کد خبر 747745
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
نورالله زاده

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: تحریم‌ها بازار فرش ایرانی را فلج و انبارها را پر کرد تا جایی که سهم ما از بازار جهانی فرش به زیر 140 میلیون دلار رسیده که امیدواریم آن را پس بگیریم.

به گزارش مشرق، اصغر نورالله‌زاده در حاشیه انعقاد تفاهم نامه همکاری با کمیته امداد در خصوص اقدامات صورت گرفته در روستاها برای مددجویان  گفت: در حوزه اشتغال‌زایی در سطح روستاها 4 طرح در دست اجرا داریم تا کسب و کار را به روستاها ببریم و از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری کنیم. یکی از این طرح‌ها «صنعتی‌سازی روستاها» است چرا که با توجه به محدودیت منابع نمی‌توانیم همه روستاها را انتخاب کنیم بلکه طی یک برنامه 5 ساله 6 هزار روستا را هدف‌گذاری کرده‌ایم تا نظام تأمین مالی با ایجاد صندوق‌های خرد محلی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: مهمترین مانع در روستاها عدم دسترسی به منابع مالی است سال گذشته در 14 استان 600 روستا و امسال 900 روستا را در 16 استان هدف‌گذاری کرده‌ایم.

نورالله‌زاده گفت: همچنین پروژه «هر روستا یک محصول» را در برنامه داریم برخی روستاها از نظر صنعتی و کشاورزی هول یک محصول می‌توانند توسعه یابند با این مدل 50 روستا را انتخاب کرده‌ایم که در آنجا کسب و کار ایجاد کنیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تصریح کرد: تحقق «روستای بدون بیکار» نیز مدل دیگری است که در این روستاها یک محصول محور توسعه نیست بلکه مجموعه‌ای از محصولات ایجاد اشتغال می‌کند این برنامه را به صورت پایلوت ایجاد کرده‌ایم چرا که تنوع کسب و کار زیاد نیست و باید از آن مراقبت می‌کردیم تا به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: 10 روستا را در کشور انتخاب کرده‌ایم و برای امسال 100 روستا هدف‌گذاری شده است که البته در این زمینه محدودیت منابع داریم اما می‌خواهیم مهاجرت معکوس از شهر به روستاها اتفاق بیفتد.

نورالله‌زاده گفت: «مدل مشارکتی در روستاهای 25 خانوار تا 200 خانوار» پروژه دیگری است به این صورت که شرکت‌های سهامی در این روستاها شکل می‌گیرد و در این زمینه 128 روستا را سازماندهی کرده‌ایم و 170 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم در این مدل از فرآوری، بسته‌بندی تا تولید یک محصول بر عهده این شرکت‌ها خواهد بود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در مورد کسری اعتباری صندوق گفت:‌ به هر حال تقاضا زیاد است اما سعی کرده‌ایم به تقاضاهایی که کسب و کار ایجاد می‌کنند پاسخ دهیم و طبیعی است که محدودیت منابع وجود دارد و چون جمعیت جوان زیاد داریم هر چقدر اعتبار بیشتر تزریق کنیم اشتغال بیشتری ایجاد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: از محل هدفمندی یارانه‌ها هزار میلیارد تومان برای تولید و منابع صندوق هدفگذاری شده که برای 500 میلیارد تومان آن برنامه داریم همچنین ابلاغ اعتبار 3 میلیارد تومانی برای ردیف روستاها و لایحه 1.5 میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات ریالی به حوزه روستاها لایحه‌ای است که از سوی دولت تقدیم شده است.

تحریم بازار فرش را فلج کرد

نورالله‌زاده در رابطه با تأثیر تحریم‌ها بر محصولات روستایی گفت:‌در برخی اقلام تحریم اثر سوء بسیاری داشته است در فرش از حمله اقلام صادراتی بود که طی دو تا سه سال گذشته تعداد بافندگان فرش کاهش پیدا کرده چرا که فرش از جمله اقلامی بود که در تحریم به صراحت ذکر شده است. 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تصریح کرد: 300 میلیون دلار بازار صادرات فرش در آمریکا بوده که با این تحریم‌ها جلویش گرفته شده و در مقابل فرش افغانستان، هند، پاکستان و چین جایگزین فرش ایرانی شده است و وقتی بازار را از دست می‌دهیم به دست آوردن مجدد آن با رقبایی که وجود دارد سخت است.

وی گفت: اکنون وضعیت صادرات فرش کمی بهبود یافته و مشکلات کمتر شده در تولید این محصول چند میلیون نفر درگیر زنجیره آن بوده‌اند که برایشان مشکلاتی ایجاد شده بود و ما تا سال 94، نمی‌توانستیم به این بازار کمکی کنیم چون بازاری برای فرش وجود نداشت انبارهای فرش معمولاً پر بود و تولیدکنندگان دست از تولید کشیده بودند و اکثر بیکاران فعالان بخش فرش بودند که به ما مراجعه می‌کردند.

نورالله‌زاده ادامه داد:‌اکنون خط اعتباری به این صنعت داده شده کمی رونق گرفته به طوریکه تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ملی فرش برای آغاز مجدد صادرات آن از ایلام منعقد کرده‌ایم که دوباره از این منطقه صادرات را توسعه دهیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: امیدواریم سهم خود را از بازار جهانی فرش که در سال 500 تا 600 میلیون دلار بود و اکنون به زیر 140 میلیون دلار رسیده پس بگیریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    0 0
    فرش تبریز هم متاسفانه نابود شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس