سرخابی

اسپانسر مشترک سرخابی ها که فقط به دنبال منافع مالی است، برگزاری دیدار سوپرجام را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و باید دید سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال مقابل این زیاده‌خواهی‌ها خواهد ایستاد با نه.

به گزارش مشرق، یک قضیه که تکراری شود یا به نوعی شور آن در بیاید، غیر قابل تحمل می‌شود. نیاز به مقدمه چینی هم نیست، دربی اروپایی را می‌گوییم. وقتی انجام یک بازی دوستانه بین استقلال و پرسپولیس در آلمان مطرح شد، عده‌ای از این اتفاق استقبال کردند. هرچند این اتفاق مخالفانی هم داشته و شاید اولین مخالفان سرمربیان دو تیم باشند که دوست ندارند این بازی قدیمی و سنتی به این شکل در بیاید، اما نه سرمربیان در این خصوص تصمیم‌گیرنده هستند و نه مدیران دو باشگاه. آنها به نوعی تابع تصمیم اسپانسری هستند که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را در اختیار خود می‌داند. اسپانسری که حالا علاوه بر هماهنگی دربی در کشور آلمان، می‌خواهد این بازی را در آمستردام هلند هم برگزار کند. انگار که این بازی تور کنسرت است که از یک کشور به کشور دیگر سفر می‌کند و یک بازی سفارشی را انجام می‌دهد.

کاری به نوع برگزاری این بازی هم نداریم که بیشتر شبیه یک نمایش است تا بازی فوتبال؛ چراکه اسپانسر دو باشگاه می‌گوید که ترکیب دو تیم را تماشاگران باید تعیین کنند و عملاً می‌خواهد اختیار را از برانکو ایوانکوویچ و علیرضا منصوریان هم بگیرد. به هر حال این مسئله اصلی نیست و دو باشگاه و مربیان باید مقابل این تصمیم و دخالت اسپانسر در امور فنی تیم‌شان بایستند. مسئله جای دیگری است. اینکه تکراری شدن دربی دوستانه و نمایشی به لوث شدن این اتفاق کمک می‌کند و این بازی قدیمی و سنتی از حالت گذشته خود تبدیل به یک نمایش زشت، سفارشی و بی‌خاصیت تبدیل می‌شود. دیداری که حتی هواداران روی آن تعصب شدیدی دارند و مطمئناً خود هواداران هم دوست ندارند بازی مورد علاقه‌شان به این شکل سفارشی باشد. هوادارانی که حتی زمان شش تساوی بدون گل دو تیم شاکی شده بودند و آن را سفارشی قلمداد می‌کردند، حالا نسبت به این دربی که از پایه سفارشی است چه واکنشی نشان خواهند داد؟ نکته دیگر اینکه دربی هر چقدر هم که برگزار شود حساسیت خاص خود را دارد و تکرار این مسابقه از حساسیت آن برای هواداران کم نمی‌کند.

همه این اتفاقات را هم کنار بگذاریم، سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ به یک مسئله مهم اشاره کرد. اینکه برای به وجود نیامدن مشکلات و بنا به دستور فیفا، تیم‌ها حتی در دوران آماده‌سازی باید در خصوص بازی‌های دوستانه خود اطلاع‌رسانی کرده و به نوعی موافقت فدراسیون یا سازمان لیگ خود را بگیرند. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که در این زمینه اطلاعی به سازمان لیگ نداده‌اند و فقط به فدراسیون فوتبال برای برگزاری بازی در آلمان نامه نوشته‌اند. این مسئله را هم که در نظر نگیریم، یک اتفاق مهم‌تر در صورت تکرار این بازی نمایشی رخ می‌دهد. تاریخ برگزاری دربی احتمالی در آمستردام 30 تیرماه اعلام شده است. بر اساس برنامه سازمان لیگ پرسپولیس در این تاریخ باید در ورزشگاه آزادی به مصاف نفت تهران برود تا بازی سوپرجام را برگزار کند، اما گویا اسپانسر می‌خواهد مقابل قوانین فوتبال هم بایستد.

در صورتی که پرسپولیس 30 تیرماه به جای انجام بازی سوپرجام در آمستردام به مصاف استقلال برود، سازمان لیگ می‌تواند این باشگاه را جریمه کند. شاید پرسپولیس پولی که بابت برگزاری دربی نمایشی در آمستردام از اسپانسر بگیرد، حتی در صورت پرداخت جریمه به سازمان لیگ از نظر مالی سود کند، اما این اتفاق چیزی جز بی‌قانونی نیست. حتی چیزی فراتر از بی‌قانونی و این اتفاق چیزی جز خرید قانون نیست. اتفاقی که متأسفانه در کشور ما هم کم رخ نمی‌دهد، اما انتظار زیادی نیست حداقل در فدراسیون فوتبال که کارهایش حسابی در چشم است، شاهد این اتفاق نباشیم. البته که قضاوتی در این زمینه نیست و هنوز فدراسیون موافقتی با برگزاری این دربی نمایشی نکرده است، اما قطعاً انتظاری جز این هم نیست که فدراسیون و سازمان لیگ زیر بار زور اسپانسر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نروند و بازی سوپرجام را فدای یک دربی نمایشی نکنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس