کد خبر 760148
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
مدارس

تأکید بسیاری از فرهنگیان بر انتخاب وزیری از خانواده بزرگ فرهنگیان است؛ وزیری که این وزارتخانه بزرگ و پرمشغله و پر مشکل را بشناسد و با برنامه و توانمندی بتواند اوضاع آن را سامان دهد.

به گزارش مشرق، وزارت آموزش و پرورش بزرگترین و عیال‌وارترین وزارتخانه دولت است که لازمه اداره خوب آن، بهره‌مندی از وزیری مقتدر و توانمند است؛ وزیری که به ترفیع جایگاه تعلیم و تربیت و آینده دانش‌آموزان کشور و منزلت معلمان بیندیشد و هدفی بالاتر از آن در برنامه‌اش جای نداشته باشد.

در این بین، یکی از مخاطبان با اهمیت وزیر آموزش و پرورش، جامعه یک میلیون نفری فرهنگیان هستند؛ جامعه بزرگی که مسئولیت عظیمی بر دوش دارند و همواره قرار گرفتن آنها در جایگاه و منزلت واقعی و توجه به شئوناتشان مورد توجه بوده است؛ دغدغه‌ای که گاه تنها در حرف دولتمردان نمود داشته و در معدود مواردی به عمل رسیده است.

در بحبوحه انتخاب وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی به سراغ فرهنگیان رفتیم تا نظر آنها را درباره مهم‌ترین شاخص یک وزیر مناسب برای وزارت آموزش و پرورش جویا شویم.

*وزیری می‌خواهیم که به مشکلات و مهم‌ترین اولویت‌های این وزارتخانه واقف باشد

باقری یک معلم اهل قلم و باسابقه، اظهار داشت: آموزش و پرورش وزیری از جنس خودش می‌خواهد، وزیری که به مشکلات و مهم‌ترین اولویت‌های این وزارتخانه واقف باشد.

وی افزود: فرهنگیان وزیری می‌خواهند که منزلت و شأن معلمان و دفاع از حقوق آنها را که مدت‌هاست مغفول مانده به جایگاه واقعی‌اش برساند زیرا معلم در نظام تعلیم و تربیت فعلی کارآیی و نقش الگویی خود را از دست داده است.

این معلم ادامه داد: وزیری مناسب جایگاه وزارت در آموزش و پرورش است که مشکلات نظام گسترده تعلیم و تربیت را درک کرده باشد و بتواند برای برون‌رفت از آن راهکار ارائه کند.

باقری به سیاسی‌کاری در انتخاب برخی وزرای آموزش و پرورش انتقاد کرد و بیان داشت: وزیر آموزش و پرورش باید بتواند معضلات فرهنگی این وزارتخانه را درک کند و برای آن راهکار داشته باشد.

* آموزش و پرورش وزیری خارج از جامعه فرهنگیان نمی‌خواهد

نوری، فرهنگی دیگری است که مهم‌ترین خصیصه وزیر آموزش و پرورش را تجربه کاری دانست و گفت: آموزش و پرورش وزیری خارج از جامعه فرهنگیان نمی‌خواهد زیرا چنین فردی درکی از مشکلات آموزش و پرورش ندارد.

یزدی خانم معلم خوزستانی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش باید معلمی را تجربه کرده باشد، گفت: چنین فردی نیاز و شرایط معلم را درک می‌کند و در سیستم هضم نخواهد شد و بر سر قول‌هایش پیرامون دغدغه‌های فرهنگیان باقی می‌ماند.

این معلم ادامه داد: بسیاری از وقت ما اکنون به تهیه گزارش و کاغذبازی می‌گذرد و آنقدر که درگیر بخشنامه‌ها هستیم به کار عملی و اثربخش نمی‌رسیم و از اصل کار پرورش بازمانده‌ایم.

*وزیری آموزش و پرورش بر موضوعات وسیع نظام تعلیم و تربیت اشراف داشته باشد

کسرایی معلم دیگری است که نظر خود را در خصوص مهم‌ترین خصوصیت وزیر آموزش و پرورش بیان کرد و اظهار داشت: وزیری برای این وزارتخانه برزگ مناسب است که به موضوعات وسیع نظام تعلیم و تربیت اشراف داشته باشد و این جایگاه وزارتخانه را در دولت محکم کند.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات فرهنگیان، مدارس هم با مشکلات بسیاری در حوزه تجهیزات و سرانه دست و پنجه نرم می‌کنند و مسئله استخدام‌ها و ورود بی‌ضابطه نیروها مشکلات فراوانی برای این وزارتخانه به وجود آورده است.

فاطمی یک معلم بازنشسته‌ است و مهم‌ترین خصوصیت وزیر آموزش و پرورش را کارآمدی دانست و بیان داشت: لازمه این کارآمدی اشراف است و لازمه اشراف هم تجربه کار در این وزارتخانه بزرگ؛ وی باید مراحل معلمی تا مدیریتی در سطح وزارت آموزش و پرورش را پله‌پله طی کرده باشد.

سلحشور یک معلم پرورشی است و اولویت قرار دادنِ توجه به بحران تربیتی دانش‌آموزان را برای وزیر آینده مهم عنوان کرد و گفت: دانش‌آموزان ما در شرایط خوبی نیستند و باتوجه به پروژه نفوذ فرهنگی دشمن و برنامه فرهنگی برای اسلام‌زدایی باید وزیر منتخب توانایی راهبری فرهنگی این وزارتخانه برای مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن را داشته باشد.

*خواست اکثر فرهنگیان چیست؟

تأکید بسیاری از فرهنگیان بر انتخاب وزیری از خانواده بزرگ فرهنگیان است وزیری که این وزارتخانه بزرگ و پرمشغله و پر مشکل را بشناسد و با برنامه و توانمندی بتواند اوضاع آن را سامان دهد؛ مشکل بزرگ وزارت آموزش و پرورش از دیرباز تا کنون گرفتار شدن این وزارتخانه در بازی‌های سیاسی انتخاب وزیر و مدیران است، وزرا و مدیرانی که بعد از ورود تا مدتی وقت کارشناسان برای توجیه آنها نسبت به برنامه‌های جاری تلف می‌شد و معمولاً علاقه‌ای به ادامه برنامه‌‌‌‌‌ها نداشتند و به این ترتیب برنامه‌هایی که زمان و هزینه بسیاری برای طرح ایده و اجرای آنها صرف شده بود عقیم و ابتر می‌ماند و جامعه‌ بزرگ دانش‌آموزان و فرهنگیان در این بین متضرر می‌شدند.

فرهنگیان آرزو دارند علاوه بر انتخاب وزیر بابرنامه و مقتدری که بر احوال آموزش و پرورش اشراف دارد، این وزارتخانه عملاً اولویت دولت در برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه قرار گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    0 0
    باز سایت شکست خورده در انتخابات هوس شیطانی کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس