کد خبر 757661
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
اصلاح طلبان

روزنامه آرمان به همراه برخی از چهره‌ها و رسانه‌های جریان اصلاحات برخلاف شعارهایشان به دنبال سهمشان از روحانی هستند؛ موضوعی که روزنامه افکار در طرح و گزارشی جالب به آن پرداخته است.

به گزارش مشرق، روزنامه افکار در گزارشی نوشت: ضرب المثل معروف «گربه محض رضای خدا موش نمی گیرد» با سیاست های امروز جریان اصلاح‌طلب در سهم خواهی از روحانی برای چینش کابینه دولت دوازدهم مصداق پیدا کرده است.

هرچند که برخی از بزرگان و شخصیت های جریان اصلاح طلب پیش از انتخابات (چه دور اول چه دور دوم) عنوان می کردند که حمایت های ما را نباید به عنوان سهم خواهی تلقی کرد اما نگاهی به روزنامه های دیروز (چهارشنبه 96/5/11) اصلاح طلب دقیقا برعکس این موضوع را نشان می دهد.

روزنامه ها و رسانه های این جریان سعی کردند با تهیه گزارش، گرفتن مصاحبه و نگارش یادداشت رئیس جمهور را تحت فشار قرار دهند که کابینه دولت دوازدهم را از بین چهره های اصلاح طلب انتخاب کند.

در همین رابطه و در اقدامی بی سابقه، روزنامه «آرمان امروز»؛ گوشواره، گزارش، تیتر یک و سرمقاله و بخشی از یادداشت های خود را به این موضوع اختصاص داد.

این روزنامه ابتدا از گفت و گوی آیت الله موسوی تبریزی که گفته بود: «اصلاح‌طلبان باید مطالبات و خواسته‌های خود را در خصوص چینش کابینه و انتخاب وزرا، در قالب شرایط وزیر مطلوب به رئیس جمهور پیشنهاد دهند، نه اینکه آن را به عنوان شخص یا فرد خاص به رئیس جمهور تحمیل کنند» تیتر «فقط رای 24 میلیونی اصلاح طلبان پایگاه روحانی است» را انتخاب کرد.

در سرمقاله خود به قلم سیدمحمود میرلوحی با تیتر«خواست جامعه،کابینه ای اصلاح طلب» نیز بدون توجه به قریب به 26 میلیون نفری که به روحانی رای ندادند(مجموع نفراتی که در انتخابات شرکت نکردند و نفراتی که به حجت الاسلام رئیسی رای دادند) جامعه ایران را همان 24 میلیون نفری که به رئیس جمهور رای دادند معرفی کرد و از رئیس جمهور خواست که کابینه اش تنها اصلاح طلبان حضور داشته باشند.

این روزنامه در گزارش اصلی خود بدون هیچ تعارفی با انتخاب تیتر «وقت راستی آزمایی روحانی» سعی کرده تا روحانی را فارغ از این که روحانی، رئیس‌جمهور 80 میلیون ایرانی است، وی را متعلق به همان 24 میلیون رای دهنده معرفی کند.

صفحه نخست روزنامه آرمان در روز چهارشنبه که اکثر مطالب آن به سهم خواهی از دولت اشاره دارد

رئیس جمهور 24 میلیون نفری باش!

سهم خواهی اصلاح طلبان در گزارش یک روزنامه آرمان نمود بیشتری پیدا کرد جایی که تعدادی از نمایندگان و فعالان سیاسی اصلاح طلب بر این خواسته پافشاری کردند.

 قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده اعتدالی مجلس دهم در گفت و گو با آرمان صراحتا اعلام کرده که روحانی تصمیمی باید بگیرد که زحمت حامیان و رأی‌دهندگان جبران شود!

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید نیز از اخبارهای شنیده شده طی روزهای گذشته ابراز نگرانی کرد و گفت اگر کابینه مطابق مطالبات 24میلیون رأی نباشد، باعث دلخوردی، سرخوردگی و ناامیدی پشتوانه اجتماعی خواهد شد. ما منتظر راستی‌آزمایی صحبت‌های آقای روحانی هستیم.

یکی از حقوقدانان اصلاح طلب به نام نعمت احمدی گفت: «اخباری که از کابینه به گوش می‌رسد، تاحدی ناامید کننده است. حتی گفته می‌شود که آقای روحانی پاسخگوی بزرگان اصلاحات هم نیست. در واقع این رویکرد اشتباهی است که یک شخص از نردبان اصلاح‌طلبان بالا برود و برای اصولگرایان و مخالفان دولت کابینه را چینش کند که مشکلات بسیاری برای همین دولت به وجود آورده بودند. به نظر من این موضوع بسیار ناامیدکننده است.

احمد مازنی، نماینده اعتدالی مجلس دهم نیز به «آرمان» توضیح می‌دهد: وقتی یک رویکرد و گفتمان مورد انتخاب مردم قرار گرفته، لاجرم باید سیاست‌ها و مهره‌هایی که انتخاب می‌شوند، وفادار به عهدی باشند که با مردم بسته شده است. مهم‌ترین آزمون دولت، چینش کابینه است که باید متناسب با شعارها باشد، زیرا ممکن است اعتماد مردم را مورد آسیب قرار بدهد.»

علی صوفی وزیر دوران اصلاحات هم تعارف را کنار گذاشت و صراحتا اعلام کرد: مسئولیت کابینه متوجه آقای روحانی است؛ از سوی دیگر اصلاح‌طلبان نیز به علت حمایت از روحانی در انتخابات اخیر در مقابل اعتماد مردم به دعوتشان مسئولیت دارند. مطالبه مردم این است که کابینه‌ای در سطح شعارهای آقای روحانی در انتخابات به مجلس معرفی شود. برخی سعی می‌کردند در دولت اول روحانی گفتمان جدید را جایگزین گفتمان اصلاح‌طلبان کنند که با شکست روبه‌رو شد و شاهد بودیم روحانی با گفتمان اصلاحات و سپردن ستادهای انتخاباتی خود به اصلاح‌طلبان به پیروزی رسید. در نتیجه انتظار این است که روحانی تحولات اساسی و همسو با شعارهای خود را در کابینه ایجاد کند.

غلامرضا حیدری دیگر نماینده لیست امید تهران هم تاکید کردکابینه باید مبتنی بر24میلیون رأی داده‌شده به آقای روحانی باشد.

کابینه نباید فراجناحی باشد

رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام و از اعضای مؤسس حزب اعتماد ملی هم طی یادداشتی به صراحت اعلام کرد که کابینه نباید فراجناحی باشد. بخشی از این یادداشت را می خوانید:

اکنون در آستانه انتخاب کابینه جدید دولت هستیم. از یک‌سو مطالبات مردم و از سوی دیگر، وعده‌های انتخاباتی دستگاه تبلیغاتی دولت و شخص آقای روحانی باعث می‌شود رئیس‌جمهور ملزم به چینش کابینه‌ای اصلاح‌طلب شود و اعضای کابینه به گفتمانی که مردم به آن رأی داده‌اند، باور داشته باشند.

 بارها اشاره شده است که آقای روحانی با پشتوانه رأی 24میلیونی، شعارهایی در انتخابات مطرح کرده و وعده‌هایی به مردم داده که باید اجرا و محقق شوند. برای اجرای این قول‌ها و شعارهاکه عمدتا اصلاح‌طلبانه است و تناسبی با اصولگرایان ندارد، نیازمند کابینه‌ای همسو و هماهنگ با رئیس‌جمهور هستیم. اگر برخی وزرا مانند دولت یازدهم ناهماهنگ باشند و همراه با رئیس‌جمهور نباشند، هم دولت متضرر می‌شود و هم ملت آسیب می‌بیند. آقای روحانی باشعارهای اصلاح‌طلبانه خود موفق شد حمایت همه اصلاح‌طلبان را به سمت خود ببرد و بدون‌شک نیز رمز موفقیت او در انتخابات، حمایت اصلاح‌طلبان بوده است. در چنین شرایطی اگر انتظار باشد که کابینه‌ای فراجناحی تشکیل شود و به‌صورت شرکت تعاونی، به همه جناح‌ها سهم داده شود، انتظار بحقی نیست.

سیدفاضل موسوی از دیگر چهره های اصلاح طلب هم در یادداشت دیگر این روزنامه نوشت:  رئیس‌جمهور باید مطابق میل 24 میلیون پشتوانه رای خود عمل کند و در راستای توسعه و پیشرفت کشور تغییراتی در سطح مدیران کشور انجام دهد. دو سال پس از روی کار آمدن دولت یازدهم صاحبنظران و متخصصان به رئیس‌جمهور توصیه کردند که این دولت بهم ریخته و برخی ارکان آن درست کار نمی‌کنند، اما بنا به هردلیلی این تغییرات صورت نگرفت یا دیر صورت گرفت.

گزارش روزنامه افکار از سهم خواهی روزنامه آرمان و اصلاح طلبان

البته آفتاب یزد دیگر روزنامه اصلاح طلب هم  با گفت و گوهایی با چهره های اصلاح طلب سعی کرد رویه سهمی در این سهم خواهی ایفا کند. حال باید با توجه به سهم خواهی گسترده چهره های اصلاح طلب از روحانی دید که وی تحت فشار آن ها قرار می گیرد یا کابینه را با توجه به منافع 80 میلیون ایرانی معرفی می کند.

منبع: روزنامه افکار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس