کد خبر 748898
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۵
ایزدی ها

۹۰ هزار تن از جمعیت ۵۵۰ هزار نفری این اقلیت قومی، مذهبی، عراق را به مقصد کشورهای اروپایی ترک کرده اند و مهاجرت این گروه قومی از عراق همچنان ادامه دارد.

به گزارش مشرق، خیری بوزانی نماینده کردهای ایزدی در وزارت اوقاف دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد از مجموع ۵۵۰ هزار ایزدی ساکن عراق تاکنون ۳۵۰ هزار نفر آواره و ۶ هزار و ۴۱۷ تن نیز توسط داعش اسیر شده اند.


وی افزود: از ابتدای حضور گروه تروریستی و تکفیری داعش در عراق ۱۲۹۳ ایزدی جان خود را از دست داده و تاکنون ۴۳ گور دسته جمعی متعلق به ایزدی ها نیز کشف شده است .


خیری بوزانی ادامه داد: از مجموع ساکنین ایزدی در عراق ۹۰ هزار تن عراق را ترک کرده اند و در داخل نیز بخش اعظمی از مراکز دینی ایزدی ها توسط داعش ویران شده است .


نماینده ایزدی ها در وزارت اوقاف دولت اقلیم کردستان عراق در خصوص وضعیت آواره های ایزدی اعلام کرد اکثر آواره های ایزدی در استان دهوک مستقر شده اند و متاسفانه هنوز بخشی از انها در حال ترک عراق می باشند.


خیری بوزانی افزود: مصائبی که داعش بر سر خانواده های ایزدی آورده است، آنها را مجبور کرده است برای حفظ شان و حرمت خود عراق را ترک کنند و روی به کشورهای اروپایی بیاورند.


سال ۲۰۱۴ میلادی بعد از اشغال موصل توسط گروه تروریستی و تکفیری داعش، اکثر شهروندان ایزدی از شهر سنجار که محل سکنای اصلی آنهاست، رانده و آواره شدند.


گروه تروریستی و تکفیری داعش براساس فتوای مفتیان سعودی اقدام به کشتار مردان و پسران ایزدی کرده و زنان و دختران را هم در بازارهای موصل و رقه به عنوان کنیز و برده به فروش رساندند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس