آئین جزءخوانی در مسجد گوهرشاد

سال گذشته در ایام دهه کرامت آستان قدس رضوی متولی برپایی جشنوراه «جایزه جهانی گوهرشاد» در تالار قدس حرم مطهر رضوی شد.

به گزارش مشرق، سال گذشته در ایام دهه کرامت آستان قدس رضوی متولی برپایی جشنوراه «جایزه جهانی گوهرشاد» در تالار قدس حرم مطهر رضوی شد؛ این مراسم با حضور یک هزار و 200 نفر از بانوان فعال، خیر و نیکوکار سراسر جهان برپا شد.

مقام معظم رهبری در منشور هفت گانه خطاب به حجت السلام رئیسی اعلام داشته‌اند: «آستان قدس ظرفیت فرهنگی عظیمی است که می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند؛ شایسته است با کمک خبرگان فرهنگی، بیشترین بهره از این ظرفیت کم‌نظیر در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام گرفته شود»؛ با توجه به اهمیت موضوع، آستان قدس رضوی در جبهه عمل ظاهر شد و اقداماتی را در باب معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و اشاعه آن در سطح جهان صورت داد.

با ابتکار آستان قدس رضوی، جشنوراه «جایزه جهانی گوهرشاد» سال گذشته هم زمان با دهه کرامت در مشهد آغاز به کار کرد؛ در این جشنواره به هشت بانوی خیر، نیکوکار و واقف که در عرصه‌های  ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، آموزشی، علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، وقف و امور خیریه، امور عمرانی، امور پزشکی، مدیریت و کارآفرینی اقدامات خیر خواهانه عام المنفعه‌ای انجام داده بودند، به عنوان بانوی خیر معرفی و جایزه را از آن خود کردند که در این گزارش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مفتونه آتام، بانوی فعال در حل مشکلات زنان ترکیه

مفتونه آتام فرهیخته خارجی، اهل ترکیه و شیعه مذهب بوده که پدر وی از رهبران بزرگ شیعیان ترکیه می‌باشد؛ او از زنان فعال در عرصه اجتماعی بوده و همواره برای حل مشکلات زنان تلاش کرده است، در نتیجه این فعالیت‌ها در سال 2004 موفق به پایه گذاری حرکت زنان در زینبیه شد، در سال 2006 انجمن «زهرا آنا» را تأسیس کرد و در تلاش بود ضمن معرفی حضرت زهرا(س) به جامعه ترکیه، از بیرق انجمن، برکت را به سفره های قشر محروم به ارمغان آورد.

فعالیت‌های وی محدود به منطقه خاصی نبوده بلکه در عرصه بین المللی نیز نقش ایفاد کرده است؛ از دیگر خدمات ارائه شده توسط این فرد می‌توان به برگزاری مراسم بزرگداشت میلاد حضرت فاطمه(س) در سطح بین المللی، برگزاری جلسات ختم قرآن در ماه مبارک رمضان با شرکت چشمگیر روزه داران، کمک رسانی به 300 خانوار در سال در زمینه مایحتاج مواد غذایی و لباس و کمک‌های اولیه و راه اندازه مغازه لباس‌های دست دوم و فراهم کردن حق انتخاب برای افراد نیازمند اشاره کرد.

خدیجه نیزاری، بانوی فعال در امر مدرسه سازی

خدیجه نیزاری به عنوان فرهیخته داخلی، رئیس ستاد پشتیبانی بانوان خیر مدرسه ساز بوده و تالیفاتی در حوزه درس‌هایی درباره خداشناسی، دایره نفس، تفسیر سوره لیل بنام ستاره شب و تفسیر دو سوره معوذتین به نام پناهم بده انجام داده است.

از جمله فعالیت‌های خیرانه وی می‌توان به اجرای 30 پروژه مدرسه سازی و انعقاد قرارداد بالغ بر 700 پروژه مدرسه سازی تا سال 95 اشاره کرد.

لعبت گران پایه، متخصص جراح عمومی که اقدام به ویزیت و درمان رایگان بیماران می‌کند

لعبت گرانپایه فرهیخته داخلی و متخصص جراح عمومی است که به عنوان عضو هیأت علمی و استادیار گروه جراحی در بخش جراحی 4 بیمارستان سینا مشغول به کار می‌باشند؛ وی از سال 90 طی دعوتی که از طرف نظام پزشکی داشته، آرزویش اجابت شده و در گروه مدد «مجمع داوطلبان درمانگر» حضور یافته است، مجموعه افراد در تخصص‌های مختلف داوطلبانه بدون هیچ دریافتی به مناطق محروم اعزام و اقدام به ویزیت و جراحی رایگان نمودند.

این بانو تا سال 95 حدود 27 سفر به مناطق محرومیت داشته که در آن بیش از 35 هزار ویزیت رایگان و بیش از 1500 جراحی رایگان در زمینه جراحی زنان ارتوپدی اورولوژی، چشم و گوش و حلق و بینی و دندانپزشکی انجام شده است؛ ضمن این سفرها در مناطقی مثل ورزقان که دچار زلزله شده بود، همکاران اقدام به تهیه لباس و نان نمودند.

آرزو و همت والای این فرد در امر آموزش و آگاهی رسانی بانوان در مورد شایعترین و مرگ آور ترین بیماری آن‌ها یعنی سرطان سینه قابل تقدیر است. وی در راستای اجرایی کردن این آرزو؛ در سال 86 کانون سبا (سلامت بانوان ایران) را به ثبت رسانده و تا سال 95 بیش از 65 کارگاه آموزشی اسکرینینگ سرطان پستان در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار کرده است.

نازنین کریم، اشاعه معارف قرآن و اهل بیت(ع) در کنیا

نازنین کریم فرهیخته خارجی اهل کنیا و رئیس شبکه خواهران اهل بیت(ع) کنیا است که در ماه می سال 2000 به وسیلۀ جمعی از زنان شیعۀ اهل نایروبی و با هدف شناخت اسلام ناب و کوشش در اشاعۀ معارف اصیل قرآن و اهل بیت بنیان نهاده شد؛ اعضای این شبکه عمدتاً از نایروبی، مناطق ساحلی، غرب، نیانزا و ناحیۀ مرکزی کنیا انتخاب شده‌اند و بیش از چهارصد نفر را شامل می‌شوند.

از مجموعه اقداماتی که این بانوی خیر انجام داده می‌توان به انتشار «مجلۀ مجتبی» به زبان انگلیسی، ویژۀ کودکان اشاره کرد که تنها نشریۀ شیعی ویژه کودکان در کنیاست، برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت زینب(س) در یکی از نواحی تحت پوشش شبکه، برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت زهرا(س) در کنیا و تشکیل کتابخانه شیعه نام برد.

سیمین دخت وحیدی، «ام الشعراء» انقلاب اسلامی ایران

سیمین دخت وحیدی فرهیخته داخلی است که از نوجوانی به سرودن شعر پرداخت و در ٢٥ سالگی مجموعه داستانی تحت عنوان «لاله های داغدار» نوشت، همچنین هم زمان با دفاع مقدس در فضای معطر شهرهای جنگ زده و خطوط مقدم جبهه ،به شعرخوانی و همگامی با رزمندگان می‌پرداخت.

وی یکی از چهره‌های شاخص، توانمند و متعهد شعر انقلاب، دفاع مقدس و ادب آیینی است که توانسته جایگاه خود را به عنوان شاعر پیشکسوت و ولایت مدار تثبیت کند؛ این شاعر وی در طول دو دهه 60 و 70 از جمله فعال‌ترین شاعران زن در عرصه دفاع مقدس بوده است.

این بانوی نیکوکار موسسه خیریه‌ای جهت کمک به ایتام، مستمندان و تازه عروس‌ها و دامادها بود ایجاد کرد و به یاد مولا علی(ع) نام موسسه را غدیر نام نهاد.  

شعله شکیب، فعال انقلابی تبعید شده از کشور بحرین

شعله شکیب دیگر فرهیخته خارجی اهل بحرین است که رئیس جمعیت زنان المستقبل بحرین می‌باشد؛ وی به واسطه فعالیت‌های انقلابی و همکاری با گروه‌های مسلمان متعهد از جمله مجلس علمای شیعه بحرین، ایجاد گروه امدادی برای یاری رساندن به مجروحین در جریان انقلاب مردم بحرین و سخنرانی پیرامون حقوق شهروندی و سخنرانی در دومین همایش بین‌المللی زنان مسلمان اندیشمند در ایران پیرامون حقوق زنان مسلمان و نقش معکوس رسانه‌های استکباری، توسط آل خلیفه سلب تابعیت شده و در حال حاضر در لندن زندگی می کند.

فاطمه نواب صفوی، تنها زنی که در عملیات بیت المقدس و آزادی خرمشهر حضور داشت

فاطمه نواب صفوی فرزند شهید مجتبی نواب صفوی از مبارزان جمعیت فدائیان اسلام است که فرهیخته داخلی است، وی در لبنان در اغلب فعالیت‌های چریکی در کنار دکتر چمران قرار داشت، تنها زنی بود که در عملیات بیت المقدس و آزادی خرمشهر حضور به هم رساند و هم اکنون مسئول موسسه فرهنگی شهید نواب صفوی می‌باشد.

علیه خلف الجبوری، پناه دهنده به رزمندان شیعه عراقی در برابر داعش

علیه خلف الجبوری فرهیخته خارجی اهل سنت و محب اهل بیت(ع) است، وی حامی و پناه دهنده به رزمندگان شیعه عراقی در برابر تکفیری‌ها و داعش بود

این بانوی نیکوکار فردی شجاع و دلیری است به طوری که سربازان شیعی که از دست نیروهای داعشی فرار کرده بودند در منزلش پناه و آن‌ها را از مرگ حتمی نجات داد؛ او از خانواده شهدا است و همسر و دو فرزندش  توسط القاعده  به شهادت رسیدند و سرپرستی خانواده خود را به عهده دارد.

در آستانه برپایی دومین جشنوراه «جایزه جهانی گوهرشاد»

همزمان با دهه کرامت در سال جاری، دومین جشنوراه در حرم مطهر رضوی برپا می‌شود و همچون سال گذشته از هشت بانوی نیکوکار، خیر، فعال و انقلابی در سطح داخلی و بین المللی تقدیر به عمل می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شهاب IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    0 0
    خیلی عالی هسته من خودم یه بچه یتیم هستم
  • شهاب IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    0 0
    خیلی عالی هسته من خودم یه بچه یتیم هستم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس