اتومبیل

انجام منظمِ دوازده موردی که در زیر گفته شده است، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ی تعمیرات، وقت، سوخت و همچنین افزایش شتاب خودروی شما می‌شود.

به گزارش مشرق، یک خودرو با رسیدگی و سرویس‌های به موقع همیشه در حالت ایده‌آل قرار خواهد داشت، حس سوار شدن بر یک اتومبیل مرتب همیشه باعث رضایت شما خواهد شد و علاوه بر این انجام منظمِ ۱۲ موردی که در زیر گفته شده باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ی تعمیرات و وقت و سوختِ و همچنین افزایش شتاب خواهد شد.

سرویس های دوره‌ای

انجام به موقع این سرویس‌ها طبق کیلومتر اعلام شده توسط سازنده ضروری است. منظور از سرویس‌های دوره‌ای تعویض روغن و فیلترها است. روغن‌های داخلی در حال حاضر استانداردهای بالایی دارند و برای تعویض روغن نیاز به خرید روغن‌های مارک‌دار و گران قیمت خارجی نیست. اگر در مکان‌های پرگردوغبار و آلوده تردد می‌کنید و بیشتر در ترافیک‌ها هستید، روغن و فیلتر هوا را سریعتر از اوقات دیگر تعویض کنید. سعی کنید با هر بار تعویض روغن، فیلتر روغن را هم تعویض کنید، انجام به موقع این سرویس‌ها گاها تا ۵٪ به قدرت خودرو اضافه می‌کند و کاهش مصرف سوخت را به دنبال دارد.

گیربکس

واسکازین گیربکس هر ۵۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد، در صورت بد جا رفتن دنده‌ها یا شنیدن صداهای غیر عادی از گیربکس آن را به مکانیک مربوطه نشان دهید، چرا که سهل انگاری در این زمینه خرج‌های سنگین‌تری را به شما تحمیل خواهد کرد. دیسک و صفحه کلاچ مرغوب هم معمولا در حدود ۸۰ هزار کیلومتر به درستی به انجام وظیفه خواهد پرداخت.

سیستم برق

وایرها را هر ۸۰ هزار کیلومتر و شمع‌ها را بسته به نوع آن در حدود ۳۰ هزار کیلومتر تعویض کنید، سعی کنید از شمع‌های توصیه شده کارخانه استفاده کنید. اگر باتری شما از نوع تر و آبی است هر ماه نسبت به تنظیم سطح آب مقطر آن اقدام کنید، توجه داشته باشید که چه در باتری های آبی و چه خشک، سرباتری‌ها نباید سولفاته شده باشند، در اینصورت نسبت به رفع آن با شستشوی آب‌داغ اقدام کنید و بر روی آن‌ها کمی گریس بمالید.

جلوبندی و فرمان

جلوبندی خودروی خود را هر شش ماه بررسی کنید و در صورت وجود ایراد آن‌را برطرف کنید. هر ۲۰ هزار کیلومتر میزان فرمان بزنید، این کار علاوه بر فرمان‌پذیری بهتر باعث سلامت سیستم جلوبندی و تایرهای شما خواهد شد. علاوه بر این در فرمان‌های هیدرولیک، سطح مایع هیدرولیک بررسی شود.

شیشه شور و برف‌پاک‌کن

سعی کنید در محفظه شیشه شور از مایع‌های مخصوص به جای آب استفاده کنید، این کار باعث سلامت برف‌پاک‌کن و مجوعه شیشه شور می‌شود. توجه داشته باشید که تیغه‌های برف‌پاک کن هر سال نیاز به تعویض دارند.

لاستیک‌ها

هر ۲۰ هزار کیلومتر لاستیکها محور عقب را با جلو جابه‌جا کنید و در صورت بالانس نبودن و احساس لرزش آن‌ها را بالانس کنید. بهتر است هر ۴ لاستیک بالانس شوند. همچنین همیشه از تنظیم بودن باد لاستیک‌ها اطمینان حاصل کنید، میزان نبودن باد علاوه بر افزایش مصرف سوخت و کاهش شتاب، باعث کشیدن فرمان و گیج بودن آن می‌شود.

سیستم سوخت رسانی

هر ۵۰ هزار کیلومتر نسبت به شستشوی سوزن‌ انژکتورها اقدام نمایید. دستگاه‌های شستشو و رفع عیب انژکتور، هم اکنون در بسیاری از مراکز خدماتی خودرو موجود است. در صورتی که از خودروی کاربراتوری استفاده می‌کنید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید، کاربراتورها هم نیاز به رسیدگی و شستشو دارند. بدلیل وجود آب و آلودگی در بنزین‌های داخلی بهتر است هر ۱۰ هزار کیلومتر فیلتر بنزین را هم تعویض کنید.

بار اضافی

صندوق عقب و داشبورد خودرو با انباری منزل تفاوت‌هایی دارند! پس همین حالا وسایل غیر ضروری را خارج کنید تا نقشی در افزایش شتاب و کاهش مصرف خودرویتان داشته باشید. همچنین در صورت وجود باریند و عدم استفاده، آن را باز کنید.

کولر و بخاری

در زمستان از کارکرد درستِ ترموستات اطمینان حاصل کنید، در خودرویی که ترموستات به درستی عمل می کند نیازی به جای‌گذاری کارتن یا موارد دیگر در جلوپنجره نیست! در فصل سرما هر دو هفته سیستم ایرکاندیشن خودرو را برای دقایقی روشن کنید، این عمل باعث سلامت این مجموعه خواهد شد.

سیستم خنک کننده

در یک شهر با شرایط آب و هوایی مناسب از مخلوط ۷۰ درصد آب و ۳۰ درصد ضدیخ در رادیاتور استفاده کنید و همیشه از متناسب بودن سطح مایع خنک کننده اطمینان حاصل فرمایید. مایع خنک کننده را هر دو سال یکبار تعویض کنید.

سیستم ترمز

همیشه از درستی کارکرد این مجموعه حیاتی اطمینان حاصل کنید. هیچ‌گاه با لنت ترمز رو به اتمام رانندگی نکنید، اتمام لنت باعث ایجاد خط‌ و خش در دیسک ترمز خواهد شد. سعی کنید لنت ترمز تمام شده را با مرغو‌ب‌ترین جنس موجود در بازار تعویض کنید. از روغن ترمز هم غافل نباشید و آن را هر دو سال یکبار تعویض کنید.

بدنه

شستشوی به موقع بدنه باعث شفافیت رنگ خواهد شد. هر دو ماه یکبار از واکس مخصوص استفاده کنید و هر دو سال یکبار آن‌را پولیش کنید. همچنین خط و خش ها را در کوتاه‌ترین زمان برطرف کنید.

منبع: دنده۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    6 1
    بسیارعالی بود دست شمادردنکند،.احسن ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس