کد خبر 751757
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
ویار

دستگیری رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا بعد از متهم شدنش به فساد تبانی برای تعیین نتیجه بازی‌هایی در رده‌ ملی، آشفته‌بازاری را در فوتبال سرزمین ماتادورها به وجود آورده است.

به گزارش مشرق، فوتبال اسپانیا بعد از دستگیری آنخل ماریا ویار، رئیس فدراسیون این کشور فلج شده است طوری که برگزاری فصل جدید لیگ‌های این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

بعد از دستگیری ویار که به فساد تبانی متهم شده است، فدراسیون فوتبال اسپانیا روز گذشته (سه‌شنبه) جلسه‌ای اضطراری برگزار کرد که در آن تنها رؤسای هیئت‌های فوتبال و رؤسای باشگاه‌ها حضور داشتند تا در خصوص وضعیت شکل گرفته رایزنی کنند. دستگیری ویار همچنین باعث شده است که نشست مجمع فدراسیون فوتبال اسپانیا یک هفته به تعویق بیفتد.

این اتفاق عملاً بدان معناست که اعلام تقویم فصل جدید لالیگا که پیش از این هم قرار بود با تأخیر و در تاریخ 20 جولای فردا (پنجشنبه) برگزار شود، ممکن است باز هم به تعویق بیفتد که این موضوع با مخالفت شدید خاویر تباس و رؤسای لیگ همراه بوده است چرا که آنها خواهان برگزاری قرعه‌کشی فصل جدید لیگ طبق برنامه قبلی شد‌ه‌اند. با این وجود، فدراسیون فوتبال اسپانیا حاضر به پذیرش درخواست تباس و رؤسای تیم‌های نیست و بر تعویق زمان برگزار نشست مجمع به هفته آینده تأکید کرده است. رخ دادن این اتفاق اما چه پیامدهایی خواهد داشت؟

دیوان عالی ورزش اسپانیا در چنین شرایطی چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟

در اسپانیا، دیوان عالی ورزش (CSD) به توسعه ورزش در سراسر کشور جهت می‌دهد و تصور می‌شود که رئیس این دیوان، خوسه رامون لته، به طرفین دعوا دستور داده است که با توجه به دستگیری ویار و شرایط به وجود آمده، در روزهای آتی با احتیاط بیشتری عمل کنند. در میان اهالی فوتبال اسپانیا این امید وجود دارد که دستگیری ویار هیچ تأثیر مخربی نداشته باشد و برنامه مسابقات فصل آینده از جمله دو بازی رفت و برگشت، سوپرجام اسپانیا که قرار است در تاریخ‌های 13 و 16 آگوست (22 و 25 مرداد) برگزار شود به قوت خود باقی خواهد ماند.

تکلیف هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال اسپانیا چه می‌شود؟

ویار پیش از دستگیری‌اش دستور برگزاری یک جلسه میان اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال اسپانیا را داده بود اما بعد از دستگیری او آنهایی که حق رأی داشتند هم فراخوانده شودند بودند تا در خصوص پیدا کردن یک راه حل کوتاه مدت در مدت غیبت ویار، 29 سال پس از اولین روزی که بر مسند ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا تکیه زد، رایزنی کنند. نکته جالب توجه درباره جلسه سه‌شنبه اعضای هیئت رئیسه این است که دستور اصلی این جلسه اضافه کردن بند‌هایی جدید به اساسنامه انضباطی در خصوص موازین اخلاقی بود. با دستگیری ویار، در حال حاضر مارسلینو ماته، رئیس هیئت فوتبال منطقه کاسیتله لئون به عنوان رئیس موقت فدراسیون فوتبال اسپانیا تا زمانی که در صورت لزوم انتخاباتی جدیدی برای تعیین رئیس جدید برگزار شود، فعالیت خواهد داشت.

آیا ویار ملزم به استعفا از ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا خواهد شد؟
با توجه به پرونده‌ قانونی که منجر به دستگیری ویار شده است، نخست اتهام وارده به او باید به اثبات برسد. منطق می‌گوید که ویار باید پست خودش را ترک کند اما قطعاً او به این آسانی حاضر به ترک آن نخواهد شد. اگر او فردا (پنجشنبه) آزاد شود و تا روز جمعه هم اتفاق خاصی رخ ندهد، دیدن دوباره او در دفتر ریاست فدراسیون فوتبال عجیب نخواهد بود. در غیر این صورت او استعفا خواهد کرد.

آیا انتخابات دیگری برای تعیین رئیس جدید فدراسیون فوتبال اسپانیا برگزار خواهد شد؟

ویار همین دو ماه پیش در ماه می دوباره در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا رأی اعتماد گرفت و دوران جدید ریاست او از سه‌شنبه این هفته با نشستی که قرار بود در آن شرکت داشته باشد، آغاز شد اما اگر فرآیند قانونی رسیدگی به اتهامات او ادامه داشته باشد و او برکنار شود، در آن صورت باید انتخابات جدیدی برگزار شود. در هر صورت فوتبال اسپانیا برای مدتی وارد یک دوره فشرده و پرتنش خواهد شد که زمان به ثبات برگشتن آن مشخص نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس