کد خبر 765928
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
محسن هاشمی

رئیس پنجمین دوره شورای شهر تهران گفت: شورا امانتدار یکایک شهروندان با هر سلیقه و دیدگاه سیاسی فرهنگی است و آنچه معیار عملکرد ماست، قانون،حدود اخلاقی و شرعی است.

به گزارش مشرق، محسن هاشمی در نخستین جلسه رسمی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: بسیار مفتخریم که در این جلسه توفیق خدمت به مردم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: به دلایلی می‌توان شوراها را از بالاترین نمادهای مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی دانست، اول اینکه شوراها به دلیل کمترین دخالت و نقش‌آفرینی حاکمیت در انتخاب و تشکیلشان به نوعی مردم‌نهادترین بخش تقنینی در نظام محسوب می‌شوند.

هاشمی گفت: همچنین با حضور بی‌سابقه و افتخار آفرین مردم تهران در این دوره از انتخابات که نصاب رأی به سه برابر دوره‌های گذشته افزایش داد، پشتوانه مردمی بودن شورا را دوچندان کرده است.

رئیس پنجمین دوره شورای شهر تهران گفت: شوراها در قانون جایگاه مهمی دارند، اصل هفتم قانون صراحت دارد که شوراها یکی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشورند و اگرچه به لحاظ تصمیمات سازمانی و اداری دارای وظایف خاص خود هستند،‌ اما از نظر قانون و حق حاکمیت در تراز سایر ارکان حکومتی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین با اختصاص اصول صد و صد و ششم قانون به شوراها جایگاه رفیع این مرجع در ساختار نظام تعیین شده و واضح است که غرض قانونگذار از وضع این اصول توزیع قدرت در نظام خدماتی اجتماعی،‌ اقتصادی، عمرانی، فرهنگی و... است تا مشارکت مردم در تصمیمات افزایش یابد.

هاشمی با اشاره به اینکه شورا یکی از اصول معطل‌مانده قانون طی دو دهه اول انقلاب بوده و با پیگیری دولت سازندگی لایحه تشکیل آن به تصویب مجلس رسیده، گفت: در سال 77 نخستین انتخابات شوراها توسط دولت اصلاحات برگزار شد و اکنون در آستانه آغازبه‌کار شورای پنجم پایتخت هستیم.

رئیس پنجمین دوره شورای شهر تهران تصریح کرد: حضور حداکثری کاندیداها در مرحله ثبت‌نام و تأیید صلاحیت حداکثری توسط هیأت‌های اجرایی و نظارت موجب شد تا مشروعیت مردمی این دوره از شوراها افزایش بیشتری یابد. همچنین حضور بی‌نظیر مردم در انتخابات پشتوانه و امانت بزرگی برای این شورا محسوب می‌شود که باید در جهت تحقق اهداف و مسئولیت‌ها بهره‌برداری شود.

وی حمایت نظام از این فرایند و حق‌الناس دانستن رأی مردم را بسترساز تحقق این حماسه دانست و گفت: وزارت کشور و هیأت‌های اجرایی مجلس و نظارت که در رأس آن رهبر قرار دارد موجب تحقق این حماسه شده و شورای پنجم قدرشناس این اعتماد نظام به مردم است.

هاشمی ضمن تشکر از عملکرد شورای شهر در چهار دوره گذشته به‌رغم فرازونشیب‌ها و نقاط ضعف و قوت گفت: همان‌گونه که عملکرد این شورا خالی از نقاط کاستی و ضعف نخواهد بود، از شورای چهارم که سلف بلاواسطه این شوراست به جهت تلاش‌های صورت‌گرفته در دوره مسئولیت خود تشکر می‌کنم.

رئیس پنجمین دوره شورای شهر تهران افزود: از شهردار فعلی تهران آقای قالیباف که با تصدی 12 ساله این سمت، نصاب دوران مسئولیت را در شهرداری تهران را به خود اختصاص داده، سپاسگزاریم. بدون تردید کارنامه عملکرد وی همانند هر مسئول دیگری با نقاط ضعف و قوت همراه است که باید منصفانه ارزیابی شود.

وی ادامه داد: رأی بالا و معنادار شهروندان تهرانی به لیست امید که بر اساس اعتماد افکار عمومی به بزرگان اصلاحات و اعتدال شکل گرفت، حکایت از تمایل به تحول‌خواهی در مدیریت شهری تهران است، اما این به مفهوم بازگشت و نادیده انگاشتن نقاط قوت و دستاوردهای مثبت مدیریت شهری تابه‌حال نیست، بلکه باید به ارتقا و تکامل آن و رفع نقاط منفی و ضعف متمرکز شود.

هاشمی تصریح کرد: در آغاز دوره پنجم شورا یاد امام(ره)، شهدا و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که یکی‌ از خدوم‌ترین شخصیت‌ها برای شهروندان تهرانی به شمار می‌رفت و با تصدی سه دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس و پنج دوره نمایندگی در مجلس خبرگان و همچنین با مسئولیت‌هایی همچون ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام خدمات قابل‌توجهی به اسلام و کشور کرده، گرامی می‌داریم. فعال‌سازی متروی تهران به عنوان یادگار ایشان در اوج دفاع مقدس امروز منشأ خدمت به شهروندان تهرانی است.

وی گفت: مهم‌ترین اصل مورد توافق در شورای پنجم حفظ انسجام بین اعضا و جلوگیری از تکرار تجربیات تلخ گذشته در بروز اختلافات در شوراهاست که خوشبختانه تاکنون این انسجام در تصمیمات منتخبان شورا حفظ شده و امیدواریم تا پایان دوران مسئولیت این شورا ادامه یابد.

هاشمی با اشاره به اینکه برای عبور از شرایط دشوار و معضلات کنونی شهر نیازمند یاری نخبگان، کارشناسان و دلسوزان هستیم، گفت: درهای شورا به روی نظارت، پیشنهاد و انتقاد باز است و تمایل تمامی اعضا بر تعمیق ارتباط خود با شهروندان است،‌ازاین‌رو به سوی روحانیت معزز،‌ اساتید، نخبگان، هنرمندان، مدیریت سابق و فعلی مدیریت شهری، اصحاب رسانه و شهروندان توانمند دست یاری دراز می‌کنیم تا معین ما در این مسئولیت خطیر باشند.

رئیس پنجمین دوره شورای شهر تهران اظهار کرد: اگرچه شورای پنجم شهر عمدتاً‌ بر اساس سلایق و علایق و جریان اصلاحات انتخاب شد، اما اکنون امانتدار یکایک شهروندان تهرانی با هر سلیقه و دیدگاه سیاسی فرهنگی است و آنچه معیار عملکرد ما خواهد بود، قانون و حدود اخلاقی و شرعی است و ان‌شاءالله شائبه برخوردهای سلیقه‌ای و جناحی از عملکرد شورا بر افکار عمومی به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: امیدواریم با حمایت شهروندان در ایجاد شرایط مثبت زیست شهری، شفاف‌سازی در مدیریت با هوشمندسازی، حذف رانت و اعطای امتیازات غیرقانونی از فرایند اداره شهر، تحقق وظایف معطل‌مانده مدیریت شهری به خصوص در حوزه ترافیک و آلودگی هوا با تقویت سامانه حمل‌ونقل عمومی، کاهش تصدی‌گری و هزینه‌های اداره شهر، ارتقای خدمت‌رسانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی و صیانت از فرهنگ ملی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، کارنامه قابل‌دفاعی از خود بجا بگذاریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    2 0
    روزگار غریبی است نازنین، آن که بر در می کوبد شباهنگام، به کشتن چراغ آمده است، نور را در پستوی خانه نهان باید کرد، آنک قصابانند، بر گذرگاهها مستقر، با کنده و ساطوری خون آلود، و تبسم را بر لبها جراحی می کنند، شوق را در پستوی خانه نهان باید کرد، کباب قناری بر آتش سوسن و یاس، روزگار غریبی است نازنین، ابلیس پیروز مست، سور عزای ما را بر سفره نشسته است، خدا را در پس خانه نهان بايد كرد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس