کد خبر 765789
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰
سيد عبداله متوليان

دولت دوازدهم باید در ۴۰ سالگی نظام، ضمن پرهیز جدی از ضعف‌های دولت‌های قبلی، نمادی عینی از عصاره فضائل ۱۱ دولت پیشین باشد.

به گزارش مشرق، «عبدالله متولیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

علت نامگذاری هفته اول شهریور ماه به نام هفته دولت، ترور و شهادت شهیدان رجایی و باهنر، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در انفجار دفتر نخست‌وزیری در سال ۱۳۶۰ است. آن چیزی که شهیدان رجایی و باهنر را در بین مسئولان اجرایی کشور برجسته و از سایرین متمایز می‌کند، قطعاً شهادت آنان به عنوان علت اصلی نیست (که دهها بزرگوار دیگر در بین مسئولان کشور سراغ داریم که آوازه و شهرت آنان بسیار کمتر از این دو عزیز است) بلکه علت تامه‌ این نامگذاری، ظهور و بروز آنان در عرصه سیاست در حد و اندازه‌های ارزش‌های اسلام انقلابی و خدمت انقلابی و جهادی است و چه زیبا شهید مظلوم بهشتی، الگوی مدیریت جهادی و انقلابی را در یک جمله کوتاه بیان می‌کند: «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت.»

بزرگداشت و برگزاری هفته دولت فرصت طلایی و مغتنمی برای سرعت بخشی به ایجاد دولت اسلامی در فرایند پنج مرحله‌ای نظام اسلامی است. مهم‌ترین شاخصه دولت اسلامی، مدیریت جهادی و انقلابی است. مدیریت جهادی یکی از سرمایه‌های کشور و یکی از عوامل استحکام قدرت ملی نظام اسلامی است و مردم ایران شهیدان رجایی و باهنر را مظهر عشق به خدمت صادقانه و در عین حال الگوی مدیریت انقلابی و جهادی می‌دانند. موفقیت‌های چشمگیر داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی کشور و ظهور ایران به عنوان یک قدرت تأثیرگذار طی ۴۰ سال گذشته نیز بی‌تردید مرهون اقدامات مدیرانی ارزشی و مخلص و مردمی با رویکرد جهادی است.

در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی، وقت آن است که در راستای نهضت خدمت‌رسانی صادقانه و مدیریت جهادی و انقلابی، دولتمردان خود را به مؤلفه‌های فرهنگ و مدیریت جهادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مجهز کنند. فرهنگ جهادی و انقلابی بر «عشق به ارزش‌ها»، «ولایتمداری» و «عشق به خدمتگزاری به مردم» همراه با «حفظ اعتقادات» و «استقلال واقعی» به عنوان دو جهت‌گیری دقیق در فرهنگ جهادی استوار است.

مدیریت جهادی مترادف تلاش بی‌وقفه، عاشقانه و تمام عیار در خدمت خالصانه به مردم مبتنی بر مبارزه انقلابی در همه عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... با نیت الهی و توکل به خدا جهت نیل به اهداف والای جامعه و مردم و رفع موانع موجود است. مدیریت جهادی با مصرف‌گرایی، اشرافیگری و رفاه‌طلبی، تبعیض و ترویج نظام طبقاتی فقیر و غنی، غربگرایی و غربگدایی، سستی و تنبلی، بی‌حالی، انحراف از مسیر آرمان‌گرایی دینی و ایمانی و... مغایر بوده و بلکه مدیریت جهادی مشروط به مبارزه بی‌امان با مصادیق مذکور است. اینک قریب ۴۰ سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی سپری شده است و دولتمردان موظف و مکلفند مدیریت جهادی را نصب‌العین خود قرار داده و فرهنگ جهادی را به فرهنگ غالب خدمت رسانی و نماد کامل سبک زندگی مسئولانه مبتنی بر دین‌محوری، ولایتمداری، ایثار، مردم‌گرایی، خودباوری، تکلیف‌مداری و... تبدیل کنند. دولتمردان باید بدانند که در طول سال‌های گذشته و در دولت‌های پیشین، هر جا به فرهنگ جهادی و انقلابی تمسک جسته‌ایم کارها و امور به پیش رفته و بالعکس هر جا که از فرهنگ و مدیریت انقلابی فاصله گرفته‌ایم بی‌شک شکست خورده و طمع دشمنان را در پی داشته است.

دولت دوازدهم باید در ۴۰ سالگی نظام، ضمن پرهیز جدی از ضعف‌های دولت‌های قبلی، نمادی عینی از عصاره فضائل ۱۱ دولت پیشین باشد و فرهنگ توکل به خدا، خودباوری و اعتماد به نفس، دشمن‌شناسی و شناخت روش‌های دشمنی دشمن، اغتنام فرصت‌ها، آسیب‌شناسی برآورد دقیق تهدیدات، برنامه محوری، تقویت قانون‌مداری، دوری و پرهیز از اختلافات، پرهیز از فرصت‌سوزی، پرهیز از دوقطبی‌سازی‌های کاذب و تفرقه ساز، کارآمدی، استفاده از تمام ظرفیت‌ها و امکانات کشور، مردمی کردن اقتصاد و فرهنگ کشور، حرکت مبتنی بر علم و هوشمندی و... را ترویج و تکثیر کنند. انتظار رهبری نظام و مردم از دولتمردان به‌ویژه از متولیان عرصه فرهنگی کشور این است که روحیه و جریان انقلابی را در محیط‌های مختلف تقویت و پشتیبانی کرده و به گونه‌ای عمل نکنند که جریان انقلابی تضعیف و جریان مقابل آن در محیط‌های فرهنگی، دانشگاهی، تبلیغات دینی و... تقویت شود.

غفلت از روحیه جهادی و ایثار، غرق شدن در بازی‌های حزبی و جناحی، ترویج فرهنگ آلوده و منحط کاخ‌نشینی، ترویج بی‌فرهنگی و لاابالیگری، تبعیت از الگوهای فرهنگی بیگانه، زبونی عجز در برابر دشمن، تکاثر ثروت، غفلت از تهاجم و شبیخون فرهنگی، غفلت از بیداری و کمین دشمن، غفلت از نفوذ دشمن و عناصر و عوامل داخلی دشمن، سپردن امور به نااهلان و نامحرمان، عدم ایستادگی در برابر تحریف‌گران اسلام انقلابی، غفلت از نفوذ دشمن در فضای رسانه‌ای کشور، غفلت از فضای مجازی، بی‌مبالاتی نسبت به حفظ بین‌المال، دلسرد کردن انقلابیون و مردم، غفلت از نیروهای باانگیزه و انقلابی، سرگرم شدن به آلاف و الوف دنیا و رفاه‌زدگی و... در تقابل مستقیم با مدیریت انقلابی و جهادی است.

دولت دوازدهم باید با نصب‌العین قرار دادن همه شعارهای تعیین شده توسط رهبری معزز و معظم انقلاب اسلامی برای سال‌های پیشین، به‌ویژه شعارهای اقتصادی نظیر «جهاد اقتصادی»، «حماسه اقتصادی»، «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، «نهضت خدمت‌رسانی به مردم»، «همت مضاعف، کار مضاعف»، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «مبارزه و مقابله با ریخت و پاش و زیاده‌روی و اسراف»، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و بالاخره «اقتصاد مقاومتی ؛ تولید، اشتغال» بذر امید را در قلوب مردم پاشیده و باورهای مردم را نسبت به نظام و انقلاب تقویت نماید.

انتظار واقع‌بینانه از دولت دوازدهم در آغاز دوره چهار ساله خود این است که برای تحقق کلیه موارد راهبردی و عملیاتی مطرح شده در حکم تنفیذ و فرمایشات مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه‌ای در جلسه تنفیذ لحظه‌ای غفلت نورزیده و با اغتنام فرصت‌ها، از تمام ظرفیت‌های موجود برای پیشبرد امور با مدیریت جهادی و انقلابی تلاش نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس