ساعت 5 عصر

«ساعت ۵ عصر» ،فیلم اجتماعی و معترض مدیری، پس از اجراهای معترض اجتماعی مهران مدیری در رسانه ملی به نمایش درآمد و تقریبا به تمام برداشت‌های سیاسی از مهران مدیری پایان داد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در ابتدای این نوشتار به تمام علاقه‌مندان حوزه فرهنگ باید توصیه کرد که در مجال باقی مانده به سینماهای سراسر کشور مراجعه کنند و حتما فیلم «ساعت ۵ عصر» را ببیند. «ساعت ۵ عصر» پس از «ماجرای نیمروز» و «ویلایی‌ها» یکی از معدود فیلم‌هایی است که مزه سینما می‌دهد و آلوده به اسلوب و ساختار تلویزیونی نیست. قبل از اکران سراسری این فیلم،  این ترس وجود داشت که مهران مدیری پس از سال‌ها فعالیت در تلویزیون نتواند فیلم سینمایی بسازد و شالوده تلویزیونی ساختن، رهایش نکند. چون مدیری معمولا با سه دوربین در صحنه کار می‌کند و بسیاری تصور می‌کردند حتی با یک دوربین کار کردن هم برای مدیری دشوار است و نتواند اثرش را به سرانجام برساند. اما نخستین ساخته مدیری  از همان ابتدا با چند نمای ابتدایی به مخاطب ثابت می‌کند که خیلی با وسواس و ظرافت و به شکل دلپذیری سینمایی ساخته شده است.

این مسئله در نوع خود خیلی جالب است که فیلمسازانی مثل سامان مقدم، هاتف علیمردانی، کاظم راست گفتار، مهدی گلستانه، مازیار میری، همایون اسعدیان و ... که آثارشان در ۵ ماه نخست سال اکران شده و ادعای سینمایی بودن دارند،  طلیعه سینمایی ندارد و در اغلب موارد کاملا تلویزیونی ساخته شده‌اند.

اما مدیری با اینکه سال‌ها با عنوان کارگردان در تلویزیون فیلم ساخته است  «ساعت ۵ عصر» را بر خلاف فیلم‌های بزدلانه و سهل ‌انگارانه‌ای مثل اکسیدان و نهنگ عنبر، از تیتراژ آغازین تا آخرین نمایی که مهرداد پرهام ( سیامک انصاری) دوربین موبایلش را به سمت دوربین (مخاطبان) می‌گیرد کاملا سینمایی ساخته است. فیلم قهرمان دارد، ضد قهرمانانانش مشخص هستند، ریتم فیلم بسیار مرتب و عالی است و مشخص است که فیلم  با حواس جمع ساخته شده و جزء معدود فیلم‌هایی است که بر خلاف جریان کمدی شانه تخم مرغی تماشایش، نیاز به حواس ششگانه دارد.

 در واقع اگر مردم به قضاوت‌های مزدبگیران سفارتی و سفارشی نویسان مطبوعات توجهی نکنند، می‌توانند با دیدن «ساعت ۵ عصر»، سینما را به معنی سینما تجربه کنند. چند وقتی است که مهران مدیری با اجرای برنامه دورهمی حسابی در بورس است و حتی خاطره شخصی هم که تعریف می‌کند به تیتر نخست رسانه‌ها بدل می‌شود. در کنار این مدل اجرا، مدیری معترضه‌هایی را نسبت به نقصان‌های موجود مطرح می‌کند و از سوی رسانه‌های مزدبگیر و سفارشی متهم به همسویی با جریان‌های سیاسی  می‌شود. به هر حال مستقل بودن در این زمین و سرزمین هزینه‌های خاص خودش را دارد. ناهنجاری‌های اجتماعی  در عرصه سیاست نیز متجلی است و اگر اپوزیسون چنین ناهنجاری‌هایی باشی؛ آنهم با منطق و استدلال درست، هزینه‌هایی در پی خواهد داشت و بی‌توجهی بسیاری از اصحاب رسانه‌ها به فیلم مهران مدیری دلایل سیاسی دارد، عمده مخالفان مدیری وابسته به یک جایی هستند. هر کدام از مخالفان مدیری‌، بعد از خوردن قهوه در کافه نادری، امروز کاپوچینوی یکی از سفارت‌خانه های مستقر در پایتخت را می‌خورند و مدیری دست آویزی خوبی برای حمله است.

در مدت یکسال گذشته هم بسیاری از رسانه‌ها سعی دارند به معترضه‌های مدیری در برنامه دورهمی شکل سیاسی بدهند. در صورتیکه، اعتراض اجتماعی با اعتراض سیاسی تفاوت دارد. آنچه مدیری مطرح می‌کند در حوزه اجتماعی دسته بندی‌ می‌شود. سابقه و عملکرد مدیری نشان می‌دهد که بهترین اپوزیسون ناهنجاری‌های اجتماعی است و نخستین فیلم سینمایی او نتیجه چنین نگرشی است.

«ساعت ۵ عصر» ،فیلم اجتماعی و معترض مدیری، پس از اجراهای معترض اجتماعی مهران مدیری در رسانه ملی به نمایش درآمد و تقریبا به تمام برداشت‌های سیاسی از مهران مدیری پایان داد. اما همچنان هوا بس ناجوانمردانه سفارتی است و هجوم سفارتی نویسان به سمت مهران مدیری پایانی ندارد.

دامنه حملات به مهران مدیری شکل دیگری پیدا کرده است. یکی از منتقدان مدیری در نقدی عجیب درباره مدیری می‌نویسد:  

نویسندگانی که با مهران مدیری کار کردند به خوبی این دیدگاه را می شناسند و می‌دانند نقد جدی ارزش ها و باورهای طبقه‌ی متوسط ایران یکی از مهمترین رئوس فکری اش بوده است. امری که چندان غریب هم به نظر نمی‌رسد چون این طبقه بیش از هر بخشی از جامعه خود را در معرض آزمون ها و اتفاق ها قرار می دهند. به استقبال امر نو می‌رود و در عین حال فرهنگی‌ترین تکه ی جامعه است.

این جملات را در نظر داشته باشید که سایر روشنفکران سینمایی در حوزه سینما دارند همین کار می‌کنند. اصغر فرهادی که به دلیل دریافت دو جایزه اسکار، خدای مقدس جریان روشنفکری به شمار می‌رود از بیخ و بن پنبه طبقه متوسط را زده است و کسی هم اعتراض نمی‌کند. نکته مهم این است که در فیلم ساعت ۵ عصر انتقاد مدیری به طبقه شهرنشین به صورت گروهی است و اتفاقا قهرمان محوری فیلم مهران مدیری خودش به طبقه متوسط تعلق دارد.

در فیلم ساعت ۵ عصر یکی دو مورد مشابه مثل «مهرداد پرهام» زیست می‌کنند اما سایرین ساکن در محل زندگی‌اش ، شبیه بقیه هستند. اتفاقا مهران مدیری در «ساعت ۵ عصر» روی یکی از مهمترین گزینه‌ها دست می‌گذارد یعنی زبان متفرق طبقه متوسط. وقتی راجع به طبقه متوسطه شهری صحبت می‌کنیم باید راجع به یک پیکره واحد با خصایص مشترک را مطرح کنیم و بگوییم که هدف مدیری تاخت یکسویه به طبقه متوسط است. اتفاقا در فیلم «ساعت ۵ عصر»  با چند تعریف متفاوت از طبقه متوسط مواجه هستیم، طبقه متوسط متفرعن با طبقه متشخص، با دو تفاوت بسیار عالی. مدیری به شکل تمیزی از ابتدا مراقب است که این دو تعریف با یکدیگر آمیختگی پیدا نکند و در ادامه به تعاریف دیگری از طبقه متوسط می‌رسیم.

مدیری در ساعت ۵ عصر نقد جدی دارد به یکی از خصیصه های طبقه متوسط و اتفاق نحوه کنش پلیسی در مواجه با این طبقه را خطرناک می‌داند. اما تصاویر اعتراض طبقه متوسط را اگر با نشانه‌هایی که در بیمارستان، بهشت زهرا و مترو مقایسه کنیم درخواهیم یافت، اعتراض این طبقه حتی زمانیکه  مشروعیت مدنی دارد آمیخته به تشخص اجتماعی نیست.

همان منتقدان همیشگی مدیری به او معترض هستند که تصویر زنان آمیخته به نوعی تمسخر غیر رفرمیستی است. در فیلم ساعت ۵ عصر، متشخصان، زن پرستار در بیمارستان و کارمند بانک است و مهناز نامزد پرهام همان مظهر دریدگی. خاصیت نمایش این است که آنتاگونیست و پروتاگونیست داشته باشد اما بدخواهان همچنان اصرار دارد که مدیری ضدزن است و هدف او نشانه گرفتن جمعیت زنانه است و هر عاقلی در خواهد یافت که مصداق آوردن از یک نمونه در یک نمایشی که دو قطب متفاوت دارد، تحلیلی ناجوانمردانه با چاشنی سفارش از سفارت است.

منتقدان مدیری سعی می‌کنند او را ضد تجدد معرفی کنند. ساعت ۵ عصر را دوباره تماشا کنیم. طبقه متوسط متوحش که در فیلم نمایش داده می شود ضد تجدد است یا مهرداد پرهام، قهرمان  مدیری که سبک زندگی‌اش، شیوه زندگی‌اش حتی مدل لباس پوشیدنش ، کنش و واکنشش به رفتارهای متوحش اطرافیانش، مصداق تجددخواهی است. ضد تجدد کسی است که نمی‌داند هنر و صنعت سینما وسیله رفاه تجددخواهان برای رفع عیوب بر مبنای اصول است، نه اینکه توحش متوسط را نشان دهیم و بخواهیم راه خروج را رفتن در مسیر توحش قلمداد کنیم. مصداقش همین فیلم فروشنده اصغر فرهادی است که روزی هزار بار می توانیم با پتک توی سر روشنفکران ملعون معیوب بزنیم که متجاوز در اقدامی متوحش به زنی شوهردار به قصد تجاوز حمله ور می‌شود و کنش شوهر زن در مقابل مرد متجاوز در پیش گرفتن همان شیوه است. اما مدیری مستقل از تعاریف اجتماعی رایج در سینما با نمایش این توحش متوسط، راهکارهایی نیکویی را در میانه فیلمش نشان می‌دهد که لذت دیدن یک اثر سینمایی را چند برابر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسین ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    94 41
    نویسندگان وطن فروش که دائم مهمان سفارتهای اروپایی هستند و سرشون در آخور اونهاست علیه یک فردی مطلب می نویسند خوب همین خودش تاییدی هست که اون فرد کارش را درست انجام داده. من اطلاع و نظر خاصی نداشتم نسبت به این فیلم ولی اگه همچین افرادی علیه فیلم مطلب نوشتند حتما فیلم را تماشا میکنم.
    • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      78 23
      از سبزها متنفرم. اونوقت که مدیری یه فیلم بازی کرد که توقیف هم شد، می گفتن عالیه، حالا که دو سه تا انتقاد کرده که هر عاقلی هم قبولش دارن، دارن بهش توهین می کنن. ساواکی ها هم به خدا اول عضو جنبش سبز بودن، بعد ساواکی شدن... :)
    • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      43 21
      وطنفروش مال ثانیه اولشونه، اینا تن فروش، ناموس فروش، فرزند فروش و هویت فروش هستن، درمقابل فرهنگ غربی سجده میروند که "بکش و آمریکاییم کن!"
    • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      10 22
      واقعا از این پیام ها و پاسخ ها در حیرانم ، چه بلائی سر ما اومده ؟!
    • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      6 3
      باز یک روشنفکرنما ژست حیرانی گرفت
  • نادری ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    62 9
    نقد خوبی بود من این فیلم رو دیدم افرادی که از سینما میومدن بیرون و ناراحت بودن من بهشون گفتم که این فیلم برای شما نبود! افرادی که دوست دارن فیلم هایی مثل 50 کیلو آلبالو رو ببینن! فیلم مدیری مفاهیمی توش هست که حالا هرچند اگه سطحی باشه، ولی جالبه و خوب پرداخته شده در هر صورت ارزش وقت گذاشتن داره ولی در قبال وقتتون منتظر خندیدن و شاد شدن نباشید! یکم فکر کنید موقع دیدن و سیر داستان
    • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      0 7
      یعنی تو فقط فهمیدی!
  • محمود ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    8 70
    من فیلم رو دیدم. کاری به این ندارم که یه اثر سینمایی هست یا تلویزیونی. یا اینکه قدرت کارگردانی و تصویربرداری این اثر چقدر خوب یا ضعیفه. از نظر مفهومی، این اثر در رده سایر فیلم های سیاه نمایی قرار داره که اسکار گرفتند. فقط چون آقای مدیری میخواد که جایزه اش رو از دست مدیران داخلی بگیره به رسانه های خارجی ناسزا گفته تا خط سیاسی خودش رو از اونها جدا کرده باشه. این اثر برای گرفتن جایزه از دست مدیران دولتی ساخته شده و با مخاطب مردمی ارتباط برقرار نمی‌کنه. من از صرف وقت و پول برای دیدن این فیلم پشیمان هستم.
    • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      47 4
      یعنی با این حرفت تایید میکنی که عده ای هم منتظر کسب جایزه از مدیران خارجی هستند، درسته؟ پس قبول داری اینو. سپاس!
    • ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
      3 2
      در حالی که خودت میدونی که فیلم ساختن برای جایزه کلا از روحیه مدیری به دوره ولی تلویحا گفتی که عده ای برای جشنواره های خارجی و به به و چه چه های خارجی پول خرج میکنن و فیلم میسازند.. مدیری یک نقاد اجتماعیه بدون نگرانی از عواقبش ولی اونایی که ادعای پوچ صرفا دارند حرف ایشون را برنمی تابند..
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    34 6
    مردم بدشان می آید از اینکه خود را در آینه ببینند.
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    28 3
    این سبزها، حرف هاش رو نقد نمی کنن. بلکه به شخصیتش توهین می کنن. این خیلی نکته توش هست. مثل مجاهدین خلق، اهل گفتگو نیستند، اهل ترور اند. حالا چه ترور فیزیکی چه ترور شخصیتی
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    29 5
    یادتونه به حزب اللهی ها می گفتن "اهل گفتگو نیستند" و "اهل فحش و وحشیت اند". دقیقا صفات خودشون رو به اونا تهمت می زدند. اهل گفتگو نیستند اهل فحش اند. اهل صحبت محترمانه نیستند، انتقاد محترمانه. اینا اگه طرفدارشون یه انتقاد هم بکنه، له اش می کنن. دیکتاتور به تمام معنا...
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    30 14
    آزادی در گناه و بی حجابی دوست دختر اما عدم آزادی در انتقاد از اصلاحطبان. آزادی در سرپیچی از خدا اما عدم آزادی در سرپیچی از اصلاحطلبان
  • سیری ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    11 39
    هر چیزی که رسانه شما تعریف ازش کنه ارزش دیدن شنیدن ویا خوانده شدن رو نداره. مدیری خیلی ماهه و خیلی دوست داشتنی و خیلی حقگو اما شما نباید از او حمایت کنید شما خرابید در اذهان
    • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      7 1
      تو برو غروب ایران اینجا چیکار میکنی
    • آهان ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
      1 2
      تصور برخی از منتقدان مذکور هم مشابه برخی امثال شماست، هر تصور سیاسی و اجتماعی که دارند،هر بدبینی به فلان جریان یا فلان رسانه، علاقه به مفاهیم غربی ، عشق به فلان لیدر جریانشون و ... که دارند رو فکر می کنند همه ی قشر متوسط دارند(یا شاید هم می خوان این طور مانمود و تبلیغ کنند)
    • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
      2 0
      خجالت بکشید که شرف رسانه ای ندارید. این خیلی بی شرفیه که به نظرات به میل خودتون مطلب اضافه میکنید
    • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
      2 0
      خوشحالم اعتراف میکنید در اذهان منقرورید فضولات گراها
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    28 3
    مهران مدیری شخصیتی هست که در میانم مردم محبوب هست. احزاب سیاسی با حرف هاشون فقط اعضا و طرفداران خودشون رو علیه آقای مدیری تحریک کنن ولی نمی تونن روی مردمی که لحظات خاطر انگیز و شیرین و خنده دار زندگیشون رو مدیون مدیری و مدیر
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    8 2
    مهران مدیری شخصیتی هست که در میانم مردم محبوب هست. احزاب سیاسی با حرف هاشون فقط اعضا و طرفداران خودشون رو علیه آقای مدیری تحریک کنن ولی نمی تونن روی مردمی که لحظات خاطر انگیز و شیرین و خنده دار زندگیشون رو مدیون مدیری و مدیر
  • مصطفی ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    11 14
    این تحلیل ها رو زودتر باید بنویسید و نشر بدید واقعا خیلیل تحت تاثیر این سفارش یو سفارتی نویسا فکر م یکنن فیلم بده و نمیده ببینن یا حتی وقتی میبینن تحت تاثیر و با پیش فرض میبینن بید حمایت کردن همه بریم فیلمو ببینیم
  • امیر ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    48 4
    پاینده باد مدیری!
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    1 1
    زمان اصلاحات هم وقتی مهران مدیری ، بحث پاچه خواری و عمه کتی را برای نقد اوضاع و احوال سیستم اداری کشور ، مطرح کرد خیلی از اصلاح طلبان برایش بد میگفتند که ضرغامی در جوابشان گفت که هنر مند باید آزاد باشد در طرح انتقاداتش .
  • اسيه ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    0 3
    با سلام ساكن كرج هستم در كرج سينما نداريم نميدانم فيلم ساعت پنج اقاى مهران مديرى را كجا ببينم ايا سي دى ان هم بفروش ميرسد ؟
  • محمد ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    1 0
    مشرق جان با خودت چند چندی؟ 10 مرداد با گزارش(حباب فیلمسازی مهران مدیری در سینما ترکید!) فیلمش را به چالش میکشی،درست مثل سفارتی نویسان. بعد که میبنی فیلمش پرفروش شده ازش تعریف می کنی.
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    0 0
    کارهای مدیری به معنای واقعی طنز است نه کمدی لوس صرف خنداندن. مدیری هیچوقت بزور نمی خواهد کسی را بخنداند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس