کد خبر 766397
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
ایران - قطر

یک رسانه غربی گزارش داد، «تصمیم دوحه برای احیای روابط با ایران و حضور نظامیان ترکیه‌ای در خاک قطر،‌ می‌تواند نشانه‌ ایجاد یک ائتلاف در حال ظهور باشد».

به گزارش مشرق، یک رسانه غربی در یادداشتی به مواضع عربستان سعودی،‌ایران و ترکیه در قبال قطر پرداخته و از یک «ائتلاف نوظهور» در منطقه سخن گفته است.

 وزارت خارجه قطر شامگاه چهارشنبه (دیشب) از تصمیم این کشور برای بازگرداندن سفیرش به تهران خبر داد.

وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف، ضمن تاکید بر لزوم گسترش روابط دوجانبه با ایران، اعلام کرد که قطر سفیر خود را به تهران باز می‌گرداند.

این اقدام 20 ماه پس از آن انجام می‌گیرد که قطر سفیرش را در اعتراض به حمله به سفارت عربستان در تهران، فراخوانده بود.

در بیانیه وزارت خارجه قطر آمده است، دوحه قصد دارد روابط خود را در تمام زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران تقویت کند. 

حالا «فایننشال تایمز» در گزارشی درباره از سرگیری کامل روابط قطر و ایران، روی این موضوع دست گذاشته است: «ایجاد یک ائتلاف نو ظهور در منطقه».

در گزارش این روزنامه انگلیسی آمده است:‌ «تصمیم دوحه برای احیای (کامل) روابط (دیپلماتیک) با ایران و حضور نظامیان ترکیه‌ای در خاک قطر،‌ می‌تواند در بحبوحه تفرقه و جدایی بین اعضای کشورهای خلیج (فارس)،‌ نشانه‌ ایجاد یک ائتلاف در حال ظهور باشد».

اشاره این رسانه غربی به همراهی ایران و ترکیه با قطر در بحبوحه تنش‌ها بین دوحه با 4 کشور عربی شامل عربستان سعودی، امارات عربی متحده،‌بحرین و مصر است.

همراهی ترکیه با قطر تنها به ارسال مواد غذایی و حمایت‌های دیپلماتیک خلاصه نشد بلکه این کشور نظامیان خود را هم به قطر فرستاده است.

فایننشال تایمز در ادامه به حمایت‌های ریاض از یک عضو خاندان سلطنتی قطر به منظور تضعیف امیر این کشور اشاره کرده و این فرد را «شخصیتی حاشیه‌ای» توصیف کرده است.

در گزارش همچنین آمده است که «عربستان سعودی در حال تقویت شیخ عبدالله بن علی آل‌ثانی یکی از اعضای خاندان حاکم قطر است؛‌ کسی که برادرش در سال 1972 توسط پدربزرگ امیر کنونی این کشور خلع و برکنار شد. اما افراد مطلع و وابسته به خانواده حاکم در قطر می‌گویند که شیخ عبدالله شخصیتی حاشیه‌ای در این کشور است و دهه‌ها است که هیچ منصب عمومی نداشته است. قطری‌ها در هفته‌های سر بر آمدن کشمکش بین کشورشان با همسایگانش، دور شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیرشان جمع شده و متحد شده‌اند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    0 4
    با اتحاد ایران و ترکیه ریشه تروریسم خشک خواهد شد از جمله پانکرد و پ ک ک
    • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
      3 1
      ریشه پانترکهای بوزگورد رو هم عین پژاک خشک خواهیم کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس