وزارت بهداشت

الیاس نادران گفت: رئیس سازمان غذا و دارو و یکی از مدیران وی از سال 92 عضو هیأت مدیره یک شرکت دارویی بوده‌اند که سبب شده است در قیمت‌گذاری‌ها تبعیض قائل شوند.

به گزارش مشرق، الیاس نادران عضو هیأت مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت در نشست خبری که با موضوع بررسی سوءجریانات بازار دارویی کشور برگزار شد، اظهار کرد: آمار داروهای تولید داخل که توسط سازمان غذا و دارو اعلام شده مخدوش است. این سازمان واردات دارو را به عنوان واردات مواد اولیه تلقی کرده است.

وی افزود: بسیاری از داروها از خارج از کشور در قالب برخی از شرکت‌های خاص به ایران وارد می‌شوند و تنها بسته‌بندی آنها در داخل کشور انجام می‌گیرد که این موضوع باعث زیان دیدن سلامت مردم و نقض شدن حقوق دولت می‌شود. 

وی افزود: سازمان غذا و دارو به دلیل اینکه این داروها تحت لیسانس هستند، میان آنها و داروهای تولید داخل تفاوت قائل می‌شود و بازار نیز به سمت شرکت‌های خاص حرکت می‌کند. 

نادران گفت: کارخانجات تولیدکننده داروهای خارجی به تمایلات مسئولان نهادهای حاکمیتی نگاه می‌کند و بر همین اساس داروها را به کشور عرضه می‌دارد که در این موضوع نیز با هماهنگی‌های صورت‌گرفته توسط مسئولان سازمان غذا و دارو به منافع برخی شرکت‌ها که خودشان ذینفع آن هستند، توجه بیشتری شده است. 

وی تصریح کرد: به عنوان مثال؛ آقای دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو و همچنین آقای عبداللهی اصل از مسئولان این سازمان در سال 92 عضو هیأت مدیره یک شرکت دارویی بوده‌اند که آقای عبداللهی بعدها از آن خارج شده و هم‌اکنون 25 هزار و 400 سهم این شرکت را دارد که این موضوع نیز باعث شد در بحث قیمت‌گذاری‌ها نیز مسئولان سازمان غذا و دارو تبعیض قائل شوند و قیمت‌گذاری داروهای این شرکت یک تا 4 برابر از سایر شرکت‌ها بیشتر باشد. همچنین با درخواست مسئولان یک شرکت دارویی توانست 11 میلیون دلار ارز از بانک مرکزی دریافت کند که پرونده آن نیز موجود است. 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون اسناد و مدارک تخلفات سازمان غذا و دارو به قوه قضائیه ارسال نشده است، گفت: در جلسه‌ای که با آقای وزیر داشتیم، قرار شد این اسناد و مدارک بررسی شود. رسیدگی قضایی روند خاص خود را دارد و ما بر این عقیده بودیم تا پس از اطلاع‌رسانی به مردم، این اسناد به قوه قضائیه ارسال شود. 

نادران گفت: باید عملکرد ذینفعان و مدیران نیز به ساختار معیوب سازمان غذا و دارو اضافه شود. 

نادران ادامه داد: در آن جلسه وقتی سندی از تخلفات یکی از برادران مدیران سازمان غذا و دارو که به نفع تصمیمی گرفته شده بود ارائه شد، آقای دیناروند گفتند که از این مسأله اطلاعی ندارند و در آن جلسه آقای هاشمی خطاب به ایشان گفتند که این صحبت شما عذر بدتر از گناه است. 

وی ادامه داد: برخی از اسناد مربوط به آمارسازی سازمان غذا و دارو در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مورد بررسی قرار گرفته که کارشناسان این کمیسیون نیز آنها را تأیید کرده‌اند. 

وی در پایان گفت: در خصوص دریافت و دادن اطلاعات در زمینه داروهای وارداتی با گمرک کشور همکاری بسیار خوبی داشته‌ایم و در زمینه تبادل و اطلاعات نیز تعامل خوبی صورت گرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس