کد خبر 7515
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۵

وزير کشور و دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از عدم تغيير ميزان کشت ترياک و حشيش در افغانستان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: ميزان کشت ترياک و حشيش در افغانستان نسبت به سال گذشته که در سطح 123 هزار هکتار بوده، هيچ تغييري نکرده است.

به گزارش مشرق به نقل از ايرنا،'مصطفي محمدنجار' در خصوص قيمت مواد مخدر در افغانستان هم گفت: با توجه به کاهش ميزان توليد به دليل آفت در مزارع ، قيمت ترياک در مزارع جنوبي افغانستان به مرز 200 دلار در هر کيلو رسيده است.
وزير کشور و دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصريح کرد: بر اساس آخرين اطلاعات موجود، کشت موادمخدر در برخي از استان‌هاي افغانستان به ميزان 30 درصد افزايش و در برخي ديگر از استانها کاهش يافته است.
محمدنجار اظهار داشت: بيشترين افزايش کشت مواد مخدر در افغانستان مربوط به استان‌هاي هم‌جوار با مرزهاي شرقي ايران از جمله قندهار، فراه و نيمروز بوده است.
وي افزود: پيش‌بيني مي‌شود با توجه به شيوع آفتي که در مزارع و اراضي کشاورزي کشور افغانستان تحت کشت خشخاش و شاهدانه رخ داده، 50 درصد توليدمواد مخدر در اين کشور کاهش يابد.
به گفته وي، 44 درصد مناطق تحت کشت خشخاش در بخش جنوبي اين کشور دچار آفت کشاورزي شده‌اند و به همين خاطر ترياک در افغانستان به مرز 200 دلار در هر کيلو رسيده است.
وزير کشور گفت: اين افزايش قيمت در ماده مخدر ترياک باعث مي‌شود در سال آينده سود جويان و مافياي مواد مخدر نسبت به افزايش کشت به منظور جبران خسارت‌هاي وارده اقدام کنند که بدنبال آن الگوي مصرف نيز در بعضي از کشورها تغيير خواهد کرد، به اين صورت که الگوي مصرف از مواد سنتي به مواد پرخطر سنتي و صنعتي تبديل خواهد شد.
دبيرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: با توجه به افزايش قيمت و تغيير الگوي مصرف، فرصتي براي معتادان و وابستگان به سوء مصرف موادمخدر پيش آمده تا با مراجعه به مراکز درماني نسبت به بهبودي و درمان خود اقدام کنند تا در آينده با مشکلات عديده‌اي از جمله تبعات ناشي از افزايش قيمت مواد و تغيير الگوي مصرف روبرو نشوند.
محمد نجار افزود: انتظار مي‌رفت طرح‌هاي امحاء کشت مزارع خشخاش و شاهدانه در کشور افغانستان توسط مسوولان مربوطه و کشورهاي متولي امنيت در افغانستان، به اجرا درآيد که براساس آخرين اطلاعات؛ فقط دو هزار و 500 هکتار از مزارع کشت، امحاء شده که نسبت به امحاء مزارع کشت در سال‌هاي گذشته افتي چشمگير داشته است که دلايل آن نيز مشخص نيست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس