کد خبر 765218
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
شهادت امام جواد

هر یک از امامان معصوم (ع) دارای فضیلت‌هایی هستند که افراد با توسل به آنها می‌توانند خود را به منابع ارزشمند الهی متصل کنند.

به گزارش مشرق، باب الحوائج از ترکیب دو واژه باب به معنای درب  و حوائج به معنای نیازها شکل گرفته و علت استفاده آن بدین خاطر است که انسان برای رفع نیاز و خواسته خود باید وسیله ای داشته باشد تا به کمک آن نیاز خود را مرتفع کند و در این میان ، کسانی که واسطه فیض الهی می شوند تا از طریق آن‌ها مشکلات انسان حل شود از این روی به این بزرگوار ، باب الحوائج گفته می شود .


همه امامان بزرگوار، در همه جهات دنیوی و اخروی، هادی و ناصرند اما هر کدام از امامان ما در یکی از ابعاد، ظهور و بروز بیشتری دارند. مثلا در بین عرفا و علما معروف است که اگر کسی از خداوند متعال، علم بخواهد به وجود مقدس امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام توسل پیدا کند. یا اگر کسی طالب معنویت است به حضرت علی علیه‌السلام متوسل شود.

از این رو، مشهور در بین فقها و علما و اهل معنا این است که برای طلب رزق و روزی در دنیا و برآورده شدن حاجات مادی و دنیوی، توسل به امام جواد علیه‌السلام بسیار مجرّب است و این هم فقط صرف ادعا نیست. هم از زبان بزرگان نقل شده و هم به تجربه ثابت شده که توسل به ایشان سبب گشایش گره‌های مالی و اقتصادی می‌شود که خود مردم متدین ما تجربه کرده‌اند و در حکایات و احوالات مومنان، بسیار ذکر شده است و اساسا لقب ایشان، جواد است و جود، وصف کسی است که زیاد می‌بخشد و لذا اعطای این لقب برای ایشان بی‌جهت نبوده است.

برهمین اساس است که مشهور شده اگر کسی می خواهد از خدا علم طلب کند امام باقر و امام صادق (ع) را واسطه قرار دهد و اگر خواستار رزق و روزی دنیوی است و حاجت این جهانی دارد به امام جواد علیه السلام که به جود و بخشش شهرت دارند توسل کند  و این مسأله هم به تجربه میان مردمان ثابت شده و هم از زبان بزرگان نقل شده است.

امام رضا علیه السلام بر اساس نصبی که از رسول اکرم (ص) و حضرت امیر (ع) به ایشان رسیده بود، فرزندشان را به جواد (ع) ، زکی و تقی ملقب فرمودند و نیز علاوه بر این سه لقب، امام نهم شیعیان دارای القاب دیگری همچون قانع، مرتضی، نجیب، منتخب، متقی، متوکل، المختار و عالم نیز هستند؛همچنین آن حضرت در میان شیعه و سنی به باب المراد نیز شهرت دارند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مرتضیsk RO ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    28 1
    یا باب الحوائج
  • مجيد ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    24 1
    خدا را در اين روز عزيز به وجود مقدس امام جواد عليه السلام قسم مي دهم كه در اين بحبوحه مشكلات مادي ملت ،هيچ پدري را شرمنده خانواده و بچه هايش نكرده و دست خالي روانه ي خانه نكند و هيچ جواني نيز بيكار نباشد. الهم عجل لوليك الفرج (عج) آمين
    • علی ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      14 1
      سلام انشالله و الهی آمین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس