نجفی

محمد علی نجفی امروز با رای اعضای شورای شهر تهران جانشین محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران شد.

به گزارش مشرق،  محمد علی نجفی امروز با رای اعضای شورای شهر پنجم جانشین محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران شد.

نجفی سیاستمدار اصلاح طلب، مدرس دانشگاه ایرانی، مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور ایران، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران است.

نجفی دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی، سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی، عضو هیئت علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

نجفی از 1360 تا 1364 در دولت‌های باهنر، مهدوی کنی و  موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی و از 1367 تا 1376 در دولتهای موسوی و هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود.

در دولت اول خاتمی از رئیس سازمان برنامه و بودجه بود.

در 1386 به عضویت در سومین دوره شورای شهر تهراندرآمد و در 29 مرداد 1392 به دنبال انتصاب به عنوان معاونت رئیس جمهور از این سمت استعفا کرد.

وی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران (1388) مشاور اقتصادی و برنامه‌ریزی مهدی کروبی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات بودو نمایندگی مهدی کروبی در شورای نگهبان برای پیگیری مسائل مربوط به تقلب در انتخابات رابرعهده داشت.

نجفی یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رای از مجموع 284 رای موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد. 

دو روز بعد حسن روحانی طی حکمی وی را به معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب کرد.

در 10 بهمن 1392، نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا کرد و حسن روحانی وی را به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

نجفی در تاریخ 29 مرداد 1393 پس از رای آوردن استیضاح رضا فرجی‌دانا از وزارت علوم، سرپرست وزارت علوم شد و نود و پنج روز در این سمت بود.

وی در تاریخ هشتم مرداد 96 به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران، این سمت را پذیرفت.

کولایی از نامزدی در شهرداری تهران انصراف داد

کولایی بعد از ارائه برنامه های خود برای شهرداری تهران از نامزدی در شهرداری تهران انصراف داد.

الویری: نام مرعشی از لیست نامزدها حذف شد/ مرعشی:رای من نجفی است

امروز مرعشی برنامه 4 صفحه‌ای خود را در جمع منتخبین شورای پنجم ارائه و بعد انصراف داد.

وی در خصوص تشریح برنامه های خود گفت: سوابق من نشان می دهد دیدار مردمی از جمله اولویت های کاری من است که به خوبی از فساد جلوگیری خواهد کرد.

مرعشی گفت: اینکه شخصیت های بزرگ فرهنگی، سیاسی، ادبی، علمی که زمانی در تهران زیسته اند امری بسیار با اهمیت است زیرا نشان می دهد تهران فقط کالبد نیست بلکه یک شهر زنده و پویا و الهام بخش ایران است.

وی بیان کرد: تدبیر و امید، پایگاه اجتماعی وسیع در عرصه کشور و بخصوص تهران (قریب 75%) دارد. شهردار جدید باید با نگاهی وسیع جبهه ای به مسائل سیاسی کشور و تهران نگاه کند. هر نوع نگاه حزبی و تنگ نظرانه باعث خدشه به وحدت جبهه اصلاحات خواهد شد.

وی بعد از اتمام ارائه برنامه خود گفت:  طی سال‌های اخیر مشی من این بود که اگر کاندیدای بهتر و داوطلب دیگری برای پست شهرداری وجود دارد در رأی‌گیری شرکت ندهید.

مرعشی ادامه داد:  بر این اساس حالا از شما می‌خواهم اسم من را در رأی‌گیری قرار ندهید.

وی در حاشیه ارائه برنامه خود در جمع خبرنگاران گفت: رای من نجفی است.

نام مرعشی حذف شد

همچنین الویری رئیس سنی منتخبان شورای پنجم در جمع خبرنگاران گفت: به دلیل انصراف حسین مرعشی نام وی را در میان گزینه های رای گیری برای شهرداری تهران نخواهیم آورد.

مهرعلیزاده هم برای اجرای برنامه‌هایش وعده ۱۰۰ روزه داد

مهرعلیزاده در ابتدای سخنان خود با اشاره به برخی سوابق فعالیت‌های خود در گذشته به فعالیت‌های انجام شده در جزیره کیش و تبدیل این جزیره به منطقه ازاد اشاره کرد و از توانمندی‌های خود برای ایجاد پول و سرمایه در این جزیره سخن گفت.

وی همچنین به دوره استانداری خود در استان خراسان اشاره کرد و انتصاب خود در این جایگاه را مبتنی بر تعامل انجام شده بین دولت و آستان قدس رضوی با نظر مقام معظم رهبری عنوان کرد. 

در ادامه مهرعلیزاده با عنوان اینکه تهران باید به جایگاهی برسد که شایسته عنوان پایتختی ایران باشد، گفت: باید در این شهر همه ترازهای تمدن جهانی را داشته باشیم در حالی که موازین فرهنگ و تمدن خود را داریم. 

کاندیدای شرداری تهران گفتمان خود را مدیریت کارآمد، قانونمداری و تلاش در مسیر نظام از طریق مشارکت‌های اجتماعی عنوان کرد. 

وی همچنین بر ضرورت تهران به عنوان شهری انسان‌محور تاکید کرد و گفت: تهران نباید شهری بتون‌محور و ماشین‌محور باشد و شهری انسان‌محور شهری اخلاق‌مدار، پویا، عدالت‌محور همراه با پیشرفت و ایمن است و اینها همه حاصل برنامه‌ریزی انسان‌محورانه برای شهر می‌باشد. 

مهرعلیزاده چالش‌های بررسی شده در شهر تهران را به 4 عنوان چالش شهر تهران، شورای شهر، چالش شهرداری و شهروندان تهران قلمداد کرد و بر این نکته تاکید کرد که با این 4 محور اصلی چالش‌ها 207 چالش در تهران شناسایی کرده‌ایم. 

کاندیدای شهرداری تهران در بخش دیگر سخنان خود به موضوع چالش‌هایتهران به موضوع آلودگی هوا پرداخت و گفت: تهران در جمع 31 کلانشهر دنیا بیشترین میانگین سالانه غلظت آلاینده‌های هوا را دارا می‌باشد. 

وی همچنین کیفیت زندگی در تهران را در مقایسه با 250 شهر بزرگ دنیا در رتبه 176 عنوان کرد. 

مهرعلیزاده بر این نکته تاکید کرد که در بین 25 پایتخت دنیا تهران پرترافیک‌ترین است. 

به گفته کاندیدای شهرداری تهران  مقاومت زلزله تهران از 7 ریشتر به 4.5 ریشتر رسیده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش‌های فرهنگی و اجتماعی شهر تهران پرداخت و گفت: در حال حاضر 15 هزار نفر بی‌خانمان در تهران وجود دارد و معتادان متجاهر 28 هزار نفر هستند. 

به گفته مهرعلیزاده 50 هزار زن سرپرست خانوار در تهران وجود دارند و 85 درصد از این جمع فاقد هر گونه پوشش حمایتی می‌باشند.  کاندیدای شهرداری تهران همچنین میزان طلاق در شهر تهران را یک طلاق در برابر 2.8 ازدواج بیان کرد. 

همچنین وی آماری از اقدام خودکشی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: از هر 100 هزار نفر 108 نفر اقدام به خودکشی می‌کنند .

وی تعداد حاشیه‌نشینان شهر تهران را نیز یک میلیون و 200 هزار نفر عنوان کرد.

مهرعلیزاده شهر آفتاب را دارای ظرفیت مناسب دانست و گفت: می‌توان مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب را به هاب نمایشگاهی منطقه تبدیل کرد. 

کاندیدای شهرداری تهران از جمله فرصت‌های موجود در شهرداری برای توسعه شهر را سهولت در فرایند خصوصی‌سازی و برون‌سپاری، سهولت در فرایند بررسی و تصویب پیشنهادات در شورای شهر نسبت به دولت و تعامل با دولت، ارتباط مستقیم با شهروندان و دریافت بازخورد اقدامات انجام شده ارتباط مستقیم و تعامل با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جهت تامین منابع، ظرفیت نیروی انسانی باتجربه در سازمان و استفاده از تجربه‌های سایر کشورها را دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تفکیک زباله از مبدأ را یکی از منابع درآمدی شهر دانست و بر این نکته تاکید کرد که در حال حاضر 12.6 درصد تفکیک زباله انجام می‌شود و این در حالی است که می‌توان در پایان سال 97 این میزان را به 30 درصد رساند.

مهرعلیزاده با اشاره به تماس‌های انجام شده مردم تهران با سامانه 137 شهرداری مشکلات و معضلات مردم شهر تهران را به این ترتیب عنوان کرد. 

وی بیشترین درخواست مردم را جهت رفع آلودگی صوتی با 43 هزار و 325 درخواست، رفع سدمعبر را بیش از 40 هزار درخواست و در ادامه مزاحمت‌ حیوانات موزی، ساخت و سازهای غیرمجاز و.. از دیگر مشکلاتی دانست که مردم شهر تهران درخواست رفع آنها را از شهرداری دارند. 

کاندیدای شهرداری تهران از تهیه برنامه‌هایی 100 روزه خبر داد و گفت: علاوه بر این برنامه‌های 100 روزه برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیز برای تهران در نظر گرفته‌ایم. 

مهرعلیزاده این را عهدی بین خود و شهروندان دانست و از جمله برنامه‌های 100 روزه وی، بررسی و ارائه گزارش آخرین وضعیت مالی و بدهی‌های شهرداری و راستی‌آزمایی آن و تسویه حساب بدهی‌ها و وصول مطالبات، همچنین ارائه گزارشاتی از آخرین وضعیت نیروی انسانی و تهیه برنامه اجرایی استراتژی توسعه منابع انسانی با هدف افزایش بهره‌وری می‌باشد. 

به گفته وی ارائه گزارش از پرونده‌های حقوقی علیه شهرداری در محاکم قضایی و پیگیری برای تعیین تکلیف آن و همچنین تشکیل کمیته بررسی تخلفات شهردار و شورای شهر و بازبینی کلی قراردادهای پیمانکاری در طرح‌های عمرانی و واگذاری املاک  در این 100 روز انجام خواهد شد.

در بخش دیگری از وعده‌های 100 روزه مهرعلیزاده ایجاد رونق و رشد در بهسازی بافت‌های فرسوده و اجرای پروژه‌های ارزش‌افزا و محرک توسعه در این مناطق عنوان شده است. 

مهرعلیزاده همچنین به ضرورت اقدامات ویژه برای متروی شهر تهران اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر خطوط برون شهری فعال 95 کیلومتر و خطوط درون شهری 109 کیلومتر است، به تلاش برای افزایش ناوگان مترو و کاهش سرفاصله حرکت قطارها به 2 دقیقه تاکید کرد. 

جلسه بدون حضور خبرنگاران برای تصمیم گیری در خصوص زمان انتخاب شهردار

محمد سالاری در حاشیه جلسه انتخاب شهردار اظهار داشت: منتخبین شورای پنجم با علم به اینکه جلسه فعلی غیر رسمی است ولی یکی از نقاط قوت شورای پنجم است که با یک خرد جمعی و برنامه‌محوری نسبت به تسریع در امور مدیریت شهری اقدام کنند.

وی افزود: کاندیداهای شهرداری تهران برنامه‌های خود را ارائه دادند و امروز  یا نهایتاً در چند روز آینده شهردار تهران اعلام خواهد شد.

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: پس از اینکه شورای پنجم رسماً مشخص شد و پس از انتخاب هیأت رئیسه مجدداً رأی‌گیری قانونی برای انتخاب شهردار برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه شهردار تهران امروز مشخص خواهد شد یا در چند روز آینده، گفت: منتخبین شورای پنجم جلسه‌ای بدون حضور خبرنگاران برگزار خواهند کرد و در این جلسه در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.

سالاری افزود: باید در خصوص انتخاب هیأت رئیسه نیز تصمیم‌گیری لازم صورت بگیرد چرا که انتخاب هیأت رئیسه مقدم بر انتخاب شهردار است و به همین دلیل انتخاب نهایی شهردار شاید چند روزی با تأخیر انجام شود.

وی بیان داشت: سطح برنامه‌های کاندیداهای شورای شهر در تراز ممتازی قرار داشت و نظر بنده در مورد برنامه‌های ارائه شده مثبت بوده است.

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر صحبت‌های مرعشی دیگر کاندید شهرداری تهران که انصراف داده است، گفت: اینکه رأی‌گیری به صورت سرکاری باشد یک شوخی از طرف آقای مرعشی بود که با روحیه شوخ وی آشنا هستیم.

حاشیه های جلسه منتخبین شورا برای انتخاب شهردار
از تلگرام بازی شورایی‌ها تا شهرداری که از قبل انتخاب شده است

 در جلسه امروز منتخبین پنجمین دوره اسلامی شورای شهر تهران نامزدهای شهرداری تهران برنامه های خود را تشریح کردند.

در حاشیه تشریح برنامه های مرعشی، محمد سالاری خطاب به مرعشی گفت: حضور شما برای شهرداری تهران چقدر جدی است؟ زیرا ظرفیت شهردار شدن را دارید؟

و همچنین محمد علیخانی دیگر منتخب شورا گفت: شما چون شوخ هستید و همه را سر کار گذاشتید.می خواهم ببینم الان هم سر کار هستیم؟

علیخانی گفت: شما 20 رای دارید با توجه به برنامه هایتان اگر این حضور جدی باشد اولویت ما برنامه هاست.

که مرعشی در پاسخ آنها گفت: شما ما را سر کار گذاشتید و ما را دعوت کردید اینجا و می خواهید به کس دیگر رای بدهید!

محسن هاشمی منتخب دیگر شورای پنجم با اشاره به برنامه های مرعشی گفت: دیروز در برابر برنامه های آقای نجفی گفتیم لذت بردیم، اما در برابر شما باید بگوییم به برنامه های شما افتخار می کنیم.

همچنین در حاشیه جلسه مرعشی از نامزدی شهرداری تهران انصراف داد و گفت که رای من نجفی است.

همچنی خلیل آبادی منتخب دیگر شورای پنجم گفت: بعد از ظهر امروز برای جمع بندی نهایی تشکیل جلسه می دهیم و شاید امروز شهردار انتخاب نشود.

هنگامی که مهرعلیزاده در حال توضیح برنامه هایش برای شهرداری تهران بود تعدادی از منتخبین پنجمین دوره شورا در حال تلگرام بازی بودند و اخبار برای یکدیگر رد و بدل می کردند.

آغاز فعالیت رسمی پنجمین دوره شوراها از اول شهریورماه

معاون عمران و توسعه امور،شهری و روستائی وزارت کشور گفت: منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور از یکم شهریورماه سالجاری، فعالیت خود را رسماً آغاز می کنند.

هوشنگ خندان دل معاون عمران و توسعه امور،شهری و روستائی وزارت کشور طی سخنانی اظهارداشت: منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور از یکم شهریورماه سالجاری، فعالیت خود را رسماً آغاز می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس بخشنامه شماره 77809 مورخ 19 مرداد ماه وزیر کشور، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور، با دعوت مسئولین واحدهای تقسیمات کشوری مربوطه در اول شهریورماه 1396، به طور همزمان فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • P IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    56 10
    درایران متولدین 1330بازنشستگی ندارن ؟؟؟
  • CA ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    25 59
    چقدر تو حروم زاده ای مشرق نیوز
    • تمنا بانو IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
      43 6
      حرومزاده خودتی ابله . . .
    • محمد IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
      40 6
      حرومزاده تویی با اون کسی که جیرش میل میکنی
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    4 32
    ایشان هم سابقه عضویت شورای شهر و هم سابقه اجرایی در دولت دارد و از نظر سابقه مشکلی ندارد.تنها مشکل سن ایشان است
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    15 32
    مشرق یک خبر ساده رو سیاسی کردی
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
      8 1
      اگه یه آدم انقلابی انتخاب شده بود الآن خودتو جر میدادی !
  • مختار IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    33 18
    خود کرده راتدبیر نیست .خلایق هر چه لایق .حیف بود قالی باف بیشتر از این برای مردم تهران زحمت بکشد.
  • ایرانی IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    29 12
    تبریک به سران اصلاحات برای موفقیت در مهندسی افکار و مظلوم نمایی
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    23 16
    شهرداری که قبلا خود را در دوره وزارت آموزش و پروش و یا برنامه و بودجه خیلی خوب مزه خدماتش یادمان هست! نظیر فاجعه نظام جدید متوسطه
  • تمنا بانو IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    26 18
    خخخخ قلیون . . . ببنیم نجفی چه میکنه قالیباف زمانی هشتمین شهردار جهان بود اگه نجفی رتبه بالاتری از 8 بیاره تو جهان خیلی مرده البته بعید دانم اما خب راستی بنده خدا مگه بیماری قلبی نداشت از رسانه های اصولگرا درخواست میشود تمام اعمال شهردار اصلاح طلب را زیر ذره بین بذاره و مقابله به مثل کنه مثل همون اصلاح طلبانی که دوران شهرداری قالیباف در رسانه هایشان هر کاری دلشان خواست کردند و چه تهمت ها به او نزدند خواهشا همین کار را کنین چیزی که عوض داره گله نداره . . .
  • علی FR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    24 15
    بعد از آموزش و پرورش مال نوبت فاسد کردن شهرداری تهران است
  • تمنا بانو IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    17 8
    خب دوستان از امروز باید بپذیریم همه چیز تقصیر شهردار قلبه حتی اگه جناب مستر نجفی یه وقت پاشون لیز بخوره خدایی ناکرده و از اون صداها در حین افتادن شنیده شد اون هم تقصیر شهردار قبل میباشد . . .
  • شهریار IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    26 7
    تهران به فنا رفت که رفت
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    20 6
    سلام.یعنی بین اصلاح طلبان قحط الرجال بود که یک متخصص رو به عنوان شهردار انتخاب کنند؟نکنه میخان شهرداری رو برای دو انتخابات بعدی سرکیسه کنند؟
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    3 0
    خلایق هر چه لایق
  • علی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    4 0
    سلام به گرد قالیباف هم نمیرسند.
  • علی IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    3 0
    این آقا که ناراحتی قلبی داشت چطور میخواد شهرداری تهران رو اداره کنه ؟؟؟ قالیباف با مدیریت جهادی خدماتی ارائه کرد که از دست کسی ساخته نبود . اگر خط و خط بازی نبود بر اساس لیاقت بازم باید قالیباف رو انتخاب میکردند
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
      0 0
      باکشیدن قلیون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس