کد خبر 76197
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۸

چند تن از روحانيون ارشد كليساي لندن روز يكشنبه با هدف ترغيب معترضان ضدسرمايه داري به پايان دادن به اعتراضات خود، با آنان ديدار و گفت و گو كردند ولي اين گفت و گوها بي نتيجه پايان يافت.

به گزارش مشرق به نقل از ايرنا، 'ريچارد كارترز' اسقف شهر لندن و 'گريم ناولز' اسقف كليساي 'سنت پل' به همراه تعداد ديگري از روحانيون مسيحي صبح امروز در جمع معترضان ضدسرمايه داري كه از دو هفته پيش در مقابل كليساي 'سنت پل' چادر زده اند، حضور يافتند و از آنان خواستند كه به اعتراضات خياباني خود پايان دهند.

آنان در سخنان خود بر اين نكته تاكيد مي كردند كه پس از گذشت دو هفته پيام اعتراضات به بانكداران و مقامات دولتي منتقل شده است و ديگر حضور خياباني ضرورتي ندارد.

'معترضان بايد از اين پس با برگزاري جلسات با مقامات بانك ها و مسئولان دولتي، خواسته هاي خود را پيگيري كنند.'

ريچارد كارترز اسقف شهر لندن در جمع معترضان گفت: ما همگي بايد تلاش كنيم از بروز هرگونه خشونت جلوگيري كنيم و به همين دليل كليسا خواستار اين است كه معترضان بصورت مسالمت آميز و داوطلبانه محوطه مقابل كليساي 'سنت پل' را تخليه كنند.

وي افزود: حضور معترضان در مقابل كليساي 'سنت پل' و برپايي بيش از 200 چادر در اين محل، فعاليت هاي عادي اين كليسا را تحت تاثير قرار داده است.

تعدادي از معترضان نيز در اين جلسه عمومي با تكرار علت اعتراضات خود كه همانا مخالفت با سودجويي و فساد مالي حاكم بر نظام اقتصادي سرمايه داري است، تاكيد كردند كه اعتراضات آنان كاملا مسالمت آميز است و هيچ مانعي نيز براي فعاليت هاي كليسا ايجاد نكرده است.

نمايندگان معترضان همچنين از مقامات كليسا به دليل همكاري با مقامات شهرداري لندن براي اخراج اجباري معترضان انتقاد كردند و اين گونه تلاش ها را در تضاد با آموزه هاي مسيحيت توصيف نمودند كه ممكن است باعث بروز خشونت شود.

آنان همچنين اعلام كردند كه ضمن حفظ تماس ها و گفت و گوهاي خود با مقامات كليسا، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد و حاضر نيستند فعلا اين محل را ترك كنند.

بر اساس گزارش منابع خبري، نحوه برخورد با اعتراضات ضدسرمايه داري در مقابل كليساي 'سنت پل' باعث بروز اختلاف نظرهايي در ميان مقامات كليساي انگليس شده است.

در حالي كه برخي از اين مقامات خواستار اخراج اجباري معترضان از مقابل كليسا هستند، برخي ديگر از روحانيون مسيحي معتقدند كه كليسا نه تنها نبايد به نفع دولت و سرمايه داران به مقابله با معترضان بپردازد، بلكه بايد تا حد امكان از خواسته هاي آنان حمايت كند.

اين گونه اختلاف نظرها در ميان روحانيون مسيحي هفته گذشته نمود عيني يافت و دكتر 'جايلس فريزر' يكي از مديران ارشد كليساي 'سنت پل' در حمايت از معترضان ضدسرمايه داري از سمت خود كناره گيري كرد.

وي كه از سال 2009 معاونت امور آموزشي و فرهنگي اين كليساي مشهور را برعهده داشت روز پنجشنبه رسما استعفاي خود را تسليم هيات مديره كليسا كرد.

آقاي فريزر از جمله كشيشاني بود كه از ابتداي تجمع معترضان ضدسرمايه داري در مقابل كليساي 'سنت پل' با آنان ابراز همدردي كرد و با هرگونه استفاده از زور براي اخراج معترضان از مقابل كليسا مخالفت نمود.

با اين حال مقامات شهر لندن روز جمعه اعلام كردند براي اخراج معترضان ضدسرمايه داري از مقابل كليساي 'سنت پل' دست به اقدام قضايي خواهند زد.

اين تصميم در جلسه كميته برنامه ريزي و حمل و نقل شهرداري منطقه مالي لندن موسوم به 'سيتي' اتخاذ شد.

'مايكل ولبانك' رييس كميته برنامه ريزي و حمل و نقل شهرداري منطقه 'سيتي' پس از جلسه اين كميته به خبرنگاران گفت: برگزاري اعتراض مسالمت آميز يك حق حياتي در نظام هاي دموكراتيك است ولي اشغال خيابان باعث نقض حقوق ديگران مي شود و ما مصمم هستيم كه از طريق دادگاه تخليه معترضان را پيگيري كنيم.

يك سخنگوي كليساي 'سنت پل' نيز گفت: متاسفانه اقدام قانوني عليه معترضان ضروري شده است.

تعدادي از معترضان ضدسرمايه داري در جلسه عمومي امروز با روحانيون ارشد كليساي لندن از آنان درباره اعلام حمايت شان از شكايت قضايي براي اخراج اجباري معترضان سوال كردند كه آنان حاضر نشدند پاسخ صريحي در اين زمينه بدهند و حتي در دقايقي از سوي حاضران 'هو' شدند.

از سوي ديگر هفته نامه 'آبزرور' چاپ لندن روز يكشنبه گزارش داد كه تعدادي از گروه هاي مسيحي تصميم گرفته اند كه از معترضان مستقر در مقابل كليساي 'سنت پل' دفاع كنند. آنها تاكيد كرده اند اگر هر گونه اقدامي براي تخليه اجباري معترضان صورت بگيرد، يك حلقه انساني در حمايت از چادرهاي معترضان ايجاد خواهند كرد.

در پي افزايش فشارها عليه معترضان ضدسرمايه داري در شهر لندن براي جمع كردن چادرهاي خود، يك سازمان غيردولتي مخالف سياست هاي اقتصادي دولت، از روز گذشته اقدام به جمع آوري امضا در حمايت از معترضان كرده است.

سازمان موسوم به 'ائتلاف مقاومت' با انتشار يك تومار 'آن لاين' از همه فعالان مدني و شخصيت هاي سياسي دعوت كرده است آن را امضاء كنند.

در اين تومار آمده است: ما از حقوق معترضان براي ادامه اعتراضات خود در مقابل كليساي 'سنت پل' و ميدان 'فينزبري' لندن و اشغال اماكن عمومي به نشانه اعتراض حمايت مي كنيم.

اين تومار افزوده است: نگراني درباره بي عدالتي و فساد حاكم بر نظام هاي سرمايه داري دغدغه مشترك بسياري از مردم است.

'استفاده از زور و دادگاه براي خاموش كردن اعتراضات مشروع و مسالمت آميز كه مورد حمايت گسترده اقشار مختلف مردم است، قابل پذيرش نيست.'

تاكنون چند نماينده پارلمان انگليس، تعدادي از رهبران اتحاديه هاي صنفي و كارگري، فعالان ضدجنگ و استادان دانشگاه اين تومار را امضاء كرده اند.

صدها نفر از مخالفان نظام سرمايه داري از حدود دو هفته پيش در مقابل كليساي بزرگ 'سنت پل' در منطقه اقتصادي و مالي شهر لندن موسوم به 'سيتي' چادر زده اند.

اين معترضان قصد داشتند كه محوطه بازار بورس لندن را اشغال كنند كه پليس مانع از اين كار شد و به همين دليل محوطه مقابل كليساي 'سنت پل' به عنوان محل استقرار چادرهاي معترضان انتخاب شد.

كليساي 'سنت پل' همچنين از اوايل هفته گذشته به روي بازديدكنندگان و عبادت كنندگان بسته شد ولي از روز جمعه مجددا فعاليت هاي عادي خود را از سر گرفت.

مخالفان نظام سرمايه داري روز شنبه هفته گذشته همچنين ميدان 'فينزبري' شهر لندن را كه در نزديكي بانك مركزي انگليس قرار دارد، به اشغال خود درآوردند. آنان تاكيد كرده اند كه فعلا هر دو محل را در اشغال خود نگه خواهند داشت تا صداي اعتراض شان را به گوش مقامات دولتي و بانكداران و سرمايه داران برسانند.

معترضان ضدسرمايه داري براي انتقال پيام خود به مردم دست به ابتكارات جالب توجهي زده اند؛ برگزاري جلسات بحث و گفت و گو، برپايي برنامه هاي فرهنگي و هنري و دعوت از برخي خوانندگان و گروههاي موسيقي و حضور فعال در شبكه هاي اجتماعي نظير فيسبوك و توييتر از جمله اين ابتكارات است.

اين معترضان همچنين اقدام به انتشار يك نشريه ويژه كرده اند كه نخستين شماره آن در 12 صفحه و با تيتر 'اينجا مي مانيم' در اختيار تجمع كنندگان و ديگر علاقه مندان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس