کد خبر 756589
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
صادرات نفت

کاهش واردات نفت چین و ژاپن از تهران موجب شد صادرات نفت ایران به مشتریان عمده آسیایی اش در ماه ژوئن به پایین ترین رقم در ۱۴ ماه گذشته برسد.

به گزارش مشرق، به نقل از رویترز، کاهش واردات نفت چین و ژاپن از تهران موجب شده صادرات نفت ایران به مشتریان عمده آسیایی اش در ماه ژوئن به پایین ترین رقم در 14 ماه گذشته برسد.

این اولین بار از زمان لغو تحریم ها است که میزان صادرات نفت ایران به 4 مشتری اصلی آسیایی اش برای دو ماه متوالی کاهش می یابد.

بر اساس آمارهای دولتی و ردیابی آمد و شد کشتی ها، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه ژوئن مجموعا روزانه 1.46 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده اند که 15.2 درصد پایین تر از یک سال قبل است و پایین ترین رقم از ماه آوریل گذشته تاکنون به شمار می رود. در ماه آوریل ایران 1.32 میلیون بشکه نفت به این کشورها فروخته بود.

این کاهش در حالی است که ایران قصد دارد میزان تولید نفت خود را تا پایان سال جاری میلادی از 3.8 میلیون به حدود 4 میلیون بشکه در روز برساند و صادرات نفت خود به اروپا را افزایش دهد.در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، خرید نفت 4 کشور عمده خریدار نفت ایران از این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد افزایش داشته و به 1.71 میلیون بشکه در روز رسیده است.

ایران توانسته با این استدلال که قصد دارد سهم از دست رفته خود از بازار در دوران تحریم ها را پس بگیرد، از توافق کاهش تولید اوپک معاف شود.

جدیدترین آمارها نشان می دهد که میزان واردات نفت هند از ایران در سه ماهه نخست سال مالی هند (آوریل تا ژوئن) بیش از 30 درصد افزایش یافته است. وزیر نفت هند گفته، پالایشگاه های دولتی این کشور قصد دارد در سال 18-2017 کمتر از سال مالی گذشته از ایران نفت بخرند.

وزارت تجارت ژاپن اعلام کرده که میزان خرید نفت این کشور از ایران در ماه ژوئن برای دومین ماه متوالی کاهش داشته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس