مایک پمپئو نمایه

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید ایران در حال کشاندن مرزهای خود به سمت سوریه است و باید برای تحقق نقشه خاورمیانه بزرگ، آمریکا پیروز میدان در سوریه باشد.

به گزارش مشرق، «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) امروز میهمان اندیشکده «اسپن» بود و در خصوص ارزیابی اطلاعاتی آمریکایی‌ها از شرایط جهان سخن گفت.

سوال اولی که از پمپئو پرسیده شد، این بود که «دشمن آمریکا در سوریه دقیقاً چه کسی است؟»

رئیس سیا در پاسخ گفت که تا دیروز دشمن اول داعش بوده که آمریکا و هم‌پیمانانش تلاش می‌کنند آن را شکست دهند.

پمپئو ادامه داد: «امروز اما دشمن ما ایران است که در حال جلو کشیدن مرزهای خود است. آنها دارند از مرزهای خود جلوتر می‌آیند و می‌خواهند از طریق عراق (به خاک سوریه) وصل شوند.»

رئیس سیا باز هم به «فهرست دشمنان آمریکا در سوریه» پرداخت ولی بدون «دشمن» خطاب کردن روس‌ها، گفت که روسیه هم در سوریه حضور دارد که «نتوانستیم جایی برای کار مشترک با آنها پیدا کنیم زیرا منافع همسانی با آنها نداریم.»

پمپئو گفت: «از 4 سال پیش که تصمیم گرفته شد به روسیه برای حضور در سوریه اجازه داده شود، چشم‌انداز این کشور متفاوت و شرایط برای مردم سوریه بدتر شد.»

مجری پرسید: «منافع آمریکا در سوریه دقیقاً چیست؟»

مایک پمپئو پاسخ داد: «منافع ما خیلی بزرگ‌تر از سوریه است. باید به سوریه به عنوان بخشی از یک حلقه ارتباطی در خاورمیانه بزرگ نگاه کنیم. این حلقه می‌تواند شرایط را برای ایجاد ثبات در خاورمیانه و تضمین امنیت آمریکا، مساعد کند.»

«خاورمیانه بزرگ» اصطلاحی آمریکایی است که در اوایل قرن 21 رونمایی شد. در نقشه‌ای که آمریکایی‌ها برای این نوع از خاورمیانه کشیده‌اند، بسیاری از کشورها تکه تکه می‌شوند و اسرائیل دیگر با تهدیدی جدی روبرو نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    2 0
    این ذهن های مریض چه تراوشاتی که ندارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس