گمرک

آمار تجارت خارجی از ۲۰ کشور عمده وارداتی نشان می‌دهد، علی رغم مثبت بودن تراز تجاری ایران در سال ۹۵، در حال حاضر این تراز ۳.۶ میلیارد دلار کسری دارد و میزان واردات ۱۹ درصد رشد کرده است.

به گزارش مشرق، بیش از 65 روز از حبس و دستور توقف انتشار آمار ماهانه تجارت خارجی کشور در گمرک ایران می‌گذرد و هیچ مقام مسئول دولتی نسبت به این موضوع خارج از عرف که با مبانی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دارد، واکنش نشان نمی‌دهد.

جدای از این مسئله نیز شواهد از مهندسی و دسترسی مدیریت شده به آمار از سال گذشته حکایت دارد که با وظایف گمرک به عنوان متولی بخش تجارت فرامرزی هم خوان نیست.بر اساس آمار منتشره از 20 کشور عمده طرف معامله طی 4 ماه نخست سال جاری حجم تجارت خارجی بالغ بر 24 میلیارد 53 میلیون و 769 هزار دلار است.

در سال اقتصاد مقاومتی که مزین به تولید و اشتغال است، در چهار ماه امسال 13 میلیارد و 847 میلیون دلار کالا وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (95) حدود 19 درصد رشد دارد.

واردات

طبق جزئیات به دست آمده میزان واردات از چین در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 19 درصد افزایش دارد. جالب آنکه در همین مدت 42 درصد کالا بیشتر از امارات متحده عربی به ایران وارد شده است.

واردات

طبق پیش بینی کارشناسان، صادرات در سال جاری روند کاهشی داشته که آمارها نیز این موضوع را تایید می‌کند و یکی از دلایل عدم انتشار آمار نیز همین مسئله بوده؛ زیرا پس از مانور دولت مبنی بر مثبت شدن تراز تجاری خارجی در سال 95، اکنون تراز تجاری مجددا منفی شده است.

صادرات

طبق اطلاعات موجود از 20 کشور عمده طرف معامله صادراتی، در این مدت 10 میلیارد و 206 میلیون و 124 هزار دلار کالای ایرانی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد تنزل پیدا کرده است.

صادرات ایران در سال قبل بیش از 15 میلیارد و 311 میلیون دلار بوده است.

صادرات

اکنون طبق این آمار کفه ترازوی تجارت خارجی به نفع واردات بوده و با کسری بیش از 3 میلیارد و 640 میلیون دلار روبرو است.

20 کالای عمده صادراتی 95

نکته قابل تامل که علت آن هنوز مشخص نیست عدم ارائه آمار مربوط به صادرات میعانات گازی و گازهای طبیعی مایع شده در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به سال 95 است.

20 کالای عمده صادراتی 96

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس