بند هم بخوانید خیر پیش
  • عبدالرضا حکمتی IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    1 0
    اگر مجلس واقعا دلسوز ملت است، با طرحی دولت را موظف به کاهش بودجه جاری کند ( از طریق کنترل هزینه زاید ادارات ) . وگرنه هرگونه افزایش نرخ ارز سبب تورم خواهد شد که رکود بیشتری را به دنبال خواهد داشت. شما را به خدا یک بار هم به راهنمائی های رهبری در جهت اقتصاد مقاومتی گوش فرا دهید.
  • بهروز IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    0 0
    پول مملکت شد پهن باز کم است یه دفعه دلار بکنید ده هزار تومان تا مردم خودتان راحت شوید بگذار مردم یه دفعه له شوند این همه منت پایین بودن نرخ ارز روی سرشان نباشد دولت اشرافی و سرایدار روحانی می تواند برای جبران کسری بوجه از وزرا ی مثل آخوند ی وامی وسایران وام بگیرد
  • ناشناس IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    0 0
    تا ثریاا میرود دیوار کج، وقتی سالیان سال مملکت گوشت قربانی واردات بی رویه جماعتی سود جو با هر ابزار وروشی وجماعتی دیگر از حوزه قدرت بارانت وفساد سرمایه های انچنانی نفت را فروختیم وپول ته کشیده سرمایه بانکها توسط جماعتی به یغما رفته شما حساب کنید با این تیپ مدیریت جامعه حال خوش واینده روشن دارد.
  • ناشناس IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    2 0
    شما قدرت خرید مردم را به صفر رسانده اید بابت سوء مدیریت شما چقدر ظلم شما توان مدیریت جامعه را ندارید چرابه مردم جفا می کنید شما از دلار استفاده ابزاری در طول ۳۰ سال پس ازجنگ کردهاید وساده ترین را کسب درآمد وکسریهایتان این شد مدیریت جامعه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس