شست رسانه ای با رییس بنیاد

در نشست مدیران رسانه‌های کشور با رئیس ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس مباحث مختلف و پیشنهادات گوناگونی با مضمون دفاع مقدس مطرح شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، نشست هم اندیشی رئیس ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس با مدیران رسانه‌های کشور صبح دیروز برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام «سید محمود دعایی» مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، «محمدتقی روغنی‌ها» مدیر موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، «امیر محبیان» مدیرعامل خبرگزاری آریا، «مهدی رحمانیان» مدیر مسئول روزنامه شرق، «جواد رمضان نژاد» مدیر شبکه افق، «محمد پیرعلی» مدیر مسئول روزنامه سیاست روز، «رضا صابری» مدیرمسئول روزنامه اعتدال، «عباس جعفرعلی جاسبی» مدیرمسئول روزنامه آفرینش، «انصاری» مدیر مسئول روزنامه آرمان، «شفاعی» مدیرمسئول روزنامه قدس، سرهنگ «جواد بنی عامریان» رئیس مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات ناجا، «منصور مظفری» مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد، «مسعود بصیری» رئیس سازمان بسیج رسانه، «علی متقیان» مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «مجید رزازی» معاون مدیرعامل خبرگزاری میزان، «سعید صدرائیان» سردبیر خبرگزاری مهر، «محمود عرب‌فرد» نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران، «محمدرضا نادری» مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، «کامران قبادی» معاون خبر خبرگزاری فارس، «عباس درویش توانگر» از خبرگزاری تسنیم، «عباس کریمی عباسی» از روزنامه صبا، «محمدرضا محمودخانی» مدیر اجرایی دفتر تهران خبرگزاری رسا، «میثم رشیدی مهرآبادی» نماینده سایت خبری مشرق و «آرش شفاعی» از روزنامه قدس حضور داشتند.

ایجاد و ترویج مدل دفاع مقدسی

«امیر محبیان» مدیرعامل خبرگزاری آریا در این نشست با بیان اینکه شروع آموزش و انتقال مفاهیم باید از دوران ابتدایی باشد، اظهار داشت: در همه جای دنیا جهت فرهنگ‌سازی، برنامه‌ها را از دوران کودکی آغاز می کنند. از سوی دیگر تهیه کتاب‌های ارزشی با زبان کودکی می‌تواند تاثیر زیادی در آشنایی نسل بعدی در خصوص دفاع مقدس دارد.

وی با اشاره به استفاده از توان موسسات غیر دولتی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: بحث دفاع مقدس نباید حکومتی نباشد و از توانایی دیگر موسسات و سازمان‌ها نیز باید استفاده شود.

محبیان خاطرنشان کرد: شبهاتی در فضای مجازی و حقیقی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد و به منطق آن پاسخ داده شود. اگر به این‌گونه سوالات پاسخ داده نشود، همچون موریانه ذهن را می‌خورد و ممکن است آسیب‌های جدیدی در بر داشته باشد.

وی تصریح کرد: خوب است که دایره مخاطبان حوزه دفاع مقدس تنها به ایران اختصاص نیابد؛ زیرا دفاع مقدس برای تمام ملت‌ها حاوی پیام  است. خوب است که از تجربیات دوران دفاع مقدس استفاده و مدل‌سازی شود و در اختیار دیگر کشورها قرار گیرد. این مدل‌ها باید قابل پیروی در شرایط مختلف جغرافیایی و فرهنگی باشد.

محبیان در پایان گفت: ایجاد بانک ایده می‌تواند در ایجاد یک الگوی مناسب مفید واقع شود.

ورود ادبیات تحقیرآمیز با عناوین ارزشی

«رضا صابری» مدیر مسئول روزنامه اعتدال در ادامه این نشست اظهار داشت: به تازگی افرادی در فضای مجازی با عنوان و اسامی افراد ارزشی، به صورت توهین آمیزی با مخاطب برخورد می‌کنند و اگر شخصی نظری در خصوص موضوعی بدهد، با لحنی توهین آمیز پاسخ او را می‌دهند، که این خود اثری منفی دارد.

وی ادامه داد: برای این ادبیات تحقیرآمیز که در پس عناوین ارزشی در فضای مجازی استفاده می‌شود، باید فکری اندیشید.

پیامدهای جامعه‌شناسی جنگ مورد بحث قرار گیرد

«انصاری» مدیر مسئول روزنامه آرمان نیز در این نشست با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس و چگونگی تبیین آن می‌تواند به خصوص برای نسل جدید مهم باشد، اظهار داشت: نقش برخی از فرماندهان جنگ که فعالیت‌های چشم‌گیری در پیشبرد جنگ داشتند، خیلی کم‌رنگ جلوه داده می‌شود، که این کم‌لطفی است.

وی ادامه داد: برخی مسائل مبهم جنگ مثل شیوه پایان جنگ که محل مناقشه بین بزرگان داخلی است، نیاز به تبیین و تفسیر دارد. کارشناسان و صاحب‌نظران باید به طور جدی در صدا و سیما و انظار عمومی مسائل و مناقشات پایان جنگ را برطرف کنند.

انصاری خاطرنشان کرد: پیامدهای جامعه شناسی و روان‌شناسی جنگ برای نسل‌های بعدی قابل تامل است.

وی تصریح کرد: از نظر جامعه‌شناسی، جنگ پیامدهای بسیاری برای کشور داشته است. به عنوان مثال در دوران جنگ به جهت نیاز به وحدت، فاصله طبقاتی کمتر شد؛ اما می‌بینیم که پس از جنگ این شکاف بیشتر می‌شود. این موضوعات باید مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گیرد.

انصاری با اشاره به نقش مغفول زنان و نوجوانان در دفاع مقدس، ادامه داد: برخی نوجوانان در دوران جنگ تحمیلی نماد آزادگی هستند و الگوی مناسبی برای جوانان امروز محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: متولدین دهه‌های 70 و 80 مختصات فکری جدیدی دارند؛ این دو دهه از نظر ابزارهای زندگی و دغدغه با نسل‌ دوران دفاع مقدس متفاوت است.

عملکرد ضعیف رسانه‌ها درخصوص شهدای مدافع حرم و لشکر فاطمیون

«شفاعی» مدیرمسئول روزنامه قدس در ادامه نشست با بیان اینکه یکی از ایام هفته دفاع مقدس به روز سرباز اختصاص دارد، اظهار داشت: دسترسی به خانواده شهدای مرزبانی کمی دشوار و انتقال ایثار و ازخودگذشتی شهدای مرزبانی به دیگر سربازان بحثی مهم و قابل توجه است.

وی افزود: رسانه‌ها در خصوص شهدای مدافع حرم و لشکر فاطمیون ضعیف عمل کردند. در حالی که رسانه های بیگانه با انتشار گفت‌وگو و فیلم سعی در تضعیف و تخریب این شهدا دارند؛ اگر با خانواده شهدا صحبت شود، خیلی از شبهات برطرف می‌شود.

شفاعی عنوان کرد: در خصوص فضای مجازی خوب است که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تسهیل‌گر باشد؛ اما بحث محتوا را به اصحاب رسانه و هنرمندان بسپارید.

وی در پایان از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به جهت انتشار کتاب‌های ارزشی تقدیر و تشکر کرد.

انسجام رسانه‌ها در خصوص دفاع مقدس

«منصور مظفری» مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد نیز در این نشست به انتشار ویژه‌نامه‌ای با همکاری 10 روزنامه، اشاره کرد و گفت: سال گذشته در پیاده روی اربعین یک ویژه‌نامه مشترک توسط 10 روزنامه منتشر شد. پیشنهاد می‌کنم که یک ویژه‌نامه منسجم با حضور تمامی سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و مطبوعات در هفته دفاع مقدس منتشر شود.

وی افزود: جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌توان یک طرح کوچک طراحی کرد و در اختیار رسانه‌ها گذاشت، تا آن را در کنار لوگوی اختصاصی خود قرار دهند.

مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد با اشاره به ایجاد فضای دفاع مقدسی در هفته دفاع مقدس عنوان کرد: با طراحی سنجاق‌سینه با طرح‌ تصاویر شهدا می‌توان تاثیر مثبتی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ایجاد کرد.

توجه به مباحث دفاع مقدس در مناسبت‌های مختلف

«محمدتقی روغنی‌ها» مدیرمسئول روزنامه ایران در ادامه این نشست اظهار داشت: موضوعات دفاع مقدس نباید به یک هفته اختصاص یابد و در مناسبت‌های مختلف همچون سالروز بازگشت آزادگان، بمباران حلبچه، آزادی سوسنگرد و... نیز باید مورد بحث قرار گیرد.

وی افزود: باید برای تمام مخاطبان تولید داشته باشیم. برخی نیاز به مرور خاطرات دارند و برخی دیگر باید فرهنگ ایثار و شهادت را بیاموزند و نیاز هر کدام با یکدیگر متفاوت است. برای جذب جوانان می‌توان از فیلم، سریال و تبلیغات نیز استفاده کرد.

مدیرمسئول روزنامه ایران تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس موضوع محکومیت عراق و حملات شیمیایی به ایران هرگز مورد بحث قرار نگرفت و رژیم بعث محکوم نشد. این رفتار امروز در خصوص سوریه نیز صدق می‌کند.

روغنی‌ها خاطرنشان کرد: در روزنامه ایران به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی در خصوص مسائل سوریه، دفاع مقدس و رفتارهای دوگانه با ایران و دیگر کشورها، فعالیت‌های صورت می‌گیرد؛ اما این کارها مقطعی است و به توجه بیشتر نیاز دارد.

ایجاد هماهنگی بین ارگان‌ها جهت پیشبرد برنامه های هفته دفاع مقدس

«بنی عامریان» رئیس مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات ناجا در این نشست با بیان اینکه دفاع مقدس به قشر یا حزب خاصی اختصاص ندارد، اظهار داشت: اگر بخواهیم فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه استمرار داشته باشد، باید وظایفی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌تواند از ظرفیت دیگر ارگان‌ها و رسانه‌ها در جهت پیش‌برد اهداف استفاده کند. هر سازمان و ارگانی برای هفته دفاع مقدس ویژه‌برنامه‌ای دارد، که با همکاری و هماهنگی می‌توان انسجام بیشتری به برنامه ها داد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات ناجا در پایان گفت: جهت فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌توان وصیت‌نامه شهدا را به صورت مختصر در ابتدای هر مراسمی قرائت کرد.

معرفی اسطوره‌های دفاع مقدسی در قالب بازی‌های رایانه‌ای

«عباس کریمی» سردبیر روزنامه صبا اظهار داشت: جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ‌سازی باید از دوران کودکی برنامه هایی را داشته باشیم. آمریکا در دوران بحران، با یک شخصیت مجازی به نام «سوپرمن» توانست از بحران بگذرد و دو دهه بعد رشد چشم‌گیری داشته باشد.

وی ادامه داد: در خصوص بازی‌های کامپیوتری و موبایلی باید توجه بیشتری داشته باشیم و اسطوره‌هایمان را در این قالب به نوجوانان معرفی کنیم.

نقش رسانه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

«علی متقیان» مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران نیز در این نشست اظهار داشت: تبلیغات در دوران دفاع مقدس نقشی اساسی ایفا کرد؛ لذا خوب است که نگاه ویژه ای به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: دفاع مقدس به جناح خاصی اختصاص ندارد و یک امر مقدس است.

لزوم پرداختن به تاریخ شفاهی دفاع مقدس

«نادری» نماینده خبرگزاری جمهور اسلامی (ایرنا) در ادامه این نشست گفت: در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی یک شکاف نسلی در حال رخ دادن است که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به آن پرداخته می‌شود؛ این رویکرد به دنبال وارونه جلوه دادن ارزش‌هاست و برای مقابله با آن باید فعالیت‌هایی را جهت روشنگری نسل آینده انجام داد.

وی افزود: باید قبل از اینکه نسل دوران دفاع مقدس به واسطه کهولت سن از بین بروند، بدون برخورد جناحی و حزبی به سراغ آن‎‌ها برویم و تاریخ شفاهی را از زبان آن‌ها بازیابی کنیم.

نادری عنوان کرد: خوب است در هفته دفاع مقدس یک روز به رسانه‌ها و خبرنگاران فعال این عرصه اختصاص داده شود و با اهدای جایزه‌های نمادین دفاع مقدسی از آن‌ها تقدیر شود.

لزوم برنامه‌ریزی برای گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس

«مهدی رحمانیان» مدیر مسئول روزنامه شرق در این نشست بیان کرد: با توجه به اینکه سال 1399، چهلمین سالگرد دوران دفاع مقدس است، پیشنهاد می‌کنم که از هم‌اکنون برای آن ایام برنامه ریزی شود و تقسیم کاری صورت گیرد تا در چهلمین سالگرد آن دوران شاهد برگزاری مراسمی ویژه در عرصه دفاع مقدس باشیم. همچنین پیشنهاد می‌کنم ویژه‌نامه‌هایی در این رابطه تهیه و منتشر شود.


وی افزود: باید جنگ را به صورت موضوعی دنبال کنیم؛ مثلا یک سال از خدمات رسته خلبانی بگوییم و سال دیگر از خدمات رسته توپخانه و سال‌ بعد از خدمات رسته تخریب‌چی گفته شود، تا از این طریق این عزیزان متوجه شوند که هنوز فراموش نشده‌اند. 

ایجاد بخشی مختص دفاع مقدس در رسانه‌ها

«میثم رشیدی مهرآبادی» نماینده سایت مشرق در این نشست نیز اظهار داشت: متاسفانه امروز بسیاری از روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب و مجازی لینک و صفحه‌ای با موضوع دفاع مقدس ندارند، که با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌توان این بخش را در رسانه‌ها ایجاد کرد.

وی همچنین با تقدیر از فعالیت‌های خبرگزاری دفاع مقدس گفت: این خبرگزاری در حوزه تولید محتوا جهش خوبی داشت و ما از مطالب تولیدی آن استفاده کرده‌ایم؛ اما با توجه به اینکه مدتی از تاسیس آن می‌گذرد، بهتر است که گامی به سوی حرفه‌ای شدن بردارد.

نماینده سایت خبری مشرق در پایان ضمن ابراز نگرانی از احتمال تعطیلی گروه جهاد و حماسه در خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از مسئولین بنیاد خواست تا موضوع را پیگیری کرده و با حمایت ویژه از همکاران این گروه، انگیزه تازه ای در آن ها ایجاد کنند.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس