کد خبر 759715
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
موگرینی

اخیرا اتحادیه اروپا بیانیه ای را به مناسبت سفر فدریکا موگرینی به تهران منتشر نموده و در آن به نکاتی در خصوص توافق هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ اشاره کرده است.

 به گزارش مشرق، بر این این بیانیه، موگرینی اظهار نموده است که برجام بر اساس شش گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس اهداف خود و نتایج اقتصادی ناشی از برداشتن تحریم‌های اقتصادی و مالی هسته‌ای به پیش می‌رود.

همچنین موگرینی بار دیگر نسبت به پایبندی مستحکم اتحادیه اروپا به این توافق تصریح کرد و اهمیت تاریخی آن، ابعاد چندجانبه و اهمیت آن برای ثبات منطقه‌ای و جهانی را یادآوری کرد. در نهایت، موگرینی بر ضرورت اجرای کامل و مؤثر توافق از سوی تمامی طرف‌ها طی تمامی دوره زمانی آن تأکید کرده است.

در خصوص بیانیه اخیر موگرینی نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. مهم ترین نکته، معطوف به ادعای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا د خصوص پیشبرد برجام بر اساس اهداف توافق هسته ای و نتایج اقتصادی ناشی از برداشتن تحریمهای اقتصادی و مالی است.

بدیهی است که بر خلاف این ادعا و علی رغم برداشته شدن برخی موانع اقتصادی، همچنان فاصله زیادی تا اجرایی شدن کامل برجام وجود دارد. موگرینی در حالی ادعای عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران (وفق سند برجام) را مطرح کرده است که همچنان بسیاری از بانکهای بزرگ اروپایی از همکاری با ایران اجتناب می کنند. همچنین، وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا، چه در دوران اوباما و چه در دوران ترامپ مانع از عادی سازی ارتباطات بانکی و حتی تجاری با ایران شده است.

فراتر از آن، حدود ۴ ماه قبل، وزارت امور خارجه انگلیس نیز همگام با ایالات متحده آمریکا بیانیه ای منتشر کرد و در آن، از ایران به عنوان مکانی پرچالش برای سرمایه گذاری نام برد. آیا از دید فدریکا موگرینی این موارد مصداق پیشبرد اهداف برجام محسوب می شود!؟

آیا موگرینی که در ادوار نهایی و تعیین کننده مذاکرات هسته ای در لوزان و وین حضور داشت، نسبت به هدف اصلی ایران مبنی بر رفع همه تحریمهای هسته ای  و موانع اقتصادی و تجاری ناشی از آن آگاه نبود؟ در چنین شرایطی موگرینی چگونه ادعا می کند که اوضاع به خوبی پیش می رود!؟

واقعیت امر این است که فدریکا موگرینی به عنوان مسئول کمیسیون مشترک برجام نباید از وظیفه خود مبنی بر مهار سرکشی های ایالات متحده و حتی برخی کشورهای اروپایی مانند انگلیس شانه خالی کند.

بیان ادعاهای غیر واقعی از جمله اجرایی شدن کامل برجام و تحقق اهداف اقتصادی محقق شده در آن، نمی تواند بار مسئولیت موگرینی و همراهانش را در این خصوص کاهش دهد. نکته دیگر اینکه موگرینی تاکنون در برابر تحریمهای جدید ایالات متحده علیه ایران، که ناقض متن و روح برجام می باشد موضع قاطعانه ای اتخاذ نکرده است.

آیا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قصد دارد بار دیگر این نقض عهد را نادیده انگاشته و از کنار آن به راحتی عبور کند؟ بدون شک، یکی از مطالبات جمهوری اسلامی ایران از مسئول کمیته بررسی برجام، اتخاذ رویکردی غیر سیاسی در قبال تعهدات طرفهای توافق هسته ای است.

تاکنون این انتظار به خوبی از سوی موگرینی برآورده نشده است. چنانچه موگرینی اذعان کرده است، مطابق ۶ گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده است. این در حالیست که ایالات متحده آمریکا به نقض عهد خود در این خصوص همچنان ادامه می دهد. در چنین شرایطی مستندات نقض برجام از سوی آمریکا باید مورد توجه موگرینی قرار گیرد و رفتار وی در مقابل واشنگتن، تابعی از ملاحظات سیاسی اروپا نباشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس