به گزارش مشرق به نقل از فارس، در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش در نشست بررسی تحول بنیادین در آموزش و پرورش که عصر دیروز در غرفه این خبرگزاری برگزار شد، در پاسخ به پرسشی در خصوص جایگاه معلمان در تحول بنیادین و میزان تحقق این امر با توجه به دو شغله بودن بعضی از آنان، گفت: در نقشه جامع علمی کشور هرجا سخن از معلم آمده استٰ نام معلم در کنار استاد دانشگاه و پژوهشگر قرار گرفته است. به عنوان مثال در راهکار شماره 2 از بخش اهداف و برنامههای سند چشمانداز تحت عنوان «ارتقای جایگاه علمی و اجتماعی معلمان، استادان دانشگاه، پژوهشگران و فناوران» مطالبی آمده است.
وی افزود: سؤال من این است که اگر اساس تحول بنیادین، معلم است و در نقشه جامع علمی کشور نیز موضوع پژوهشگری معلمان مورد تأکید قرار گرفته است بنابراین معلمان در چه فرصتی میتوانند کار پژوهشی انجام دهند تا دانشآموز پژوهشگر بار بیاورند؟
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در آموزش و پرورش 570 هزار فرهنگی زن در جایگاههای مدیر مدرسه یا مدیر اجرایی مشغول به کارند که از این تعداد 400 هزار نفر از آنها تا اول مهر امسال 6 روز در هفته کار میکردهاند. بنابراین خانمی که 6 روز در هفته کار میکند چگونه دانشآموز پژوهنده تربیت میکند؟
حاجیبابایی تصریح کرد: برخیها میگویند مدارس پنجشنبهها نیز دایر باشند و برخی نیز متأسفانه میگویند که چرا معلمها یک روز کمتر کار میکنند؟؛ پاسخ این است که معلم پژوهشگر و نیروی آموزشی است و در دانشگاهها نیز به حق اساتید 2 روز تدریس میکنند و 5 روز تحقیق و پژوهش؛ اما ما میگوییم که معلمها 6 روز کار کنند و هیچ تحقیقی نکنند و دانشآموز پژوهشگر نیز تربیت کنند؛ در حالی که این نگاه تناقض دارد.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: بنابراین اگر خواهان دانشآموز پژوهشگر هستیم باید مدیر مدرسهای که 500 دانشآموز زیردستش است و معلمان آن مدرسه فرصت مطالعه و تحقیق داشته باشند و البته این حق دانشآموز نیز هست که در کنار خانواده باشد.
وی خاطرنشان کرد: خانواده در نظام تعلیم و تربیت حرف اول را میزند و بعد آموزش و پرورش مطرح میشود اما ما چقدر به دانشآموز فرصت دادهایم که در کنار خانواده خود باشد؟ پدر و مادر هر کدام 6 روز کار میکنند و دانشآموز هم 6 روز در مدرسه است و در روزهای جمعه نیز که همه در خانه هستند هر کدام کاری انجام میدهند که برای هفته جدید آماده شوند حتی برای آن یک روز هم همدیگر را نمیبینند.
حاجیبابایی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت یعنی اینکه دانشآموز در کنار خانواده باشد و این بهترین نوع تعلیم و تربیت است، گفت: اگر به دنبال آن هستیم که دانشآموز و معلم به مسائل عبادی و ورزشی خانوادگی برسند چه وقتی باید به این کارها برسند آن هم در شرایطی که تا پنجشنبه کار میکنند و صبح جمعه تا شب نیز باید برای هفته جدید آماده شوند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نخستین رمز تحول در آموزش و پرورش این است که تمام شرایط پژوهشگری را برای معلم فراهم کنیم.
وی با اشاره به طرح هوشمندسازی مدارس اظهار داشت: اگر بخواهیم دانشآموزی تربیت کنیم که پژوهشگر، مؤمن و متعهد باشد باید مدرسه محل تحصیل او حتماً مشاور داشته باشد به آی تی و فناوریهای نوین مجهز باشد و علاوه بر اینها معلم ورزش و مربی بهداشت نیز در آنها فعالیت کند و خانوادهها نیز صددرصد با مدرسه همکاری داشته باشند.
حاجیبابایی با اشاره به طرح تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه اظهار داشت: ما هفته را به سه قسمت تقسیم کردهایم و اعلام کردهایم که در نوبت صبح از شنبه تا چهارشنبه با محوریت مدرسه کار آموزشی انجام شود و بعدازظهرها نیز با 50 درصد مدیریت خانواده و 50 درصد مدیریت مدرسه فوق برنامهها، کلاسهای کنکور و قرآن کریم در مدارس دایر شود و در بخش سوم نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه، دانشآموزان با محوریت خانواده و با کمک صدا و سیما در کنار هم باشند و به هم کمک کنند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این نسخه ما برای نظام تعلیم و تربیت است که اگر تا 2 سال دیگر جواب نداد نشان میدهد که ما اشتباه کردهایم.
* مشکل شغل دوم معلمان و پاسخ آقای وزیر
وی در ادامه در پاسخ به این موضوع که با وجود آزاد شدن وقت معلمان در روزهای پنجشنبه آنها به شغل دوم مشغول میشود و فرصت کار پژوهشی نمییابند، گفت: در میان یک میلیون معلم ممکن است تعدادی به این شکل باشند. به همین خاطر بعدازظهر مدارس را به این موضوع اختصاص دادهایم که با محوریت خانواده و مدیریت مدرسه کلاسهای کنکور و تقویتی و فوق برنامه تشکیل شود و معلم آن مدرسه بتواند با تدریس در این کلاسها هم برای خودش کمک باشد و هم برای مدرسه.
حاجیبابایی در عین حال تصریح کرد: ممکن است که این مسئله اتفاق بیفتد که معلمان شغل دوم داشته باشند و البته در همه جا نیز امکان دارد، اما من به شما میگویم کسانی هستند که در مسئولیتهای بالای اجتماعی کار میکنند اما مدتی نیز کار دوم حلال انجام میدادهاند. اما به طورکلی در طول این دو سال قدمهایی برداشته شده است که خیلی از این مسائل در حال برطرف شدن است.