کد خبر 765601
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
غلامرضا تاجگردون

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت:بی انگیزگی بیطرف برای پاسخ اقناع نمایندگان از دلایل عدم کسب اعتماد وی بود.

به گزارش مشرق، غلامرضا تاجگردون  پیرامون حواشی ایجاد شده در فضاهای مجازی درباره عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: بیطرف یکی از باتجربه ترین افرادی بود که توسط دولت در ترکیب 17 نفر کابینه معرفی شده بود و رویکرد تقریبا مثبتی به عملکرد وی در مجلس وجود داشت و بنده نیز به عنوان شخصی که در دولت اصلاحات با وی فعالیت کرده بودم نسبت به عملکرد بیطرف خوشبین بوده و معتقد بودم که وی می تواند به خوبی وزارت نیرو را مدیریت کند.

 نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه فراکسیون توازن (زاگرس نشینان) پیش از فراکسیون های سیاسی و در نخستین جلسه ای که به منظور بررسی برنامه وزرای مجلس برگزار کرد از بیطرف دعوت کرد که در فراکسیون حضور یابد، افزود: پس از جلسه فراکسیون بنده نیز درباره وزیر پیشنهادی نیرو مصاحبه کردم و اظهار کردم که بیطرف یکی از وزرای خوب و باسابقه ای بوده که به مجلس معرفی شده و بسیاری از اقدامات در حوزه برق و انرژی در دوره ایشان صورت گرفته است و حتی در دولت احمدی نژاد زمانی که فتاح پس از بیطرف وزیر نیرو شد اظهار کرد که "با صداقت اعلام می کنم که بر روی یک ویرانه گام ننهاده ام".

بیطرف به اصرار دولت در لیست پیشنهادی قرار گرفته بود

تاجگردون با بیان اینکه در همان جلسه نخست بنده و 3 نفر دیگر از نمایندگان احساس کردیم که بیطرف بی انگیزه وارد میدان شده است، افزود: بنده به صراحت گفتم که اگر بیطرف اینگونه بی انگیزه برای حضور در کابینه وارد شده اگر واردعرصه نشود بهتر است، چراکه اگر در کسب رای اعتماد موفق شود در ادامه کار با مشکل مواجه می شود.

وی ادامه داد: به نظر می رسد بیطرف به اصرار دولت در لیست پیشنهادی قرار گرفته بود، البته وی کسالت داشته و بنده نیز در جریان بودم که پس از چند نفر مجددا از وی خواهش شده که برای سکان داری وزارت نیرو در کابینه حضور یابد و ایشان نیز به اصرار پذیرفته است و کمتر کسی فکر می کرد که وی حاضر شده مجددا در ترکیب کابینه قرار گیرد.

 اختلافاتی در حوزه های آبریز زاگرس، آذربایجان، غرب، البرز و منطقه کویر شمالی وجود دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مشکلات و اختلافاتی در حوزه های آبریز زاگرس، آذربایجان، غرب، البرز و منطقه کویر شمالی وجود دارد، اظهار کرد: بنده به همراه تعدادی از نمایندگان تلاش کردیم که این اختلافات رفع شود و اختلافات به وی منتقل شد اما بیطرف در این خصوص دیدگاهی داشته و حاضر به بحث در این موضوع نبود.

وی با اشاره به اینکه پس از برگزاری جلسات کمیسیون ها با وزرای پیشنهادی جلسه دیگری با حضور نمایندگان چند استان با بیطرف برگزار شد، افزود: این جلسه که فایل صوتی آن موجود بوده بیش از یک ساعت طول کشید و مطالبات شخصی، محلی و خاصی نیز در این نشست مطرح نبود، لذا جمع بندی جلسه در چند بند به صورت مکتوب از سوی بنده به بیطرف ارائه شد و به وی گفته شد که روی این چند بند فکر کرده و اگر به نتیجه رسید نتایج آن را اعلام کند تا نمایندگان به رأی اعتماد به وی تمایل پیدا کنند.

افزایش سهم زیست محیطی مناطق مختلف از حوزه آبریز درخواست نمایندگان

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نماینده از هر جناح فکری که باشد نماینده مردم است، ادامه داد: در آن جلسه به بیطرف اظهار شد که باید به مطالبات مهم منطقه ای توجه شود، چراکه نمایندگان نقاط مختلف ایران در منطقه زاگرس، مازندران، خوزستان و قسمت هایی از غرب کشور به سرنوشت آبی خود حساس هستند و بحران آب در این مناطق تنش جدی ایجاد می کند که باید نسخه منظمی در اینباره تنظیم شود.

وی با اشاره به اینکه در آن 5 بند اظهار شد که نماینده های حوزه های آبریز مختلف چند درخواست از بیطرف دارند، تصریح کرد: درخواست نخست نمایندگان این بود که در تخصیص آب که بین نقاط مختلف توزیع می شود باید سهم زیست محیطی مناطق مختلف از حوزه آبریز افزایش یابد چراکه در طول دوران گذشته با استفاده از هزینه کرد سهمیه تخصیص زیست محیطی، عملا به مناطق حوزه آبریز و مناطق پایین دست آن ضربه زده شده است.

برخی مناطق در طول سنوات گذشته دچار محرومیت عمیق  صنعتی شده اند

تاجگردون افزود: مشکلات دریاچه ارومیه، تالاب های خوزستان، فارس، هندیجان، تالاب گاوخونی و زاینده رود ناشی از عدم توجه به مسائل زیست محیطی در تخصیص ها بوده است که نمایندگان خواستار افزایش سهم زیست محیطی آنها هستند تا بتوان این مناطق را گسترش داد.

وی با اشاره به درخواست دوم نمایندگان از بیطرف ادامه داد:برخی مناطق در طول سنوات گذشته دچار محرومیت عمیق شده و صنعت در این مناطق گسترش نیافته است، لذا اگر اکنون آب این مناطق تخلیه شود، در آینده صنعت در این مناطق شکل نمی‌گیرد و اگر صنعت در کنار این حوزه‌های آبی تاسیس شود بهتر از این بوده که به مناطق دوردست انتقال یابد.

می‌توان صنایع آب‌بر را در کنار دریاها مستقر کرد

تاجگردون اظهار کرد: می‌توان صنایع آب‌بر را در کنار دریاها مستقر کرد تا دریاها آب آن را تأمین می‌کنند، لذا درخواست نمایندگان این بود که تخصیص آب این مناطق در بخش صنعت افزایش یابد تا این مناطق در آینده مشکل صنعتی نداشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه موضوع سوم تخصیص‌های کشاورزی حوزه‌های طرح‌های توسعه‌ای است، افزود: اگر 550 هزار هکتار زمین کشاورزی در خوزستان آبیاری می‌شود باید تخصیص آب آن دیده شود و نسبت به آن اطمینان حاصل شود یا اگر در فارس یا چهارمحال چنین مکانی وجود دارد باید تخصیص آن دیده شود.

انتقال مازاد آب هر منطقه برای مصرف شرب به سایر مناطق

وی ادامه داد: حتی بنده در جلسه با وی اظهار کردم که من به عنوان نماینده گچساران و باشت یک ریال اعتبار و یک لیتر تخصیص آب نمی خواهم و این موضوع را به صورت کتبی می‌نویسم که منطقه بنده نیازی به این مسائل ندارد، اما در بعد ملی بیشتر مردم در مناطق مختلف کشور درخواست تخصیص مناسب آب از بیطرف را دارند.

تاجگردون با بیان اینکه موضوع چهارم انتقال مازاد آب هر منطقه برای مصرف شرب به سایر مناطق بود، یادآور شد: هیچ حوزه‌ای نمی‌تواند بگوید که برای آب شرب به دیگر مناطق آب نمی‌دهد، لذا در آن برگه کتبی گفته شده بود که در حوزه‌های آبریز افق آب شرب هر منطقه 40- 50 ساله دیده شود، تا مردم مطمئن شوند که افق 50 ساله آب آنها دیده شده و سپس مازاد آن به دیگر مناطق انتقال یابد.

بیطرف اجمالی موضوعات را می‌پذیرفت اما حاضر به بیان آن نبود

وی افزود:حرف‌هایی که با بیطرف مطرح شد بسیار فنی و کارشناسی شده بود و بنده به وی پیشنهاد کردم که اگر در این بندها ورود کرده و صحبت کند تمام کشور از حوزه زاگرس تا شمال و غرب کشور آرام شده و کسی اعتراضی نمی کند.

تاجگردون با بیان اینکه بیطرف اجمالی موضوعات را می‌پذیرفت اما حاضر به بیان آن نبود، ادامه داد: پس از آن نیز حدود یکی دو جلسه در خدمت بیطرف بودیم، لذا به سایر وزرا و معاون اول گفته شد که با توجه به ارزیابی فضای مجلس این گونه به نظر می رسد که وزرایی که گفته شده رأی اعتماد کسب نمی‌کنند همه رای اعتماد می گیرند، اما بیطرف رأی اعتماد نمی‌گیرد چرا که هیچ رغبت و انگیزه‌ای برای رفع ابهامات و سوالات نمایندگان مردم ندارد.

وزرا باید از نمایندگان رأی اعتماد کسب کنند

وی اظهار کرد:زمانی که چند منطقه کشور مطالبه‌ای داشتند بیطرف باید برای کسب رأی اعتماد از آنها تلاش می کرد، لذا به وی گفته شد که با توجه به اینکه بیطرف از سوی دولت به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو انتخاب شده باید انگیزه داشته باشد و اگر انگیزه‌ای ندارد نباید برای بررسی برنامه و رای اعتماد در مجلس حضور یابد.

نماینده مردم گچساران در مجلس دهم، افزود:همچنین اظهار شد که اگر بیطرف برای حضور در وزارت نیرو انگیزه دارد باید بپذیرد که سه قوه در کشور وجود داشته که یکی از آنها قوه مقننه بوده و قانونگذار اظهار می‌کند که وزرا باید از نمایندگان رأی اعتماد کسب کنند و رأی اعتماد به معنای این بوده که نماینده به وزیر برای اجرای برنامه‌ها اعتماد داشته باشد.

موضوع رأی نیاوردن بیطرف به هیچ وجه سیاسی نبود

وی با بیان اینکه در رأی اعتماد بیطرف آقای حاج بابایی، کامران، سالک و زاهدی که اصولگرا هستند از وی حمایت کرده و برای رأی اعتماد به بیطرف تلاش می کردند، تصریح کرد: برخی اصلاح طلبان که نتوانسته بودند مباحث خود را به بیطرف بفهمانند تلاش کردند که بیطرف رأی اعتماد کسب نکند، لذا موضوع رأی نیاوردن بیطرف اصلا سیاسی نبوده و اگر به این موضوع سیاسی نگاه می شد هم اکنون آخوندی، حجتی و ربیعی که رای اعتماد گرفته اند، نباید رأی می‌آوردند، لذا به دلیل نوع نگاه بیطرف به مضوعات بود که نتوانست از مجلس رأی اعتماد کسب کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه باید فضایی در مجلس ایجاد شود که اصلاح طلبان و اصولگرایان بدانند که نمایندگان از هر لیستی که بالا بیایند نماینده مردم هستند، افزود: اگر مردم در کهگیلویه، خوزستان، چهارمحال و فارس رأی می‌دهند فکر می‌کنند که منِ اصلاح طلب اگر نماینده شوم بهتر می‌توانم برای منافع مردم نه برای منافع حزب کار کنم و به همین دلیل بوده که به بنده رأی می‌دهند.

رای به کابینه دولت دوازدهم حتی در مجلس ششم سابقه نداشت

وی ادامه داد: اصلاح طلبانی که مباحثی را مطرح می کنند به این موضوع توجه کنند که ما نماینده مردم بوده و به مردم تعهد داده و سوگند یاد کرده‌ایم که برای حفظ منافع مردم و رعایت قانون اساسی تلاش کنیم و دوستان اصلاح طلب نیز این موضوع را فراموش نکنند که ما یک کابینه و کلوب 240 رأیی داریم که این رای بالا حتی در مجلس ششم نیز سابقه نداشته است.

تاجگردون با اشاره به اینکه رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور حدود 250 رأی اخذ کرد که هیچ زمانی یک وزیر کشور این تعداد رأی را برای دومین بار اخذ نمی‌کند، اظهار کرد: قاضی‌زاده هاشمی نیز که موضع گیری وی در انتخابات مشخص بود 253 رأی اخذ کرد و تنها حدود 15 مخالف داشت و زنگنه که بیشترین هجمه علیه وی مطرح شده بود 230 رأی اخذ کرد و ربیعی که از سوی دو طرف را مورد هجمه قرار گرفته بود 191 رأی اخذ کرد اینها نکاتی بوده باید به آن توجه شود و نباید مجلس را به این طرف و آن طرف راند.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ضمن دفاع از فراکسیون امید تصریح کرد: فراکسیون امید در کنار سایر نمایندگان در رای اعتماد به وزرا تلاش کرد، لذا نباید عدم کسب رای اعتماد بیطرف را به گردن اصلاح طلب، اصولگرا و امید انداخت چرا که بی‌انگیزگی وی برای کسب رأی اعتماد از نمایندگان سبب عدم اعتماد نمایندگان به وی شد.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس