کد خبر 756591
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
اعزام نخستین کاروان حجاج از همدان

رئیس سازمان حج و زیارت برگزاری مراسم عمره را منوط به برگزاری مناسب مراسم حج تمتع دانست و گفت: حج در اصل سفر سختی است و حجاج خود را برای سختیها آماده کنند.

به گزارش مشرق، حمید محمدی امروز در حاشیه مراسم بدرقه نخستین گروه حجاج ایرانی در جمع خبرنگاران درباره آخرین توصیه‌ها به زائران حج تمتع 96 اظهار کرد: مهمترین توصیه‌ها را رهبر معظم انقلاب به زائران انجام دادند و حجاج کشورمان باید از فرصت طلایی عبادت در سرزمین وحی، بهترین بهره را کسب کنند.

وی ادامه داد: توصیه‌های لازم به کاروانها منتقل شده و زائران هم به نکاتی همچون نماز اول وقت و بهره‌گیری از فضای معنوی مدینه و مکه توجه کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت شرایط آب‌وهوایی عربستان سعودی را گرم دانست و تصریح کرد: حجاج ایرانی تا حد امکان از رفت‌وآمدهای بدون ضرورت خودداری کنند و بیشتر انرژی خود را برای اعمال و مناسک حج قرار دهند.

به گفته محمدی، حجاج ایرانی به حساسیتها و قوانین عربستان سعودی دقت عمل داشته باشند و به نکات مطرح از سوی کاروانها توجه کنند.

وی افزود: حجاج برای عزیمت به زیارت و بهره‌مندی از فضای عبادات به صورت انفرادی حرکت نکنند و با یکدیگر به حرمها تشرف یابند.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: در مدینه مشاهده شده که افرادی یا خودروهایی در مقابل هتلها توقف کرده و زائران را برای خرید در بازار دعوت می‌کنند که زائران باید اکیداً از سوار شدن به این خودروها پرهیز کنند.

محمدی ادامه داد: مسائل بهداشتی و نکات ایمنی برای سلامت زائران نیز یکی دیگر از خواسته‌های ما است که باید مورد توجه حجاج قرار گیرد تا انشاالله مشکلی پیش نیاید.

وی حج تمتع را برای همه حجاج سفری آسان و راحت ندانست و تصریح کرد: حج در اصل سفر سختی است و حجاج خود را برای سختیها آماده کنند؛ در ایام تشریق، حجاج از هتلها به خیمه‌ها منتقل می‌شوند و باید برای این عبادات خود را آماده کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: البته امسال سعی کرده‌ایم تا از خیمه‌های مناسب استفاده کنیم که امیدواریم این امکانات در رفاه حال زائران ایرانی موثر باشد.

محمدی توضیح داد: با وجود همه محدودیتهای زمانی برای برگزاری حج تمتع، اما امکانات مناسب و هتلهای خوبی در مدینه و مکه در نظر گرفته شده است که این خدمات حتی نسبت به دوره‌های گذشته نیز ارتقا دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا نیمی از پروازهای حجاج ایرانی توسط عربستان سعودی انجام نمی‌گیرد، گفت: طبق توافقی که از سالهای گذشته بین دو کشور ایران و عربستان بوده است نیمی از پروازها باید از سوی شرکتهای هواپیمایی سعودی انجام شود و این موضوع نیز در مذاکرات مورد توجه قرار گرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: البته ما در ابتدای این دوره از مذاکرات بر انجام همه پروازهای حج به‌وسیله شرکتهای هواپیمایی ایرانی اصرار کردیم که طرف مقابل ابتدا موافقت نکرد اما در عمل به خاطر تاخیر چهار ماهه ایران در ورود به حج، برنامه‌ها تا حدودی تغییر پیدا کرد.

محمدی ادامه داد: با وجود اینکه شرکتهای سعودی تلاش کردند که در پروازهای حج تمتع ایران حضور داشته باشند اما ظرفیت این کار را نداشتند و اعلام کردند که نمی‌توانند از عهده اعزام 50 درصد حجاج ایرانی برآیند.

وی افزود: در حال حاضر نیز طرفهای سعودی تقبل کرده‌اند که نیمی از تعهدات 50 درصدی را انجام دهند؛ شرکتهای هواپیمایی ما نیز 25 درصد این تعهدات را اجرایی خواهند کرد.

برگزاری مراسم عمره منوط به حج تمتع امسال

رئیس سازمان حج و زیارت درباره برگزاری مراسم عمره نیز اظهار کرد: برگزاری مراسم عمره منوط به برگزاری مناسب حج تمتع است؛ اگر آنچه در توافقنامه قید شده رعایت می شود و مشکلی پدید نیاید شرایط عمره را فراهم می‌کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    7 4
    شماها را به همان کعبه قسم میدم به سلامت برید و به سلامت برگردید وآداب زیارت را رعایت کنید که ما هم بتوانیم عمره را برویم 6ساله در نوبت عمره هستم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس