بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش ۲۶۸ درصدی تعداد چک‌های برگشتی در دولت یازدهم خبر داد. براین اساس در خردادماه امسال بیش از ۱.۵ میلیون برگه چک به ارزش ۱۳۸ هزار میلیارد ریال برگشت خورده است.

سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارش بانک مرکزی، در خردادماه امسال بیش از ۱.۵ میلیون برگه چک به ارزش ۱۳۸ هزار میلیارد ریال برگشت خورده است.

میزان چک‌های برگشتی نسبت به خرداد ۱۳۹۲ یعنی قبل از دولت یازدهم، افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

در خرداد ۱۳۹۲ بالغ بر ۴۲۰ هزار برگه چک به ارزش ۳۸ هزار میلیارد ریال برگشت خورده بود.

بر این اساس، تعداد چک‌های برگشتی در خرداد ۱۳۹۶ نسبت به خرداد ۱۳۹۲ بیش از ۲۶۸ درصد افزایش پیدا کرده و ارزش چک‌های برگشتی هم نسبت به پایان دوره دولت دهم (خرداد ۱۳۹۲) ۲۵۵ درصد بیشتر شده است.

در خرداد ۱۳۹۲ ارزش چک‌های برگشتی ۴.۲ درصد کل چک‌های مبادله‌شده بود اما این رقم در خرداد امسال به ۲۳.۱ درصد افزایش یافته است که افزایش ۴۵۰ درصدی نشان می‌دهد.

افزایش آمار چک‌های برگشتی، نشانه رکود شدید در بازار و اقتصاد کشور است. جالب آن که دولت یازدهم مدعی است اقتصاد کشور را با رشد منفی ۷ درصد تحویل گرفته و اکنون رشد اقتصادی آن را به بالای ۱۲ درصد رسانده است.

اکنون این سوال مطرح است که اگر رشد اقتصادی ۱۲ درصدی محقق شده و اقتصاد کشور از رکود خارج شده، پس رشد چند برابری آمار چک‌های برگشتی مؤید چیست؟

بانک مرکزی در گزارش خود در توصیف چک اینطور نوشته است:‌ چک یکی از اوراق تجاری و رایج‌ترین وسیله پرداخت است. اهمیت چک ناشی از امتیازاتی است که قانون تجارت یا قانون صدور چک به آن داده است تا وسیله‌ای مناسب جهت سهولت مبادله پول و یا انتقال وجه از فردی به فرد دیگر باشد. همچنین بسیاری از روابط اقتصادی و مالی از طریق چک انجام می‌شود. از نظر اقتصادی، حجم چکهای در گردش و نیز پذیرش عام آن مبتنی بر اطمینان و اعتماد به روابط پولی در جامعه است.

بنابراین می‌توان گفت افزایش چشمگیر برگشت خوردن چک‌ها نشانه کاهش اطمینان و اعتماد به روابط پولی در جامعه و بازار در دولت یازدهم است.

به گفته کارشناسان، بالا رفتن آمار چک‌های برگشتی نشانه مستقیمی از رکود در اقتصاد کشور و کسادی بازارهای اقتصادی است و مهر تائیدی بر بی‌اعتمادی مردم بر بازار و شرایط اقتصادی کشور است.

این در حالی است که «ولی‌الله سیف» در بدو به دست گرفتن سکان بانک مرکزی دولت یازدهم با انتقاد از افزایش چک‌های برگشتی در دولت‌های نهم و دهم وعده داده بود که اعتبار را به چک‌های برگشتی باز خواهند گردانند. اما به نظر می‌رسد نه تنها اعتبار به چک‌های برگشتی بازنگشته بلکه چک‌های برگشتی در دولت حسن روحانی بی‌اعتبارتر هم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    16 0
    مگر با جلسه و ستاد و0000 ومزخرافاتی از این قبیل می شود اقتصاد را درست کرد. اقتصاد باید از انحصار خارج و بدست افراد کاردان ومتخصص اداره شود.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    16 1
    اقتصاد از شدت رکود ورشکسته شده . هر چی کسبه بازار و تولیدکننده هست همه ول معطلن هیچی فروش نمیره . اقتصاد بخاطر 4 سال رکود سنگین و مداوم نابود شد رفت
    • علی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      17 1
      پس دوباره ایران دوباره رکود دوباره اختلاس دوباره دزدی
    • علیرضا IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      2 1
      هر چی کسبه و تولید کننده و کارمند و ..... بودند الان دارن تو اسنپ کار میکنند
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    15 14
    عوضش تورم یک رقمی شد که بعضیا بتونن برای انتخابات ازش سو استفاده کنن، البته به قیمت بیچاره شدن ملت با این رکود وحشتناک
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    11 1
    كجاي كار هستين شما؟ مملكت ورشكسته شده خيلي وقته. بانك ها ورشكسته توليدي ها ورشكسته و كسبه بدبخت شده اند، اقايون هم چون دختران و پسران و اطرافيان مظلومشان وضعشان را توپ تكون نميدهد احساس نيازي براي كار نمي بينند البته اگه عرضه اي باشه.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    2 3
    اصلا با مساعل دیگه کار ندارم اما بخاطر ضعف قانون در مسئله چک و سفته و بدهی و مسئله اعسار خیلی کارشون شده خوردن پول مردم پیشنهادم اینه به هرکسی دسته چک ندید و حتما ضمانت ملکی و یا ساز کار محکمی برای صدور دسته چک در نظر بگیرید تا هم قوه قضاییه راحت شه هم این کلاهبردارها که کارشون شده چک بی محل کم بشه
  • علی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    6 0
    فقط این شرکتها و پزشکان و تعدادی از سرمایه داران وضعشان توپ شده بقیه ملت کارمند ،کارگروکاسبکار و.....به گدایی افتادند خدا لعنت کسانی را که این بلا را سر مردم آوردند
  • دلسوز IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    4 1
    >>>> رکود...رکود...رکود از اون طرف نابودی....نابودی...نابودی <<<< و دیگر هیچ علی برکت الله!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس