کد خبر 758664
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
بمب اتم انفجار هسته ای

روز یکشنبه ششم آگوست (۱۵ خرداد) هفتادودومین سالگرد حمله اتمی آمریکا به شهر هیروشیما ژاپن است که در پی آن هزاران تن از مردم بی‌گناه این شهر جان خود را از دست دادند.

 به گزارش مشرق، آمریکا در میانه جنگ جهانی دوم در روز ششم آگوست سال ۱۹۴۵ یک بمب اتمی را بر شهر هیروشیما و ۳ روز بعد یعنی در نهم آگوست یک بمب اتمی دیگر را بر فراز شهر ناکازاکی ژاپن منفجر کرد تا تنهاترین کشوری باشد که تاکنون از بمب اتمی برای کشتار انسان‌ها استفاده کرده باشد.
فاجعه انفجار پسر کوچک و مرد چاق

«هری ترومن» رئیس‌جمهور وقت آمریکا حمله اتمی نخست به شهر هیروشیما را ساعت هشت و پانزده دقیقه صبح به وقت محلی ژاپن صادر کرد؛ بمب‌افکن‌های آمریکا در این حمله یک بمب اتمی معروف به «پسر کوچک» که در بردارنده ۶۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ بود را بر سر شهر هیروشیما رها کردند که در ارتفاع ۵۴۸ متری منفجر شد.

پس از حمله نخست سه روز بعد در نهم آگوست به ناگهان دوباره ارتش آمریکا بمب اتمی چهارونیم تُنی را بر سر مردم شهر ناکازاکی فرود آورد؛ این بمب دربردارنده حدود ۱۰ کیلوگرم پلوتونیوم ۲۳۹ بود که به خاطر بزرگی اندازه آن نسبت به بمب اولی به «مرد چاق» معروف شد. به این ترتیب آمریکا کارایی هردو نوع بمب اتمی خود یعنی بمب اورانیومی و بمب پلوتونیومی را با بر روی انسان‌های بی‌گناه شهرهای هیروشیما و ناکازاکی آزمایش کرد.

حمله اتمی آمریکا به شهر هیروشیما در دقایق اولیه ۷۰ تا ۸۰ هزار کشته بر جای گذاشت و حمله به ناگازاکی نیز بلافاصله بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر قربانی شدند و تا پایان سال ۱۹۴۶ قربانیان حمله اتمی آمریکا به بیش از ۲۲۰ هزار نفر رسید. بنا بر اعلام مقامات ژاپنی هنوز هم سالانه نزدیک به ۳ هزار نفر به دلیل سرطان ناشی از تشعشعات اتمی قربانی می‌شوند.
استدلال آمریکا برای توجیه فاجعه

با ویرانی و وحشتی که این حمله‌های اتمی آمریکا به وجود آورد عملا نقطه پایانی بود بر جنگ جهانی دوم و به همین دلیل هم ترومن رئیس‌جمهور وقت آمریکا درباره چرایی این فاجعه انسانی به سادگی استدلال می‌کند که اگر با این حمله جلوی پیشروی‌های ژاپن در میدان‌های جنگ گرفته نمی‌شد و جنگ جهانی دوم پایان نمی‌یافت، دو میلیون کشته‌ دیگر به آمار قربانیان جنگ جهانی دوم اضافه می‌شد.

با این استدلال لابد از دست‌دادن ۲۲۰ هزار نفر در مقایسه با ۲ میلیون نفر عدد خیلی کمی است و حمله اتمی آمریکا نه به‌ناچار بلکه کاملا هدفمندانه و به قصد نجات میلیون‌ها انسان دیگر صورت گرفته است!؛ اگرچه این سخنان ترومن نزدیک به ۷۳ سال پیش گفته شده، اما استدلال او برای مردمان این عصر نیر بسیار آشناست چرا که در در دهه گذشته مقامات آمریکایی با همین استدلال و به قصد دفاع از بشرهای نقاط مختلف جهان به ویژه خاورمیانه نابودی میلیون‌ها انسان را با «جنگ‌افروزی بشردوستانه» توجیه کردند و می‌کنند.
علت واقعی حمله اتمی آمریکا به ژاپن

پایگاه تحلیلی «گلوبال ریسرچ» در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۱۶ در گزارش مفصل و مستندی علل واقعی بمباران اتمی شهرهای ژاپن را برملا می‌کند.

نویسنده در ابتدا اعتراف می‌کند که من هم مثل همه آمریکایی‌ها تصور می‌کردم که به خاطر پایان دادن به جنگ ویرانگر جهانی دوم و به قصد نجات زندگی مردم آمریکا و ژاپن، ارتش آمریکا بمب‌های اتمی را در هیروشیما و ناکازاکی استفاده کرده‌است. اما بسیاری از مقامات نظامی و سیاسی وقت آمریکا چیز دیگری می‌گویند.

وی در ادامه به اظهارات و گزارشات متعددی از مقامات مختلف نظامی و سیاسی وقت آمریکا و نیز مورخان و محققان اشاره می‌کند که حرف مشترک همه آن‌ها، این است که ژاپن حتی در صورت عدم استفاده از بمب اتمی هم قطعا تسلیم می‌شده است. پس چرا ژاپن بمباران شد؟

گلوبال ریسرچ ضمن اشاره به مستندات و گزارشاتی درباره عدم لزوم استفاده از بمب اتم، به چند اظهار نظر جالب درباره علت استفاده از آن اشاره می‌کند. به عنوان مثال از قول فرمانده ناوگان سوم آمریکا می‌نویسد که استفاده از بمب اتمی علیه مردم ژاپن، به خاطر این بود که دانشمندان می‌خواستند اسباب بازی ساخته‌ی خودشان را آزمایش کنند!.

گلوبال ریسرچ در پایان با ارائه شواهدی از اظهارنظر محققان و مورخان و اسناد به‌دست‌آمده و با اشاره به آغاز جنگ سرد بین آمریکا و شوروی درباره هدف اصلی حمله اتمی آمریکا می‌نویسد: هدف اصلی چیزی نبود جز پیام آمریکا به شوروی. ترومن و مشاورانش عقیده داشتند که انحصار اتمی آمریکا، می‌تواند اهرم فشاری دیپلماتیک در مواجهه با شوروی باشد، در حقیقت بمباران اتمی ژاپن، اولین پرده از جنگ سرد بین آمریکا و شوروی بود.

روز پس از بمباران اتمی و نابودی هیروشیما، ترومن رضایتش را از این اقدام جنایتکارانه با این عبارت بیان کرد: «موفقیتی بزرگ و غیرقابل مقاومت! ». بی جهت نبود که پرسنل نظامی دخیل در بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی پس از اتمام عملیات مورد تشویق دولت وقت آمریکا قرار گرفتند.
هراس از حمله اتمی حربه اعمال تحریمهای آمریکا

به هر حال دلیل واقعی هرچه باشد هم‌اکنون در تاریخ بشر ثبت شده‌است که آمریکا تاکنون تنها و نخستین کشوری است که یکی از مرگبارترین سلاح‌های کشتار جمعی را علیه انسانها، آن هم نه انسان‌های حاضر در میدان جنگ بلکه غیرنظامیان به کار بردند.

بار دیگر این واقعیت ساده و انکارناپذیر را تکرار کنیم که حمله اتمی به شهرهای ژاپن را آمریکا انجام داد تا این طنز تلخ هر چه بیشتر در کاممان تلخ‌تر شود که هنوز که هنوز است این کشور به همراه متحدانش داعیه‌دار دفاع از حقوق انسان‌ها هستند اما حق حیات، این ابتدایی‌ترین حق انسان‌ها را به سادگی از آن‌ها سلب می‌کنند.

آمریکا تنها کشوری است که تاکنون از بمب اتمی علیه انسان‌ها استفاده کرده و تنها کشوری است که ردپایش در تمام ناآرامی‌ها و نابودی کشورها و انسان‌ها در چهارگوشه جهان دیده می‌شود، اما با این حال همچنان بسیاری از کشورها را به بهانه «نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم» و از همه جالب‌تر تلاش برای دست‌یابی به سلاح اتمی و کاربرد آن علیه مردم کشورهای دیگر تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار می‌دهد.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    74 5
    مرگ بر امریکا
    • علا IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      14 3
      لعنت بر حقوق بشر آمریکایی
  • علی ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    50 4
    این لکه ننگ فراموش شدنی نیست.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    47 4
    و همین آمریکا شده پلیس هسته ای جهان. درست عین غلامان اصلاح طلبش که هم بیشترین فحاشی ها و هتاکی ها را به مخالفانشان می کنند و هم شعار ادب مرد بهتر از دولت او است سر می دهد.
  • امیر IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    63 9
    ژاپن توسط امریکا بمباران اتمی شد ولی انتقام این نسل کشی را پس از 73 سال توسط کره ای ها از امریکا گرفته خواهد شد وآن موقع امریکا خواهد فهمید نسل کشی یعنی چه
  • نور IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    22 5
    جاي جالبش اينه كه اونوقت اينها ادعاي دمكراسي و حقوق بشر دارن
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    13 3
    دور نیست عذاب الهی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس