بمب سدید

بمب هدایت شونده سدید را می‌توان گل سرسبد غرفه ایران در نمایشگاه مهم ماکس ۲۰۱۷ دانست؛ سلاحی مخصوص پهپادهای ایرانی که تکفیری‌ها در سوریه و عراق هراسی عجیب از آن دارند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نمایشگاه هوایی ماکس ۲۰۱۷ به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین گردهمایی های شرکت های بزرگ هوا-فضای جهان، از روز گذشته در کشور روسیه آغاز به کار کرده است و جمهوری اسلامی ایران نیز همچون دوره قبل این نمایشگاه در سال ۲۰۱۵، حضوری با برنامه تر و حرفه ای تر در این نمایشگاه دارد. علاوه بر این نظم و ساماندهی قابل تقدیر، بهره گیری از دستاوردهای جدید متخصصان دفاعی کشورمان در چنین آوردگاه مهمی، از جمله اتفاقات خوب ماکس ۲۰۱۷ محسوب می شود.

بر این اساس، در غرفه صنایع دفاعی جمهوری اسلامی در این نمایشگاه، از حداقل دو سلاح خاص ایرانی رونمایی شده است. نکته مهم درباره این دو سلاح آن است که با توجه به اینکه مبحث تسلیحات هدایت شونده برای مقابله با ادوات هوایی و زمینی و دریایی از جمله حوزه هایی است که سالهاست در جمهوری اسلامی ایران به صورت حرفه ای روی آنها کار می شود، بازدید و اطلاع کارشناسان و متخصصان از کشورهای دوست و دشمن در این نمایشگاه، نشان دهنده اعتماد به نفس و قدرت علمی و فنی صنایع دفاعی ایران است که بتواند دستاوردهای جدید خود را در معرض دید جهانی قرار دهد.

موشک قائم M ؛ شکارچی خاص پهپادها و بالگردها

بحث مقابله با بالگردها و پهپادها از جمله مسائلی است که امروزه ذهن بسیاری از کارشناسان دفاعی را به خود مشغول کرده و سامانه های گوناگونی را برای مقابله با آن توسعه داده اند. یکی از این سامانه ها موشک های دوش پرتاب با هدایت فروسرخ هستند. البته برای مقابله با این نوع موشک ها نیز دست بالگردها خالی نیست و سیستم های اخطار دهنده و پخش کننده طعمه های فریب دهنده حرارتی نیز در بالگردهای پیشرفته امروزی در حجم بالایی استفاده شده اما اگر با یک موشک هدایت شونده به سمت بالگردی شلیک شود و اخطاری به این بالگرد داده نشود چطور؟

موشک قائم M ساخت صنایع دفاعی ایران که برای اولین بار در نمایشگاه ماکس ۲۰۱۷ روسیه به نمایش عمومی درآمده است سلاحی مخصوص برای همین کار است. این موشک ایرانی بر اساس خانواده ضد زره طوفان توسعه یافته است که خود این خانواده نیز بر اساس موشک  ضد زره TOW توسعه پیدا کرده اند. این موشک با هدایت اپتیکی عمل کرده و کاربر بعد از شناسایی هدف موشک را به سمت آن شلیک می کند و تا لحظه برخورد به هدف یا به وسیله دو رشته سیم فلزی، یا نور لیزر یا امواج رادیویی آن را هدایت می کند. به این روش در اختصار هدایت نیمه اتوماتیک هدایت در خط دید Semi-automatic command to line of sight (SACLOS) گفته می شود.

در خانواده تاو از هدایت سیمی استفاده می شود و در طوفان ایرانی از هدایت سیمی در اکثر مدل ها و از هدایت لیزری در طوفان ۵ استفاده می شود. در توضیحات مربوط به موشک "قائم ام" در نمایشگاه ماکس درباره بحث هدایت به نوع هدایت لیزری اشاره شده است که پیش از این در موشک های دهلاویه و طوفان ۵ شاهد آن بودیم.

در این روش کاربر مورد نظر پرتویی از لیزر را به سمت هدف تابانده و تا لحظه برخورد باید تابش لیزر را بر روی هدف حفظ کند. از نکات مثبت این سامانه هدایتی این است که در لحظات اولیه لزومی بر تاباندن یک لیزر نیرومند به هدف که ممکن است باعث فعال شدن سامانه های دفاع متقابل زره پوش شود، نیست و موشک مورد نظر نیز صرفا بر روی موج لیزری که از پشت و از سمت لانچر با آن در ارتباط است حرکت کرده و به نسبت بسیاری از اقدامات متقابل، ایمن است .

موشک قائم ام در نمایشگاه ماکس ۲۰۱۷ - به سوراخ های مربوط به فیوز لیزری در پشت سر جنگی دقت کنید

با استفاده از این روش این موشک در برابر بسیاری از اقدامات متقابل بالگرد دشمن در امان است و می تواند شانس بسیار بالایی در هدف قراردادن آن داشته باشد. البته پهپادها نیز در این زمینه بسیار بی دفاع تر هستند و تقریبا فاقد سامانه های مقابله با تهدیدات موشکی به شمار می آیند. مکانیزم فعال کردن این موشک نیز بر اساس دو حالت برخورد مستقیم و فیوز مجاورتی لیزری عمل می کند. در بخش جلویی این موشک تصویر مربوط به فیوز های مجاورتی لیزری مشخص است. در حالت استفاده از فیوز مجاورتی لیزری با نزدیک شدن به هدف سر جنگی منفجر می شود.

براساس مطالب ارائه شده در ماکس ۲۰۱۷، برد این موشک بین ۵۰۰ متر الی ۶ کیلومتر است. وزن سر جنگی آن ۱.۷ کیلوگرم بوده و دارای ۵۰۰ عدد ترکش نیز هست که برای نابودی اهدافی مثل بالگرد و پهپاد بسیار مناسب است. وزن کلی این موشک ۱۹.۵ کیلوگرم و سرعت آن بین ۲۴۰ الی ۳۱۰ متر بر ثانیه است. این موشک توان درگیری با اهدافی با سرعت ۱۴۴ کیلومتر بر ساعت را دارد که آن را به گزینه ای مناسب برای کمین بر علیه پهپادها و بالگردها بدل می کند. البته با توجه به این نکته نیز داشت که قائم ام با توجه به نوع طراحی آن از پرتابگرهای طوفان قابلیت شلیک داشته و نیازی به طراحی و ساخت پرتابگر جدیدی نیست.

کابوس تکفیری ها به ماکس ۲۰۱۷ رفت

اما شاید بتوان بمب هدایت شونده سدید را به نوعی گل سرسبد ایران در ماکس ۲۰۱۷ به شمار آورد. سلاحی مخصوص پهپادهای ایرانی که تکفیری ها در سوریه و عراق و تروریست های حاضر در برخی از مرزهای کشور هراسی عجیب از آن دارند. پیش از این در رسانه ملی تصاویری از عملیات پهپاد شاهد ۱۲۹ و مهمات خاص آن منتشر شده بود و حالا اطلاعات بیشتری از این مهمات منتشر شده است.

دو نما از بمب هدایت شونده سدید در نمایشگاه ماکس ۲۰۱۷

سدید یک بمب هدایت شونده است که می تواند در صورت لازم به سمت هدف گلاید (پرواز بدون نیاز به موتور) کند. وزن کلی آن ۳۴ کیلوگرم است، طول آن ۱۶۳۰ میلی متر و قطر آن ۱۵۲ میلی متر بوده و از سر جنگی شدید الانفجار و ترکش شونده بهره می برد و نحوه فعال شدن آن برخورد مستقیم به هدف است. این بمب هدایت شونده می تواند بر اساس سفارش مشتری به سامانه های هدایت اپتیکی، لیزری یا فروسرخ مجهز شود.

درباره برد این بمب هدایت شونده ایرانی اطلاعات رسمی هنوز موجود نیست اما سایت خبری تحلیلی defense-update از منابع نزدیک به رژیم صهیونیستی، برد حدودا ۶ کیلومتر را برای این سلاح اعلام کرده است. شاید بنا به بسیاری از مسائل امنیتی تا به امروز در رسانه های داخلی و توسط مسئولین به بمب سدید پرداخته نشده باشد اما نگاهی به برخی از نشریات و رسانه های غربی در خصوص عملکرد پهپادهای مسلح ایرانی در سوریه و عراق می توان به عمق کارایی این تسلیحات و پهپادها پی برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 98
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 26
  • مجتبی IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    ماشالا به وزارت دفاع اقای روحانی واقعا دمشون گرم. تانک کرار بالگرد ملی باور ۳۷۳ انواع پهباد با بمب های هدایت شونده. نسل‌جدید موشک های ضد زره و تاپ اتک و ترموباریک. روحانی افتخار مایی
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      تو دوره ی اول روحانی تنها وزرات دفاع و وزرات بهداشت خوب عمل کردند بقیه وزرات خانه ها در حد فاجعه بودند.. بدترین وزرات خونه:وزرارت اقتصاد بود که کلی حجم نقدینگی از بازار خارج کرد.و با اخزا پول رو از بازار باز داره جمع میکنه.
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      خود شخص کلاشینکف هم ساخته هاش رو تقدیم ایشون کرد
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      66 9
      خود شخص کلاشینکف هم ساخته هاش رو تقدیم ایشون کرد
    • محمد IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      اقای روحانی !!! شوخی می کنی
    • محمد IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      83 22
      اقای روحانی !!! شوخی می کنی
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      چه ربطی به روحانی داره
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      78 14
      حالت خوبه ؟؟
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      مجتبی زر نزن این تجهیزات نظامی در زمان دولت احمدی نژاد ساخته و تولید شدن
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      ایشون مقلد مرحوم هاشمی هستند که فرمودند برای پیشرفت باید ارتش و سپاه رو گل بگیریم حالا شد روحانی مچکریم!!!!!!؟ بعدشم صنایع دفاع ایران به هیچ دولتی وابسته نیست و باید طبق فرمان فدماندهی کل نیروهای مسلح را پشتیبانی کند عزیز تمامی پرسنل وزارت دفاع از همین بچه های ارتش و سپاه هستند
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      افتخار روحانی گلابی برجام (:
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      36 10
      احمق
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      100 9
      نه روحانی ساخته نه احمدینژاد دانشمندای توان مند ایرانی با حمایت رهبر انقلاب ساختن اگه صنایع دفاعی دست روسای جمهور بود الان باید از ارتش جیبوتی هم میترسیدیم مشرق اینهمه نوشتم بزار نظرمو
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      60 8
      خخخخخخخخخ باحال متلک گفتی مخصوصا عماد! اقای روحانی یه روز مونده به جوجه شدن تخم ها اومدن افتتاح به عمل اوردند! و اما چند سخن گوهربار از بزرگان: دوران موشک تمام شده است- به جای کشور منطقه را قوی کنیم - اب را گل نکنیم
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      26 8
      فکر کردید مخ نظامی هارو میزنید شاهنشاهی درست میکنید ؟! کور خوندی آقا زاده
    • ناشناس IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      39 7
      جناب مجتبی اون پایینم گفتم معمولا طراحی ها به عهده خود نیروها است و طبق قانون تولید انبوه باید به وزارت دفاع سپرده بشه چه وزارت دفاع این دولت چه دولت قیلی و چه دولت های بعدی. جناب مجتبی به جای جوگیر شدن و گوش کردن به صحبت های جناب روحانی یکم در موردشون تحقیق و مطالعه بکنی بد نیست.طراحی سیستم باور 373 در پدافند هوایی ارتش صورت گرفت،طراحی پهپادها اکثرا در نیروی هوا و فضای سپاه صورت گرفت و بعضی هاشونم در نیروی هوایی ارتش،ساخت مهمات هدایت شونده اونها که ویخر و سدید(در انواعش) و غیره هم در این نیروها صورت گرفته(تو نمایشگاه هوا و فضای سپاه در سال 93 انواع مهمات هدایت شونده این پهپاد و انواع این پهپادها نشون داده شد که طراح و حتی سازنده اون تعداد رو هم نشون داد).ضمنا طراحی موشک های ضد زره مثل طوفان و دهلاویه و غیره هم تو وزارت دفاع آقای روحانی رونمایی شد؟اصلا تو دولت قبلی این کار انجام نگرفت؟ و اصلا تو تحقیقات اینا سپاه هیچ کمکی نکرد. بله تانک کرار واقعا توسط خود وزرارت دفاع و در زمان آقای روحانی ساخته شد که تنها کار وزارت دفاع ایشونه
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      81 13
      کسی که 85 درصد بودجه دفاعی رو کاهش میده اونوقت شده تولید کننده موشک!!!!!! صد رحمت به ادم احمق با این نظرت!
    • IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      23 6
      ممنون خوب اومدی تبریک به دوستان زود باور که گول این حرف ها رو خوردند و می خورند.
    • US ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      35 7
      باور که پروژه زمان احمدی نژاده بمب سدید سال 91 با پهپاد شاهد رونمایی شد پس قبل از اون هم وجود داشته توفان هم قبلش وجود داشته دهلاویه هم همینطور سال 91 رونمایی شد
    • سید حمید IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
      11 4
      آقای روحانی ؟! جدی میگی یا شوخی میکنی ؟ خخخخ
    • ناشناس IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      5 1
      این از رو هلفایر برداش نشدههه؟؟؟
    • جلال دهقانی اناری IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      4 1
      معلوم هست چی داری میگی؟این دستاوردها 30 سال تلاش و پشتکار و علم و صنعت پشتش هست تا به اینجا رسیده وزارت دفاع و صنایع خودکفایی و سپاه و ارتش از زمان جنگ تحمیلی و بعد از تحریم های همه جانبه نظامی و با حمایت های فوق العاده و پیگیری های شبانه روزی مقام معظم رهبری شروع به تعمیرات و یا ساخت وسایل نظامی کردند و تا همین الان هم ادامه داشته چه ربطی به روحانی داره؟واقعا که...
  • مجتبی IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    موشک عماد و موشک نقطه زن ذولفقار رو یادم رفت که گل سرسبد وزارت وفاع اقای روحانی هستن. باشد ازین افتخارات
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      22 12
      مجتبی زر نزن این تجهیزات نظامی در زمان دولت احمدی نژاد ساخته و تولید شدن
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      29 10
      فکر کردید مخ نظامی هارو میزنید شاهنشاهی درست میکنید ؟! کور خوندی آقا زاده
    • ناشناس IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      25 7
      جناب شما جوری دارید صحبت میکنید که انگار صفر تا صد ساخت این 2 موشک ها رو وزارت دفاع داره انجام داده. طراحی این موشک ها در نیروی هوا و فضای سپاه انجام میگیره و طبق قانون برای تولید انبوه نیروی هوا و فضای سپاه نقشه های طراحی رو به وزارت دفاع میده تا وزارت دفاع اون رو تولید انبوه کنه،ربطی هم به دولت روحانی نداره تو همه دولت ها این کار انجام میگیره
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      36 8
      خر خودی باو...توسعه موشکی و فضایی ایران چهار ساله متوقف شده...پیاده شو با هم بریم..عماد همان شهاب با سر جنگی هدایت شونده هست
    • مهدی GB ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      44 6
      یادت رفت پیروزی دفاع هشت ساله را هم به روحانی بچسبانی. عقل که نیست جون در عذاب است.
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      48 7
      قابل توجه بعضيا:برجام هاي ٢و٣كه قرار يود توسط روحاني امضا شود مربوط به موشكي و حقوق بشر بود . موشك ها قرار بود به برد ٣٠٠كيلومتر كاهش پيدا كند تا پايگاه هاي آمريكا و اسرائيل در امان بمانند . بماند كه بودجه موشكي به ٣٣ ٪كاهش يافت .لازم است به تاريخ ساخت موشك ها و بالگرد و ديگر دستاورد هاي نظامي توجه شود و از دستاوردسازي عده اي جلوگيري شده و قابل ذكر است كه وزارت دفاع مستقل از دولت عمل مي كند اگر غير از اين بود الان ما بايد سيم و سوزن را از چين وارد و مونتاژ و به سيم خاردار تبديل مي كرديم .خدارو شكر كه رهبر فرزانه انقلاب از فتنه ها جلوگيري مي كند وگرنه اوضاع كشور از همسايگانمان بدتر بود .
    • US ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      9 5
      چی زدی مشتبا!
  • مهماندار هواپیما DE ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    131 6
    به امید روزی که موشک ضد ماهواره ساخته شود تا فضای خارج از جو ایران زمین برای برای دشمنان و جاسوسان نا امن شود
    • مغز متفکر IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      23 5
      ایول
  • مهماندار هواپیما DE ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    71 3
    به امید روزی که موشک ضد ماهواره ساخته شود تا فضای خارج از جو ایران زمین برای برای دشمنان و جاسوسان نا امن شود
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      5 27
      فضا مربوط به یه کشور خاص نیست و استفاده از تسلیحات فضایی مثل بمب اتمی تحریم های سنگینی داره
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      28 4
      اونوقت واسه کی تحریم داره داداش تحریم فقط واسه ماست
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      22 3
      برادر جان تحریم از این سنگین تر؟؟ بعد ساخت یک سلاح به منزله استفاده نیست موشک ضد ماهواره هم اگر ساخته شود فقط جهت احتیاط است
    • نکایی IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      12 3
      نه که ما هیچ وقت تحریم نبودیم و دیگه نمیشیم !!
  • اکملی IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    48 3
    خبر خوبی دادی...ممنون مشرق جان
  • ناشناس IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    64 18
    روی موشک اول نوشته قاصد؟؟؟ کلا هر چی تو دنیا و فراتر از دنیا ساخته میشه کار روحانی و بر و بچه،والا وقتی وثیقه رو واسه داداشش تو سه سوت حاضر میکنه دیگ بمب و موشک و.. ک اب خوردنه
    • مجتبی IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      13 43
      الان تو دوران وزارت دفاع کدوم رییس جمهور هستیم دکتر؟ سلاحی که وزارت دفاع روحانی ساخته پس بگیم کی ساخته ؟ نه شما بگین ما همو نو بگیم.
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      22 21
      یه نگاه به اوضاع سوریه در زمان دولت محبوبت و مقایسش با اوضاع سوریه در زمان دولت محبوب ملت بندازی همه چیز میاد دستت.الکی که این موازنه ایجاد نشده عزیز جان.این دولت بی سر و صدا عمل میکنه حرف نمیزنه.ماکت رونمایی نمیکنه بگه جنگنده نسل پنجه تست پروازی هم داشته!
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      14 3
      واقعا خیلی رو میخواد که این پیشرفت رو دستاورد دولت روحانی بدونیم مخصوصا با تنزل بودجه دفاعی در این دولت و حمله جناب روحانی به نمایش قدرت موشکی شما شرافتتون رو چند فروختین جناب ۰۱۱۷ که تاریخ اعلام وجود داعش که اصلا بعد از اتمام دولت دهم بوده رو نادیده میگیرین و قراردادن در موضع ضعف این گروه رو دستاورد دار و دسته تون میدونید همون دارو دسته ای که یه جایی مذاکره با داعش رو ترواش کردن
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      14 4
      چرا منتشر نمیکنی الان فازت چیه اینکه یه عده پلید هیچ کاره طلبکار اومدن ادعای نابودی داعش رو هم به تمام برکات نداشته شون اضافه کردن به نظرت واقعی اومده مگه همینها نگفتن مذاکره با داعش مگه همینها از سریال برجامها حرف نمیزدن مگه همینها به صنایع دفاعی سپاه حمله نکردن مگه همینها نگفتن دولت بی تفنگ مگه همینها صنعت اساسی هسته ای رو نابود نکردن مگه همینها صنایع هوا فضا رو تعطیل نکردن مگه همینها از اساس تمام مشکلات رو به برجام گره نزدن ..... پس چرا چاپ نمیکنی؟؟؟؟؟؟؟ و ما باید شاهد طلبکاریشون هم باشیم
  • US ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    78 1
    انشالله سال اینده با باور 373
  • as IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    9 30
    به اميد ديدار ماکت قاهر درسال اينده در نمايشگاه
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    2 26
    حیف پول حیف وقت حیف دزس
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      10 4
      واسه شما حیف از نون
  • ا IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    12 0
    دو نوع هدایت لیزری هست یکی تاباندن پرتو به هدف که باعث هوشیاری هدف میشود و در بعضی از مدلهای پیشرفته جدید مثل موشک لوله پرتاب اسراییلی در لحظات اخر لیزر تابیده میشود و دیگری که کورنت هم از این روش استفاده میکند فرمانهای هدایت موشک توسط لیزر به گیرنده پشت موشک فرستاده میشود علت اینکه اگزوزها در کنار قرار دارن میتونه همین باشه چون ایران مدلهای دیگری از طوفان ساخته که اگزوز در اخر قرار دارد
  • مغز متفكر جعلي IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    7 16
    تا وقتي ك واكس توليد نكرديد مث اين ميمونه ك هيچ چيز توليد نكرديد!
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      13 6
      خيلي وقت بود ازت خبري نبود آواكسى ! توي خبر كنسروماهي و خبر فرار داعشيها از موصل و خبر تعطيلي كارخانه روغن نباتي هم مياي ميگي آواكس از اوجب واجبات است .اصلاً تو از آواكس ساخت ١٨٦٠ميلادي چيزي مي دوني؟ يا فقط اسمشو شنيدي ؟برو عزيزم سوادتو زياد كن ،شيرمرداي سپاه و ارتش رادار ٢٥٠٠كيلومتري ساختن براي همينه آمريكا و اسرائيل حتي جرأت شوخي با ايران رو ندارن .
    • US ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      8 1
      بابا یه آواکس بدید این به بنده خدا ول کنه مارو به حضرت عباس
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    15 19
    کلا هرچیزی ک خوب باشه مربوط به دولت نیست هرچیزی ک بد باشه تقصیر دولته، آفرین به تخریبتون ادامه بدین
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      13 7
      صنايع دفاع زير نظر فرماندهي كل قوا و درخواست هاي نيروهاي سه و پنجگانه رو توليد ميكنه .بودجه آن نيز مستقل است اگر اينطور نبود فاتحه مان را خوانده بودند . و الآن بايد دكمه لباس نظامي هم از چين وارد مي كرديم يا براي واردات سرنيزه از كدخدا اجازه مي گرفتيم .
    • محمد GB ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      3 5
      به عنوان محالف دولت از کارهایی که در زمینه بهداشت انجام گرفته تشکر میکنم ولی در اکثر موارد چون اشتغال زایی و دفاع انتقاد دارم.
    • US ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      5 5
      مشتبا؟
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    19 16
    ایناهمه ساخت سپاه پاسداران ایران اسلامیست درودبرشرف پاسداران عزیزایران اسلامی
    • محمد GB ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      9 4
      کدام انسان عاقلی در ایران هست که زحمات سپاه رو نادیده بگیره ولی دیگر ارگانهای نظامی هم هستند در دفاع و ساخت لطفا فراموش نکنیم.
  • افوس IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    23 6
    سلام، آقا مجتبی دوست عزیز، آقای روحانی و مرحوم هاشمی طبق اسناد و خاطرات منتشر شده از خودشان ، از اول انقلاب تا امروز بادفاع و قوی شدن کشور مخالفت جدی داشتند ، ولی تو دوران دفاع جرات گفتن نظراتشون رو نداشتند ولی رفتارشون دقیقا با امام و رهبری زاویه داشته وداره، از شما دعوت میکنم که خاطرات این آقایون رو مطالعه بفرمایید،مخصوصاقسمت تسویه ارتش، حذف سپاه! حذف جهاد! مک فارلین! مخالفت با آزادی سردار متوسلیان! عدم پی گیری شهادت رجایی ووووووو.... مطمئنا چیزهای عجیبی خواهید دید.والسلام.
    • US ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      5 4
      حالا فهمیدی مشتبا؟
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    21 7
    دستاورد روحانی و اصلاح طلبان همان پراید هستش که تازه گیها یه بزرگراه را هم به اسم شهدای سایپا اسم گذاری کردند
  • محمد IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    13 20
    این محصولات دستاوردهای وزارت دفاع هستن وزارت دفاع دولت روحانی. حالا بعضی ها چه بخوان چه نخوان به قول دوستمون دو وزارت دفاع و بهداشت روحانی خوب بودن به خصوص وزارت دفاع که واقعا یه جهش داشتیم تو صنایع دفاعی. از کلاهک های هدایت شونده موشک های بالستیک تا بحث الکترونیک و رادار و پدافند.
    • دانشجوی برق شریف IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      27 7
      اخوی خواهشا حرف مفت نزنید، کسی که ۴ سال محض رضای یانکی ها ماهواره و ماهواره برها رو به انبار فرستاده و هسته ای رو نابود کرده و بودجه ی دفاعی رو حدودا یک ششم کرده، آیا به دنبال پیشرفت دفاعیه؟ من خودم در پروژه هایی که در شرکت های وزارت دفاع داشتم، دارم ایم مطلب رو میگم که تو این دولت قطعا بحث بتن کردن صنایع دفاعی هم مطرحه. دستاوردها هم قطعا به خاطر متعهدین موجود در سازمان های نظامیه نه اون شخص
    • US ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      4 5
      داداش مشتبا؟
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    7 0
    البته تیتر ابهام دارد: اولین موشک ضد پهباد در نوع خود که ایران ساخته یا اولین موشک ضد پهباد که ایران دارد
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    5 18
    خدایی ۱۶ نفر اینجا نظر دادین دریغ از یه نفر که متوجه اشکال بشه!! ادعاتون هم که ماشاءالله کیهان رو سوراخ میکنه!! تو تیتر زده اولین موشک ضد پهباد بعد نوشته کابوس داعش ها بین این دو چه ارتباطی است?آیا داعش پهباد است که اینو بهش شلیک کنی?!! بعدش نوشته سلاح مخصوص پهباد ایرانی!! حالا. اگه پهباد حمل میکنه چطور ضد پهباده? اگه نفر حمل می کنه و پهباد میزنه ، چطور ضد داعشه?
    • جواد IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      14 2
      شما مطمئنی درست میخونی تیترو؟؟ یه علامت اون وسط هست ببین دقیقا کارش چیه / منظورمه وقتی این علامت / میاد یعنی دو موضوع متفاوت از هم جدا شدن
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    4 14
    حالا اینو پهباد حمل میکنه باهاش تکفیری رو می زنه یا سرباز حمل می کنه ضد پهباد بهش شلیک میکنه? بعد اونقدر سواد ندارید که فرق موشک و بمب رو بدانید!! یه جا گفتید بمب هدایت شونده یه جا موشک ضد پهباد!!! آخه بمب ضد پهباد میشه??
    • US ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      12 4
      هفت مدل سدید ساخته شده فرق دارن
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    21 11
    اینا تولیدات دولت احمدی نژادن
    • محمد GB ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      7 3
      آفرین/ ولی نه تنها ایشون بلکه کار نیروهای نظامی زحمت کش. هیچ کشوری سلاح نظامی خودش که به روزترین رو رونمایی نمیکنه و یا صادر پس حتما واسه چندین سال قبل.
  • US ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    16 3
    همینارو میشه با کمی تغییر رو کوثر لود کرد برا پشتیبانی نزدیک
  • ابوالفضل IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    16 29
    مشرق چرا درباره پهپادهای شاهد ۱۲۹ که تعداد قابل توجهی تو سوریه سرنگون شده و یدونه سقوط کرده و یدونه هم پاکستان زده اشاره ای نمیکنه؟ یک عده بچه هم که فقط بلدن ذوق بزنن ههه چقد ساده این بخدا با این چرت و پرتا سرتونو گرم کردن برین دنبال کار خربزه آبه ساده ها. سیاست خیلی پیچیده تر از ایناس که ما اظهار نظر میکنیم ایشالا بزرگتر که شدین شاید بفهمین. روحانی،احمدی نژاد و... خخخخ. با آرزوی شفاعت
    • نکایی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      4 9
      خدا همه مممریض ها رو شفا بده
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      5 7
      چندسالته بزرگ؟؟؟؟؟
    • US ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
      0 1
      این اطلاعات دقیق نظامی رو شوما از کجا آوردی عمو جون؟!
  • سروش IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    14 6
    دوستان عزیز اگه می خوان افتخارات حسن خان روحانی رو بازگو کنند لطفا از آپشن های پراید در طول این 4 سال بگن :) وزارت دفاع هم مثل وزرات صنعت بودجه دولتی میگیره ولی این کجا و آن کجا
  • فرهاد IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    13 6
    دوستان گفته باشم. از الان تا قیام قیامت هر کس هر چی بسازه کار روحانیه!
    • US ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      3 5
      و هر کی گند بزنه تقصیر احمدی نژاده!
    • سید حمید IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
      2 4
      خخخخخخخخخ و دوستان بدونن این حتماً یه شوخی جالب و مؤثر هست
  • فرهاد IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    9 4
    دوستان گفته باشم. از الان تا قیام قیامت هر کس هر چی بسازه کار روحانیه!
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    12 12
    باز هم مشکل نام گذاری! اینجا عربستان سعودی است یا ایران؟ چرا باید موشکی که در ایران ساخته می شود نام اش ترکیبی از عربی و انگلیسی باشد؟ آخه قائم M دیگه چه صیغه ایه؟ نام موشک را گذاشتید سدید بعد با حروف انگلیسی هم نوشته اید؟
  • ناشناس IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    13 3
    کدوم آدم بی ذوقی بمب را گذاشته روی ترمه ؟ ما کلی نماد جنگی داریم میتونستند بزارن روی اون
    • سید حمید IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
      5 2
      اون پارچه نماد صنایع دستی ایران عزیزه و بهتره شتابزده قضاوت نکنی
  • حاجی IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    4 9
    از پراید چه خبر ؟
    • محمد GB ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      1 3
      از مسولان ایران خودرو سوال کنین لطفا اینجا الان صحبت از دستاوردهای نظامی که توسط ارتش/سپاه و دیگر نیروهای زحمت کش به نمایش گذاشته شده.
    • US ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
      0 2
      از برجک طرفدارای کد خدا چه خبر؟ شنیدم بد خورده بهش!!
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    12 2
    ارتش یا سپاه چه فرقی میکنه هر دو شون برای ایرانن فقط برای دوستان خودم متاسفم که به جای اینکه افتخار کنن نیروی نظامیمان رو به دو قسمت میکنن همون کاری رو که دشمنانمون نتونستن ما خودمان داریم میکنیم
  • مجتبی IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    8 21
    واقعا فرهنگ و ادب مخالفان روحانی دراینجا بیانگره. اون میگه ساخته سپاهه . اگه ساخته سپاهه تو غرفه وزارت دفاع چیکار میکنه دکتر؟؟؟؟ بعد جنگ هشت ساله هرچی‌سلاح خریدیم دردوران اصلاحات خریداری شده. تانکهای تی ۷۲ . میگ ۲۹. سوخو ۲۴. سامانه های تورم ام یک. بالگردهای میل ۱۷ . زیردریایی هایی کلاس کیلو. فقط خدارو شکر میکنم که این قبیل انسانهای بی فرهنگ و جاهل تعدادشون خیلی کمه
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      3 4
      شما با فرهنگها رو چه به ادوات نظامی شما به گفتمان دنیا براندازتون بپردازین! آخه واردات افتخار داره آقایان بتن ریز اون سلاحی که الان شده بازدارنده برای دشمنان ایران موشکهایی هستن که در دوره ای که خوشایند شما نبود ساخته شدن به شماها که بود همین هم میبردن سر میز مذاکره چقدر ژست فرهنگ پوشالی شما طلبکارهای بی عمل نفرت انگیزه .....
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      0 4
      خريد يا ساخت تجهيزات نظامي به دولت ها ارتباطي ندارد و خط مشي نيروهاي مسلح است اما وزاري دفاع مجري دستورات و طلب اداره تحقيقات نيروهاي نظامي است . متأسفانه انرژي هسته اي سازماني بود كه از لحاظ چارت سازماني زير نظر دولت بود و اين دولت تعطيلش كرد و به آن افتخار مي كند .
    • جباروف IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
      0 5
      مرد حسابی ما زمان احمدی نژاد و حتی خاتمی و رفسنجانی ماهی دو سه دستاورد نظامی داشتیم از زمانی که جناب اعتدال آمده شده سالی دوتا اکثر پروژه ها خوابیده دریایی هوایی و فضایی با سرعت مورچه داره جلو میره....اسم پهپاد مهاجر رو 4 بار تغییر دادن در دو سال که نشد دستاورد!..
    • محمد GB ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
      1 4
      فرهنگ شما هم در خطوط اخر نظرتون جالب. انگشت اتهامت رو به سمت خودت برگردون
    • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
      2 4
      واقعا کجای دنیا به آمار واردات افتخار میکنند ذهن جهان سومی شما هیچوقت باعث پیشرفت نبوده و نیست و نخواهد بود اگر ساخت و طراحی صنایع نظامی میخواست به تفکر اصلاحاتی گره بخوره مدتها پیش ایران از جانب شما به حراج گذاشته شده بود خدا رو شکر که سپاه و صنایع نظامی مستقل از تفکر واداده و فروشنده شماست
  • محمد سپاهی AM ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    8 6
    زنده باد امنیت
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    5 1
    مشرق همیشه تیتر اول یا دوم یا حداکثر سومش تیتر نظامیه کاملا معلومه از کجا حمایت میشه و تفکرش چیه هیتلر کجایی که ببینی پیروانت که دوست دارند دنیا رو بگیرن چقدر زیاد شدن
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    7 6
    اولین کسی که سپاه را تحریم کرد جناب روحانی بود حالا ایشان شده سازنده موشک آمریکا طرح تحریم می ده روحانی زود تر از آمریکاییها سپاه را تحریم می کنه هم بودجه سالیانه را کم می کنه هم آنرا دولت با اسلحه و رسانه معرفی می کنه هم از طرفی طرح ها از او می گیره حالا ایشان شده طهرانی مقدم مبارک باشه
  • علی IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    2 2
    به واردات افتخار نمکنیم اینو درجواب کسانی‌گفتم که میگن دردوران اصلاح طلبا مسایل نظامی مورد توجه قرار نمیگیره.
  • علی IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    2 2
    دوستان من اگه حرفی میزنم دلیل میارم به کسی فوش نمیدم کسیم جواب‌رو میده باید دلیل داشته باشه‌ من گفتم وزارت دفاع روخانی عالی بود بنا به این دلایل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس